Isolering till vattenflaska
Har problem som säkert många andra med att kaninens vatten fryser på nätter och ibland även dagtid. Oavsett om jag har skål eller flaska. Funderar på om det är en god idée att köpa isoleringsskydd till den, av nylon och aluminium som många av er säkert sett. Men undrar om det är värt det, hur många - grader klarar det att skydda vattnet från att frysa ?
Mvh Ellenfyrkant
har aldrig testat men tror själv att det är bortkastade pengar, kanske håller nån timme extra men då är skål ändå bättre.
att ha flaska på vintern är dumt, för även om inte vattnet fryser på nån timme så fryser ju pipen, och att slicka på frusen metall är ju ingen höjdare… i skål håller sej vattnet längre än i flaska
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Det bästa är att byta vatten ofta. Tror inte så många små knep funkar när det är 15-25 minugrader.
Jag använder mig av akitaskålar med tunn kant! Funkar jättebra då man kan vicka lite försiktigt på kanten så att isen lossnar.
Kastanjegårdens Kaniner
Problemet med vattenflask isolator är att nippeln fryser :P

Just det, tänkte inte på den delen av vattenflaskan. Då är det nog ingen större idé ändå. Får väl fortsätta med keramik-skålen jag har och byta 2-3 ggr om dagen som jag redan i dagsläget gör. Har någon undanlagd plastskål också vet jag. Är det någon skillnad på hur fort det fryser i plast och keramik ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag rekomenderar joker skålen som förbundet säljer. Lätt att få ur isen
Vi brukade dra över en tjock socka, det hjälpte lite.
Men vi har slutat helt med vattenflaska, numera har vi skålar.
Vi har plast och keramik-skålar i burarna. Alltså inte en såk med keramik och en med plast i en bur, utan jag har plast i några och keramik i några :)

#6 Har du upplevt att vattnet fryser olika fort i plast vs keramik eller är det ingen märkvärd skillnad ?
Mvh Ellenfyrkant
#7 Ingen märkvärd skillnad :)
själv kör jag med vattenflaska, kan ej ha vattenskål då mina vill vara i skålen och man vill ju inte ha en blöt kanin eller att hela buren ska vara blöt -.-'
men däremot så har vårat vatten/pipen ej frysit, vi har dock våra kaniner på en inglasad balkong vid norrläge, så det är svalt och skönt (=
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!