Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2073 ggr
zezagena
0

Öronmärkning/ID, hur?

Nu måste öronmärkning göras hos veterinär med bedövning före.

Hur gör ni som vill fortsätta märka i örat?

Kostnad hos vet?

Medtages egen tång el finns vet som har olika tänger?

Finns uppfödare som får bedöva/utföra själva?

Zvintos
0

Nej, det finns inga uppfödare som får utföra öronmärkning själva överhuvudtaget.

[Luppa]
0

Hos vetten kostar det mellan 50 och 6-700 per kanin, beroende på bedövningssätt.

Man måste ha egen tång för det mesta.

Kanske ska tillägga att detta endast är ett sätt att identifiera kaninen vid utställning. Det finns inget nationellt register som det gör på hund och katt, om man vill ha kaninen märkt om den skulle rymma.

zezagena
0

#2 Men visst kan man hitta uppfödare på en kanin som kanske sålts vidare flera gg/ stamtavla borta om den märkt?

Ska själv om det blir aktuellt märka med ring men har en tös på snart 4 mån som jag ev vill märka o då får det bli öronen, dock trist då hon vit men ring går ju inte att få på nu =(

Känns dock trist köpa tång (flera hundra), för en enda märkning o sen tatueringskostnad på det.. 6-700..(?!)

Kan man låna tång av någon o köpa endast siffro/bokst själv?

hjartelyckanskaniner
0

Jag tycker det hela med att öronmärka hos veterinär är helt löjligt. Att dessutom söva en så ung kanin är ju vansinnigt. Väldigt stor risk att söva några veckors ungar för att öronmäka som tar bara några sekunder och som inte gör så jätte ont på kaninen om man gör rätt. Där jag öronmärkte hoppade någon till och en av 4 bebisar pep till ytterst lite. Men hon har alltid varit en "mes" när det gäller saker. Om man lyser och kollar vart blodkärlen sitter och öronmärker där det inte finns några stora blodkärl så klarar kaninen det galant att öronmärkas utan sövning. Kollar man inte efter vart blodkärlen sitter så kan kaninen förblöda i värsta fall och dessutom skriker de ett hjärtskärande skrik. Har varit med om det där jag själv inte öronmärkte utan var bara ute och hoppade med mina kaniner.

Jag vet inte hur länge som man öronmärkt själv och nu helt plötsligt ska veterinären göra det och har dessa höga summorna när det är stor risk att kaninen inte vaknar upp igen. Tänker mycket på den lilla flickan i KU som sa till sin mamma "veterinären dödade min kanin". Sorgligt!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[sstorm]
0

#3 Du måste vara uppfödaren till kaninen för att få märka den. Det är inte bara märka hur som helst utan de finns regler för hur det går till.

Ang. att man söver ned kaniner så gör inte alla veterinärer det :)

zezagena
0

#5 tösen jag ev tänkt märka är egenuppfödd jo Flört 

vit bö rexdvvädur..

Tycker dock det förfular utseendet med tatuering i vita öron =(

[sstorm]
0

#6 jo men du måste ha uppfödar nr och så i så fall

zezagena
0

Jo självklart tänker jag inte hitta på ett nr el märka med hennes namn el nåt Obestämd

Uppfödarnr +personligt  id-nr, om jag nu bestämmer mej för märkning..

[sstorm]
0

#8 Ja men har du ett uppfödar nr? Och i så fall, varför märkte du henne inte som liten? :)

zezagena
0

Hade då inga tankar på att kanske testa ställa henne.. Flört

Hon så himla fin men ej bestämt mej o så dispansen o så..