Fel i utfodringen?
Detta är 2:a gången på 3 veckor min ena kanin får symptom på trumsjuka/ont i magen.
Det börjar med att han sitter mer än vanligt sedan så börjar han sträcka på sig mycket, gäspar när han sitter på bakbenen och sedan ligger han, gärna raklång på betonggolvet.
För att lösa detta ger jag 3 ml kumminthe och så får han röra på sig i 1 timme. Då är han bra dagen efter.
Men det måste ju vara något som är fel i hans kost eftersom det här inträffar?
Han får på morgonen ca en ½ morot och så får han dela på en ½ dl pellets med sin kompis. Pelletsen består av en blandning av Carrier och Stampe just nu och det har de ätit i närmare en månads tid. Från början fick han bara Carrier och fungerade bra på det. Och hö givetvis.
På kvällen får dem ungefär en ½ morot och lite broccoli + hö.
vatten har de ju också fri tillgång till förstås.
Ser ni något tokigt i min utfodring?
Synd för kaninen att behöva må dåligt pga mig.
MVH Erika :)

så blir min ena kanin också fast inte riktigt så illa men hon är seg ligger utsträckt och har extremt hård mage men det går över efter några timmar typ 6 :P, och jag har också stampe, eller håller på att vänja in henne med det men tror inte hon tål det eller något för hon blir så nästan varje gång hon får lite stampe pellets blandat med hennes vanliga balandnin:S
har funderat lite på om stampe pelletse kanske sväller i magen eller något sånt ?
men dom har ju bara fått stampe pelletsen 1 månad då kanske det är så att han gillar stampe så han sorterar ut den och bara äter den och så blir det för mycket för magen ?

#1 Ja, kanske stampe sväller i magen. Jag tycker inte att stampe fungerar så bra på mina kaniner, upplever att de får spända magar så är påväg att gå tillbaka till carrier igen och hoppas på att det ger bättre resultat.
Men har nästan 8 kg stampe kvar och har ingen lust att slänga det heller, därför jag blandat ut det med carrier.
de kan nog bero lite på broccoli om dom får det varje dag.. (?) det är ju gasbildande och så, men inte säker
dom kanske skulle få lite mer varierade grönsaker?
Jag skulle skippa broccolin och alla andra gasbildande grönsaker tills problemen har gett sig. Däremot tycker jag att du kan introducera en till grönsak eller växt så att han får lite mer variation (så länge han inte är lös i magen, då skulle jag ha tagit bort alla grönsaker).
Mina kaniner fungerade inte heller bra på Stampe, men det blev inte så allvarligt som med din. Kanske har han ovanligt känslig mage?
Jag skulle nog också strunta i att ge broccoli eller kål till en kanin som redan har problöem med gaser.
Stampe funkar ju bra för många andra, så det borde inte vara det?
Jag håller med Emma (#5).
Och Stampe fungerar bra för mig, men du kanske borde prova att avstå från det och se om det blir bättre?

#4-5 Självklart får dem mer varierande grönsaker, men skrev bara det de fått de 3 närmaste dagarna och då har det blivit samma. Annars står selleri, paprika, gurka, och rödbetor på menyn. SJälvklart fler sorter ändå beroende på säsong :)
Ska ta bort broccolin och ge enbart carrier så får vi se hur det går :)