Ta in utekanin?
Nu är det ca -10 ute, kan man ta in en kanin som bott ute tills nu? Alltså inte sätta ut henne igen utan ta in henne för att bo inne? Om inte varför?
Nej jag tycker det är alldeles för sent, eftesom de har fått vinterpäls som e så varm att de ska klara minus grader o de blir för varmt om de kmr in i rumstempratur såklart?
Det borde gå bra bara hon får sitta lite svalt i början (dock ej drag) och att hon får i sig mycket vatten. Du kan ge extra av vattenrika grönsaker också.
Ska hon vara inne resten av vintern så kommer hon ställa om på några dagar, ingen fara.
Nej kaninen kan få värmeslag… ska du göra detta får du räkna med att sitta uppe i något dygn och blöta kaninens öron med handdukar, hålla koll så att den inte blir för varm osv… det är rätt vanligt att kaniner dör av värmeslag. Bara jag tar in mina kaniner i typ 15 minuter för att klippa klorna och kela lite så blir dom varma och "flämtiga" vill bara sitta stilla…., men om du har något speciellt skäl till det så är det ju en annan sak, te.x att kaninen är sjuk. Det har jag fått ta in en kanin för mitt i vintern en gång (han klarade det bra och fick bo inne till maj-juni)
medarbetare på allergier.ifokus .

Jag förstår inte riktigt hur kaniner kan vara så otroligt känsliga, jag menar det finns ju hundar som lever ute och som man kan ta in? visst blir det varmt men DÖR av värmeslag :S Jag förstår att det självklart vore absolut bäst att ta det succesivt ex i källare där det är en mellan temperatur mellan ute och inne. Men de borde ju börja fälla och helt enkelt anpassa sig till värmen, egentligen? :S Och vatten har de ju fri tillgång till jämt.
Det ÄR så som jag säger för jag känner folk vars kaniner har dött av värmeslag och du skulle se mina niner efter en kvart inne i värmen..jo, dom fäller och anpassar sig till värmen men det går inte på en timme precis! varför vill du ta in din kanin såhär mitt i vintern? är det bara av egoistiska skäl så kan du gott vänta till våren tycker jag. :)
Jag har oxå sett kaniner må riktigt dåligt av att ta in dom mitt i vintern.
Beror ju oxå på kaninens övriga hälsa och päls såklart ;)
MVH John

Nej anledningen är att jag tycker så extremt synd om henne där hon sitter och jag inte har tiden hon förtjänar och därför ska jag försöka sälja/ge bort henne med krav att hon får mycket tid hos nya ägaren. Men min erfarenhet är att när de sitter ute och det är kallt är de ingen som har lust att aktivera henne ute. Självklart finns det eldsjälar men tyvärr känner inte jag någon.
Och om jag inte hittar någon som kan ta henne och ge henne ett bättre liv kommer jag avliva henne. Det smärtar extremt men jag vägrar att bara låta henne sitta ute och bara få mat och vatten som enda socialitet. Då är det bättre att bara få somna.

Och jag frågasatte inte att de kan må dåligt, för jag tror er! Men jag undrade mest varför :S Hur det kan komma sig att just kaninen är så extremt känsliga. :)
varför tar du inte bara hand om henne tills ivår o då kan man ta in henne ju

För att jag inte har tiden tyvärr.. Önskar jag hade eget stall så hon kunde få en hel box att springa i, tyvärr har jag inte det :(

Och jag kan inte ta in henne då min sambo vägrar ha kanin inne.
Om man har möjlighet att ha kaninen lite kallare till en början, tex i en källare på ca 10-15 grader så är det inga problem. Har tagit in kaniner flera gånger utan minsta problem, förutom att de kan vara lite slö i några dagar. Ge rikligt med vatten och andra vattenrika grönsaker bara. In i direkt värme, ca 20 grader skulle jag nog inte gjort om det inte var absolut nödvändigt om det var riktigt kallt ute.
Ljustadalens kaningård
Borde ju gå om man rakar kaninen? Kanske inte hela kaninen, men lite grann iaf.
OM det nu är såå extremt farligt att ta in kaniner, varför är det då massa som har ute kaniner och åker på utställningarna mitt i vintern?
Dessutom borde man väl ha kaninen inne, tänk om de bli sjuk och du måste åka till veterinären? Den kan ju dö av värmeslag där om den är van att bo ute?
Jag tror att man kan ta in kaninen om man håller koll på den och underlättar så de inte blir för varmt för den.

#13 Där sa du något bra! Transportera i bilen, där har man ju varmt :S Jag har funderat hur jag ska lösa problemet med henne när jag ska iväg 1 vecka nu i jul. Har ingen som kan passa henne och jag tänkte att eftersom man absolut INTE får ta in kaniner som bor ute ens för 10 min borde en bilresa på 3 timmar vara total förbjudet?
Men som du sa, kaniner som ställs ut på vintern då? :S
Det är ingen fara bara du har koll och ger mycket vatten.
#13Mina kaniner hade inte klarat att vara på en utställning inomhus i en hel dag, när jag var hos veterinären med min kanin som inte finns längre, så blev han jättevarm och veterinären kylde ner han med handdukar. Det är inte extremt farligt om man kyler ner kaninen osv? det har jag inte sagt heller men man ska inte bara ta in den utan någon koll på vad man gör!

#16 Förlåt jag avr otydlig, det var inte du som sa att det var extremt farligt. Det var några som sa det åt mig förra året då jag berättade att jag tog in henne en stund varje dag för att hon skulle få skutta lite och gosa. Men de sa att så fick jag absolut inte göra.
#17 Nej då, jag menade mest på svar till #13 :)

#18 Aha, men hur är det där med transportering i bil då? Skulle det bli för varmt för att sen kunna fortsätta bo ute tro? det blir ju faktiskt relativt varmt i bilen, inte riktigt som inne då men ändå..
Men det beror väl på hur långt man åker :p och man behöver ju inte ha värme på i bilen om man sitter med jackor på ;)
Och jag tror absolut att kaninen kan bo ute sen efter det. Ta ut dom är nog inga större problem om man har haft dom inne/i bilen ett tag men för säkerhets skull kan man ju lägga in ett berg med halm:P

Ska ja åka 30 mil vill jag nog ha en aning värme på burrr :P
Ja vi får se hur det blir..