Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2545 ggr
Papaya
0

Sjukdom?

Vad för sjukdom bör man misstänka om kaninen plötsligt fått problem med balansen?

Kaninen i fråga är en dvärgharehona på drygt 3 år. Igår kväll när jag åkte till stallet för att utfodra dem så lade jag först märke till att hon satt still närmast dörren, det är inte normalt för henne när man kommer in i huset. Så jag studerade henne en stund och kände igenom henne.

När hon rörde sig så kunde hon både gå och springa som vanligt och sen vingla till helt plötsligt, utan att ramla på sidan. Som att hon tappade balansen och sedan fångade upp sig igen. Hon tappade alltid balansen åt höger. Ibland var hon även ganska bredställd med bakbenen som för att stabillisera sig bättre. Hon verkade ganska "loj".

Hon tvättar sig som vanligt och jag kunde inte se några konstiga vätskor (eller vätskor för huvud taget) någonstans. Hon var inte svullen någonstans vad jag kunde känna heller.

Pappa åkte ner imorse och kollade till kaninerna och sa att hennes öron var svajjiga, men jag lyckades inte få någon klar bild av vad han menade. Jag ska åka ner i eftermiddag och göra en nogrannare undersökning av öronen/huvudet.

Tills dess skulle det vara jättesnällt om ni har lust att dela misstankar med mig eller tala om vad jag bör vara uppmärksam på. Jag har aldrig råkat ut för något liknande. Men om det rör balansen så kanske det har med innerörat att göra, typ öroninfektion? Finns det något jag kan göra för att ta reda på det?

Hur är det, har veterinärer öppet för telefonsamtal på söndagar?

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Zvintos
0

När det gäller balansen så de två första sakerna som jag blir att tänka på som kan påverka balansen på kanin, är öroninflammation eller stroke.

Det finns veterinärer som har telefontid på söndagar, ja.

Ljusta
0

Även Nosematos kan det vara…

Ljustadalens kaningård

Papaya
0

Tack för era svar! Av de hittills nämna sjukdomarna är det väl bara öroninflammationen som går att bota?

Tillägger att hon bor själv och inte har varit i direktkontakt med andra kaniner. Det bor dock kaniner i burarna runt omkring, men ingen av dem är annorlunda mot hur de brukar vara. Hon är också den enda kaninen som bott i buren då kaninstallet byggdes i februari.

Usch, detta känns inte direkt toppen. :( Jag har tyvärr inte möjlighet att åka ner tidigare än senare i eftermiddag. Ska även kolla hur mycket hon har druckit/ätit sedan igår, jag hoppas verkligen att hon rört vattnet/maten.

//Emma

Papaya
0

Nu har jag varit och kollat läget, och det verkar faktiskt bättre.

Hon ser fortfarande "förvirrad" ut men hon ramlade inte åt höger alls idag. Släppte henne på golvet och hon fick upp redig fart utan att svajja och hon höll huvudet lite högre idag (igår gick hon med det ganska lågt).

Hon hade ätit upp all pellets, dock inte druckit mer än ett par cm ur vattenflaskan.

Jag kollade öronen och bägge ser helt rena och fina ut och det luktar inte konstigt. Hon har inga kännbara svullnader eller knölar någonstans på kroppen. Hon kändes lite goare att ta i också och hon satt till och med och gnagde på en pinne när jag kom in.

Det som märks mest på henne just nu är hennes drastiska beteendeförändring. Detta har varit en hona med mottot att hellre fäkta en fly liksom. Hon och jag har kommit bra överens det senaste, dock så har hon alltid varit ganska tjurig emellanåt och gärna satt sig på tvären till det mesta. Nu så gör hon ingenting hur mycket jag än vrider och vänder på henne. Men hon hade bättre koll på min närvaro idag än igår i alla fall.

Det är inte möjligt att det har med brist på något att göra? Hon är nämligen väldigt lätthullad och har under en tid inte fått någon pellets, alternativt väldigt lite. Fast flera av mina andra kaniner får heller ingen pellets eller väldigt lite och har klarat sig bra på bara hö. :/

//Emma