Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 674 ggr
SaraB
0

En till ?

Nu är det såhär att jag har en 7 v kaninunge om är helt underbar, hon är så kelen o snäll. Jag funderar på att köpa en kompis till Molly.
Mollys mamma har nyligen fått en ny kull (pappan tjuvparade henne igen) som nu är 3 v gamla, så jag kan ju inte få ungen för än om 3-4 v. Det som är bra är att Molly har bott med dessa ungar innan.

Min fundering är: förändras Molly om jag köper en hona till som bor i samma bur? Vad tycker ni, ska jag köpa en till kanin?

Det sitter en liten ängel poch en liten djävul på var sin av mina axlar och säger olika saker, hjälp mig! :P

twinnie
0

Kaniner trivs bäst en och en, men eftersom dem e så pass unga tror jag inte det blir nå problem ..

SaraB
0

Okej, jaa, för jag vet att dom liksom inte behöver någon annan kanin. Men men… JAG VET INTE!! :P Jag vet inte vad ´jag ska göra…:/

twinnie
0

Om du ska köpa kaninen bara för ditt eget "nöje" så ska jag nog avråda dig direkt ..

Chippers
0

Ja, jag tycker absolut du kan köpa en kompis till Molly. Har man möjlighet bör kaniner leva i par. De brukar trivas bättre. Visst trivs de ensamma med. Men de lever ju i flockar i det vilda, fast de har egna bohålor bara då .. men ge du Molly en kaninkompis, bara buren är tillräckligt stor.Glad Och passa på nu medans hon är unge!!

Chippers
0

"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya
grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som
hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

Chippers
0

Så se isåfall bara till då att det finns två gömställen till båda, så ska det gå perfa.Glad

SaraB
0

twinne, varför skulle du avråda mig?

Tack för artikeln Chippers.. ^^,
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.! :P

twinnie
0

Kaniner är ju inte flockdjur, utan kolonidjur?

Frida-L
0

Kaniner kan bli mindre tama om dom bor i par, för då har dom varandra och behöver inte lika mycket kärlek från dig. Jag kanske inte ska säga att dom blir mindre tama, däremot kan dom bli mindre sociala. jag avråder också till att du ska ha kaninerna tillsammans. Det kan bli bråk mellan dom om vem som "bestämmer" m.m.

twinnie
0

Instämmer med Frida. Vill du ha en riktigt social & tillgiven kanin ska du ha dem separat isåfall. Annars blir kaninerna "bästisar" och kan till och med bli aggresiva mot människor, eftersom dom har varann..

SaraB
0

Okej, tack för alla tipsen, jag tror inte jag skaffar en kanin till då, vill ju inte riskera att Molly blir mindre tam eller social. :) Tack för alla tipsen!! :)

Chippers
0

Om så är möjligt bör du hålla din Molly med en annan kanin. Mindre tama? What? Nej .. men då tänker man ju bara på människans bästa, tänk på kaninens bästa, djuren. De mår bäst av att vara i par även om det inte är ngt MÅSTE så bör man det .. vet många kaniner som blivit tamare då, och mer sociala.

Frida-L
0

Chippers: jag håller inte med dig, jag rekomenderar att ha kaniner en och en.

KajsaM
0

Vissa kaniner vill ha sällsakp av en annan och vissa klarar sig :)

SaraB
0

Hur stor bur ska man ha om man har två kaniner då?

Keligast
0

jag skulle köpt en kanin-kompis till molly…kaniner älskar sällskap och jag känner ingen kanin som har blivit mindre tam, TVÄRTOM! min kanin surprise har blivit gladare och tamare sen han träffade min andra kanin mimmi..

SaraB
0

Okej, hehe, nu blir jag osäker  igen :P

SaraB
0

Jag startar en ny tråd så får ni rösta ;)

twinnie
0

Kaniner SKA inte hållas eller BÖR inte hållas i par. De BÖR bo ensamma. Och att se ens kanin bli helt förändrad från gosig och social till sur & grinig är väl inte alls kul? Man ska kunna ha kul med sin kanin!

SaraB
0

Men är det någon som vet hur stor bur två inne kaniner ska ha iså fall?

Matilda_91
0

Twinnie: Om du ska köpa kaninen bara för ditt eget "nöje" så ska jag nog avråda dig direkt ..

Jag förstår inte alls vad du menar. Varför skaffade du kanin? Själv skaffade jag mina för mitt eget nöje, finns det någon annan förklaring till varför man skaffar husdjur (om man inte räddar dem från att bli misshandlade, avlivade, vanskötta m.m) än för sin egen skull? Djur är mitt största intresse och därför håller jag på mycket med djur, har en hund, två katter och två kaniner. Det måste väl räknas som att jag har dem för mitt eget nöje, eller?

Matilda_91
0

Kanske ska skriva vad jag tycker om att skaffa en till kanin också:)

Jag tror inte att din kanin mår dåligt av att vara själv så länge du tar hand om den och ger den kärlek :) Du behöver inte skaffa en till kanin för lilla Mollys skull. Men om du känner att du vill ha en till kanin så varför inte? Men räkna inte med att de acepterar varandra, det kan lika gärna vara så att Molly inte alls vill ha en ny hona på sitt revir och då får du skaffa två burar.

Frida-L
0

Jo, jag håller med dig Matilda. Jag har också djur för mitt eget nöje. Där emot tror jag Twinnie menade att om SaraB köper en kanin till för att hon vill det så borde inte det gå ut över hennes andra kanin Molly. Men jag tycker det verkar som att SaraB bara ville göra det bättre för Molly genom att ge henne en kompis.

Jag tycker som sagt att kaniner skahållas en och en!

SaraB
0

Okej, nej, jag ger ju Molly massa kärlek så.. Jag tror faktiskt inte att det blir någon till, iallfall som bor tillsammans med Molly. Jag tror det räcker med Molly. <3

Noa-Nisse
0

men, alltså.. jag fattar inte. Om nu kaniner trvis bäst i par eller i grupp. varför måste man då t.ex kastrera hanen för att det ska funka ?! hm, finner inget logiskt i det alls. själv föredrar jag att kaniner bor en och en.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

putt

myriis
0

Jag tänker inte säga att du inte ska/ska skaffa någon kanin, men kommer emd mina åsikter:

Kaniner lever i det fria ensamma. Dem trivs bättre så, annars skulle dem ju gå ihop med varann? Alltså är det fullt naturligt för en kanin att leva ensam.
Om kaninen sedan sätts ihop med en annan kanin kan dem reagera olika. En del ignorerar den andre, för att den ogillar honom/henne. En del bits och en del är snälla. Av mina erfarenheter säger jag att det är 30% chans att dem är snälla, 30% chans att dem bits och 30% chans att dem ignorerar varandra. Om dem ignorerar varann skulle jag inte ha dem ihop.
Sen tycker jag faktiskt det är all ägares skyldighet att låta sina djur ha det så naturligt som möjligt.

Sen måste jag också påpeka att om du bara ska köpa en kanin som kompiskanin till din, avråder jag dig otroligt starkt.

Noa-Nisse
0

jaa! det verkar vara mycket verklighetstroligt tycker jag! #17. =P

Jojsan
0

#27 det blev bara 90%… vad är det som blev kvar (10%) ? :P

SaraB
0

Men är det någon som vet hur stor bur två inne kaniner ska ha iså fall..? Vet inte om jag har plats. Fast det verkar inte som om det blir en till men iaf…
Så är det någon som vet hur stor bur två inne kaniner ska ha iså fall?

myriis
0

#29: Där seru hur bra jag är i matte ;p
Hmm.. vi kör 33,33333333 (i all oändlighet) x)

Chippers
0

NEJ, kaniner lever i FLOCKAR i det vilda men har dock ensamma bohålor (därför kallas de kolonidjur). Så pratar vi om naturlighet ska de absolut hållas i par men ha varsitt gömställe! Sätts två kaninungar ihop går det väldigt ofta pefekt och kaninerna trivs bättre och har det naturligare. Men har ens kanin levt ensam för mesta av tiden, redan är vuxen så bör den fortsätta hållas ensamma. Annars så bör kaniner hållas i par om så är möjligt.

myriis
0

#32: Om dem ville bo ihop så gärna så varför gör dem inte det istället för att bo ensamma?

myriis
0

Om vi ska efterlikna kaniners naturliga liv så får du väl göra såär:

Ha dem i olika burar och så får dem gå i rasthage ihop.

SaraB
0

Okej, men jag tror inte att det blir någon. :/ Får se…

Jojsan
0

#31 jo hehe :P i all oändligheeeeeet  ;)

twinnie
0

Att två kaniner lever tillsammans i det vilda är väl inte samma sak som att sitta i samma BUR? Burar är ju absolut i det minsta laget för en kanin och de lever tätt inpå varann..

Yuriko
0

Om du vill ha en till kanin, så tycker jag att du kan skaffa en till kanin. Jag har träffat (träffar man kaniner?) som bor i par och är väldigt keliga ändå. Det är inte säkert att de assar bra ihop, och det är inte säkert att de bråkar heller. En del kaniner älskar att ha sällskap andra kaniner, andra vill bo ensamma. Jag vet inte hur din kanin är, utan du känner ju henne bäst.

#37 Det finns stora burar?

SaraB
0

I så fall skulle jag köpa Mollys halvsyskon (eller samma mamma o pappa men en annan kull) och dom har bott ihop förut, men mest skulle jag köpa en till för Mollys skull, men jag tror faktiskt inte att jag köper en till!

twinnie
0

#38 Självklart, men en bur är ingenting jämfört med "det vilda".

myriis
0

#39: Att köpa en till kanin för att ens kanin ska ha sällskap är inte direkt en bra anledning, tycker jag.

SaraB
0

"…men jag tror faktiskt inte att jag köper en till!"

Står det sedan, myriis.

myriis
0

#42: Jo, såg det. Men tänkte bara påminna ^^

SaraB
0

#43 Okej ;) Hehe, aa, jag har förstått det nu o jag låter Molly ha det som hon har det.Hon får ju trots allt TONVIS med kärlek av mig och min familj. ;)

myriis
0

#44: Ok, bra =)

SaraB
0

#45, japp :)

skanorskaniner
0

Det brukar inte gå så bra med två honor som inte är från samma kull. Det är bäst att ha kaniner en och en

SaraB
0

Okej, men jag stänger denna tråden nu, för jag ska INTE ha en till kanin..!

Frida-L
0

#48 Du behöver inte stänga den.. nån annan kanske vill veta!

SaraB
0

Okej ;) Då gör jag inte det… ;)

Chessan
0

Jag tror det handlar mycket om individen. Men, i det fri träffar kaninen andra kaniner och jag tror de mår bäst av det. Alla argument jag har hört här är vad som är mest praktiskt för äganren inte vad som är bäst för kaninen.

Jag har en kanin med marsvin. Jag har försökt att sära få dem då det egentligen inte är bra för någon av dem, (man ska ju inte blanda arter) men kaninen blir jätte ledsen. Hon slutar nästan äta och sitter bara och surar.

Sen funkar inte alla kaniner med andra kaniner,  och på omvända håller. Och att djuret blir mindre socialt tror jag inte på. Jag tror snarare att man ägnar mindre tid åt kaninerna om man har två och det är därför de blir mindre sociala. Och, vadå att ungen som nys har flyttat från mamman blir aggressiv mot sin ägare om den ska få börja umgås med sitt halvsyskon? bullshit skulle jag säga

KajsaM
0

SaraB: Du kan inte stänga tråden ;)