Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1682 ggr
zatanica
0

otätt tak utebur

Har fått ett problem med uteburen till kaninerna. Den är byggd i våras målad med falu rödfärg och målad invändigt. Har senare även tätat alla skarvar med latex fog. Men ändå idag såg jag att det på vissa stälen är vattendrioppar i taket på insidan samt att det har runnit vatten på innerväggen samt ytterväggen. Har rejält utskjutande tak dessutom. Har även lagt ett lager av annan ute färg på taket, han inte med lager två då det blev för kallt. Med all färg borde det ju håla vatten ute och mina tätade skarvar borde hålla. Men ser ju inte direkt så ut nu.

Så hur ser era tak ut? Hur har ni lykats? Känner en som använt sådan matta man har på balkongen å taket. Men inte hört hur det funkat. Någon som testat?

Inaarah
0

Mitt tak är ett vanligt trätak som inte är tätat i fogar eller så. Jag har använt takpapp på, och det också det enda.

zatanica
0

Kan ju säga att jag använt mig av osb, känns skumt att det inte håller tätt med all färg :( ska kika i morgon hur jag kan lösa det. Vill ju att de ska ha det skönt i huset.innertaket är målat med fönsterfärg, bådar illa för våra fönster om färgen inte håller ute vatten.

lukasfelix
0

Kan det inte vara kondens då?

zatanica
0

jo jag var inne lite på det, men jag vet inte :( det är ju mest i bodelen av buren där de sover i ena hörnet och bajsar i andra. I stora delen är det en och annan droppe i taket och två ränder på väggen.

emms
0

#4 Jag har med haft fukt och tillockmed frost inne i min osb bur. Men plasttak :P Så kommer nog fukt från kaninerna ;)

Emma

zatanica
0

Hopas det är så, är ju inte världens bästa väder ute, fuktigt och slask och blask. Vart allmänt grått i flera dag och regnat, snöat eller vart dimmigt.

emms
0

Usch ja. Tur att dom har sina tjocka pälsar ;)

Emma

[Wera]
0

Takpapp har jag på alla mina tak… bara skruvat ihop allt, inte tätat med något heller.

lukasfelix
0

Är det mest i bodelen så är det väl troligt att det är kondens, blir ju varmt av att de sover och dessutom bajset och kisset avger ju värme

Eveline
0

plåttak är en fiffig grej också :)

zatanica
0

Jo vi har plått liggandes, meningen var att vi skulle lagt det i somras på en takkupa och det överblivna skulle användas till buren. Men nu kom saker i mellan så det blev inte av. Så det får åka på till våren det som blir över. Tycker att alla mina lager färg borde gjort nytta, men hoppas att det är som ni säger att det är mest kondens.

[Wera]
0

Men när man har plåt på taket istället för takpapp låter det ju så fruktansvärt mycket när det regnar mycket? Vissa kaniner blir rädda och stessade ut av ljudet.