Kanin som spyr?
Hände något sjukt läskigt i går kväll! Gav alla kaninerna pellets på kvällen och när jag ska gå in igen hör jag något konstigt läte från Muffin och nessie så går och kollar. Då sitter Muffin och typ spyr och hostar och dreglar. Han har antagligen satt i halsen och får knappt luft. Tar ut honom och försöker hjälpa till på massa olika sätt men det funkar inte och han blir tröttare och tröttare då kan inte verkar få mycket luft. Ger honom vatten och låter honom hosta/spy lite till och då går det över och han börjar bli normal igen. Sån tur att allt gick bra!
MEN jag har alltid hört att kaniner inte kan spy men Muffin spydde verkligen, Kom upp spott och sånt i mängder :S verkligen jätteläskigt.
Någon som har varit med om något liknande? :S
Emma
Tur att det gick bra!! Han e så fin lilla Muffin :) Har aldrig hört om nåt liknande :/
samma med hästar, dom kan inte heller spy men på ridlägret jag var i somras hade en häst spytt, det fanns tillochmed film på det 
Det finns ju undantag, eftersom det nu finns bevis på det! Men jag antar att det inte alls är vanligt, så vissa drar slutsatsen att kaniner/hästar inte kan spy.
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Han kanske inte spydde något från magsäcken, utan att det var något i strupen han lyckades hosta upp. När hästar "spyr" så är det ofta foderstrupsförstoppnign de drabbats av, maten kommer alltså inte från magsäcken utan från strupen
Precis som #4 säger så var det antagligen inte från magsäcken. Övre magmunnen är väldigt starkt försluten hos t ex kaniner och hästar som gör att foder som redan är i magsäcken inte kan komma upp. Skulle din kanin ha kräkts på riktigt hade den haft något allvarligt fel på magmunnen.
#4 jo jag vet inte så kanske det var haha :P Kan inget om hästar :P (Texten blir fet av sig själv, alltså inte jag som gör
)
#6 varken kaniner eller hästar kan spy iallafall :) och det beror på deras övre magmun som inte kan öppnas åt det hållet. Men de kan hosta upp sådant som sitter i strupen
Stackars lilla Muffis. Tosca skickar några kramar och hoppas på att han blir frisk.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Nä, det var ju bara slem eller så som kom ut. Så ni har säkert rätt :) Annars skulle det ju komma upp mat :P Men fy vad läskigt det var :(
Han slängde sig över pelletsen som han brukar göra och satte väl i halsen för att han svalde konstigt eller något :S
Emma
#9 Hm, vad konstigt..
Ja de kan sätta i halsen, det kan även vara så att slemhinnorna är torra så att maten inte glider ner ordentligt, därför ska man aldrig utfodra direkt efter ett träningspass eftersom de ofta kan bli lite torra vid träning :)
#11 Fast han hade varit i buren hela dagen så tror inte det är det :P (var inte hemma på dagen)
Emma
Sa bara att det kan vara en anledning, de kan naturligtvis sätta i halsen "bara sådär" dom också precis som vi