Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3955 ggr
Sophie&Segra
0

Han äter hundfoder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som rubriken lyder.. Så har min kanin både igår och idag skuttat fram till Schäferns matskål och börjat knapra av hennes torrfoder..

Fick höra av en vän till mig att detta va indriekt farligt för att det innehåller kött? I mina öron lät det väldigt extremt. (Ja om någon ska veta vad det är för foder hon äter för att avgöra om det är farligt eller ej, så äter hon Royal Canin Maxi Sensible)

Men ja, är det farligt?? Och varför i hela friden äter han hundfodret? Är det gott tro?

Ja, ni kaninvetare här inne behöver inte bli helt rasande och till er nu om detta är farligt. Jag frågar helt enkelt för att jag inte vet, för att det i mina ögon och öron låter och ser helt stört ut och för att jag vill min kanins bästa!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

eamy
0

nej men gud vad söt liten kanin :P

tror inte det är direkt bra för din kanin, det är både för mycket salt och som din kompis sa så är det kött i,

håll bara koll på din kanin så att den bajsar normalt dricker och kissar normalt . du ska nog ta bort hundens mat skål så att kaninen inte kommer åt den.

men om du inte har märkt något som är konstigt med din kanin tex ligger mycket, rullar för att den har ont i magen, ser sliten och ledsen ut då är det nog ingen fara.

men att du ska hålla koll på att den kissar är för att det kan bildas "kristaler" salt stenar i njuren så den inte kan kissa .

lycka till :)

btw…

tycker det är väldigt gulligt att en Schäfer och en kanin kan gå ihop så bra :)

Sophie&Segra
0

Tack för svaret :)

Ja, värt att tillägga va kanske att han endast åt 1½ kula.. Så det va inga stora mängder :b

Men han är preciiis som vanligt, om inte knasigare!

Ja, Schäfern, Xoxie.. Och Kalle (kaninen) är BÄSTA kompisar, och jag ljuger inte haha. Hon sitter utanför hans bur o piper tills vi öppnar den. Dom ligger och äter sina morötter ihop, han sover inkurad i hennes svans och skuttar efter henne vart hon än går! :b

eamy
0

det var så lite så :)

bra att han inte fick åt sig mer! :)

nej men gud vad gulligt :) en schäfer också dom brukar väll oftast vara lite aggresivare med andra djur? åh kärlek mellan hund och kanin haha så gulligt :D

haha äter hunden morot?? :P

Westham
0

Så sött! Kaninen tror han är hund.. o hunden hon är kanin :) underbart

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

eamy
0

sorry om jag bryter tråden helt nu men shiit vad du är duktig med dina hundar :D såg din blogg :P  du verkar har en massa djur, en riktig djurvän, det gillar vi :D tummen upp :)

Sophie&Segra
0

Ja, alltså dom där två chockar oss varje dag med sina sötheter. Ska se om jag lyckas fånga nått av allt på bild också.. :b

Ang Schäfer, så beror det helt på individen :) Som min tik, är ju ja.. Som du ser.. Helt fantastisk med allt och alla, stort som litet. Medans min daghund, också en Schäfer är väldigt "bullrig" av sig, och klarar inte av när Kalle är lös, så dagtid får han snällt sitta i sin bur, och direkt när hon går så öppnas buren.

Har även en Golden hane, som daghund. Han gör regelrätta utfall mot Kalle.. Så det är inte rasen man ska dömma, utan individen :)

Sophie&Segra
0

#5, Nämen gu' va gulligt skrivet. Nu vart jag riktigt gla'! ='D

Ja, hade innan en Border Collie som också hon, va världens bästa kompis med Kalle. Dock smygvallade hon honom ganska flitigt, men det va inget han stördes av.. Snarare tvärt om, hoppade köpprätt åt andra hållet mot vad hon ville!

Har även en Bengal (katt), omplacering på 5 år. Och en Bondkatt på snart 2 år :)

Åsså Schäfertiken, Xoxie.. Också hon en omplacering på 1½ år.

Också, sist.. Men också minst haha, Kalle.. Även han en omplacering på snart 2 år :)

Så djurvän, det är jag allt. Finns nog inget jag inte skulle göra för mina kära fyrbenta :)

HÄR, är en film på Kalle och minsta kissen från i somras.. Så här hemma har vi full harmoni bland djuren :) Alla gillar alla!

Sussii92
0

#4Satt och kollade lite på din blogg min regerade mest när jag såg meya, min reaktion:

aaw meya var en riktig sötnos :) älskar border collies sätt att vara underbara hundar, även om det kan vara lite tokiga, min hund iaf (a) :) Saknar Dixi bara mer o mer när jag ser alla dina söta bilder på meya, önskar hon kunde finnas här hos mig igen och inte att så många mil ska skilja oss åt :(

Mina föräldrar skilde sig och Dixi åkte med pappa och vi fick stanna kvar hos mamma. Vi bor i skåne och Pappa har flyttat  till sthlm… lite tråkigt, saknar min lilla söta vovve <3

Riktigt gullig bild i #0 önskar att vår hund gick ihop med kaninerna också :P haha men Dixi är livrädd för min äldsta kanin, de andra har hon inte träffat i och med att hon inte längre bor hos mig :(

Sophie&Segra
0

#8 Tack. Ja, förstår verkligen att du saknar din hund. Du anar inte hur tomt det är här hemma utan min alltid lika fina solstråle!

Ser nu också att ni klickat er in på min gamla blogg, som va till för mig och Meya. Det är nu fixat, så när ni klickar på www.xoxie.blogg.se, kommer ni just till den bloggen, den nya bloggen :)

eamy
0

#7 nej men gud vad gulligt :D dom leker ju :P

det är bra att du tar från omplacerings hem :) vore finnas fler själar som dig:)

det ser ut som att kalle är rakad? är han det och varför i sånnafall? :)

vad är han för ras btw ? :)

Sophie&Segra
0

#10 När jag tog honom så hade han dreads öööverallt, så han va nerklippt där på filmen, ganska precis ända ner till huden, och jag är ingen duktig "frisör" så därför ser han ut som han gör hahah!

Även på bilden i inlägg #0 är han lite nerklippt igen då han annars får suuuuperlång päls!

Vad han är för ras vet vi inte, det visste inte dom vi tog över honom ifrån heller. Kan bara gissa mig fram att han har nån form av teddy/löven/vädur/ kanske en liten gnutta angora, då hans päls när den är som längst nästan blir upp emot 6-7 cm lång! =O

eamy
0

#11 jaha men usch :( tur att du fick ta över honom! :)

ja han vore vara någon blandning av fuch hermelin kanske? och  teddy o löwen xD  oj haha det är låångt ju!! :)

men han är grymt söt  :)

Linnet
0

Några av mina kaniner har också provat på att äta hundfoder då det funnits i hundskålarna och vise versa, dvs. hundarna äter gärna av kaninernas pellets, det är nog ingen fara om dom äter lite grann.