Färger på dvärgvädur
Hej!
Vilka färger finns på dvärgvädur? Alltså både godkända och icke godkända färger. Försöker se lite vad man kan para och vad det blir för färger.
Tror dvärgvädur finns i alla färger:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
okej tack för svar vilka är dom vanligaste färgerna?
Den absolut vanligaste färgen är väl viltgrå.
Men även vit blåögd, blå, svart, isabella och så vidare är vanliga.
Alltså bara färger som det blir svarta ungar om man parar med havana alltså
Finns det nån färg som man kan para med havana som det inte blir svart i kullen och inte bara havana?
Och det gör inget om ddet blir färger som inte är önskade i utställning då ungarna ändå inte skulle få stamtavla och jag ska inte para, började bara fundera lite.
#4 Med Vilken färg? som helst kan det bli Vilken färg? som helst så att säga och inte bara svart. Mycket beror på vilka anlag kaninen bär på.
jo men om havanorna är renavlade alltså jag testar med några kaniner som jag vet stammen på. och havana och svart blir ju bara svart (om jag har rätt) och havana och viltgrå blir bara viltgrå tror jag och med vilt färger blev det typ viltgrå och svart eller nåt sånt.
#6 Om nu havanorna är rakt igenom havana i alla led (vilket jag har svårt att tro att dem är) så beror det helt på vilka anlag en svart eller viltgrå har. En svart kan tex bära anlag för gul/svart japan eller något annat och para den sen med en havana så kan det bli andra färger i kullen, inte bara svart.
#4: Vill du ha ut flera färger efter en renavlad havana, så para den med en viltbrun med enfärgsanlag (g), med tex en viltgrå med enfärgs- och brunanlag (A B Cc D Gg) eller varför inte med någon teckad hane (mantel, otter…).
#7: En renavlad havana + en svart med japananlag ger svarta ungar
Asså det är två stycken en mantlad en inte mantlad. Båda föräldrarna är havanor en mantlad en inte. Otter blir det samma färger men vissa får otterteckning?
Och winerteckning om man parar en kanin som är winertecknad och har en bläs och en helfärgad blir det winertecknade kaniner och kommer teckningen se ut ungefär likadant då med bläs eller kan den bli hur som helst?
Om vi säger så här:
Vad har du, och vad vill du få fram?
#8 Kan det inte bli japantecknad också?
#10 Havana och vill ha fram andra färger och inte svart och helst inte viltgrå.
Men om man parar en japantecknad med havana så får man svarta alltså? Och om man parar en av dom svarta med en japan vad blir det då?
Och otter om man parar en otter mad havana hur många blir otter då teoretiskt? Och funkar det likadant med färgerna då så parar man en havana med svart otter så blir det svarta och svarta ottrar?
Allt beror som sagt på vad du har för anlag bakom. Vad kaninen själv är för färg säger inte särskilt mycket egentligen, om den inte är beige eller annan färg som kräver många anlag.
Men grovt räknat så kan man säga att kaninerna måste ha gemensamma anlag om du ska få annan färg än svart (viltgrå om du parar med en viltfärgad kanin)
Vad skulle det bli om man parade chinchilla med havana? Om dom är renavlade.
^Viltgrått

Är havanan renavlad så kan du inte få annat än havana, svart, viltgrå och viltbrun, beroende då på vad du parar med förstås.