Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4953 ggr
rahl
0

Kaninhållning

Nu ringde jag jordbruksverket igen och fick prata med en som ansvarar för smådjur.

Hon sa att man kan ringa länstyrelsen och be de komma hem och göra en bedömning av hur djuret beter sig. och om den accepterar bara strömedel i ett hörna - toalett - så är det okej att inte ha något på resten av buren. Det viktigare är att bajs och kiss inte ligger där och han går på det hela tiden. Jag håller med henne att det svårt att säga via telefon vad som är laglig eller olaglig om man inte ser kaninen.

Sen med frigående kaniner och att man måste ha en bur ändå - NEJ det måste man inte ha. Kaninen ska ha sin plats för att göra sina behov, ska ha mat (mest hö!) och vatten och en plats där han kan dra sig undan om han nu önskar sig det t.ex. ett hus, en hylla eller en tunnel. Så snacka inte om att kaninen måste ha tillgång till en bur även om den är frigående.

Ni får jättegärna skriva vad ni tycker eller hur det är för er men jag vill inte se *raderat av moderator* ton från förra inlägg och hennes tjafs att så är det och alla kaniner måste ha något underlag, tack! Eller någon annans tjafs och att du tycker så så måste alla tycka samma.

Jag är nöjd med svar på mina frågor och kommer Pepparkaka någon gång behöva vara i en bur tillbaka så ska jag ringa de och be de göra en bedömning och kommer de att godkänna att han inte ha något förutom i toalettlådan så kommer han inte att ha det. punkt slut.

[Kaninlycka]
0

Stort tack för att du kollade upp detta!

Jag kan själv se att mina kaniner mår bra utan bur och skulle lagen säga något annat vore det helt sjukt rent ut sagt. Punkt slut. Glad

[Emma--]
0

Jag tycker det är väldigt tråkigt att höra den här tonen från dig när allt jag gjorde var att hålla en diskussion. Jag har pratat med dig om det här via mail. Varför peka ut mig på det här sättet? Elakt tycker jag. 

Det enda jag upplever angående den lagen är att om kaninen bor i bur så kan jag tänka mig att det blir väldigt hårt för en kanins tassar. Och i många fall tror jag då alltså att det skulle bli olagligt.
Och då tänker jag främst på dom kaniner som får sitta många timmar i en bur, vilket det ofta blir. 
Och att samtidigt då kunna tillgodose alla andra behov som kaniner enligt lag ska ha så tycker jag det blir ännu svårare utan något som helst strö i buren.  

Men då finns ju i alla fall möjligheten för dom som vill ha det på det sättet att ringa länsstyrelsen och få det godkänt.

rahl
0

#2 det precis jag sa till tjejen, ska jag har en bur fast han aldrig kommer in? nej sa hon kan du ha ett annat skydd så är det okej. hon tyckte det var rolig att kaninen tar allt med från hundar, snart börjar han skälla också.

#3 Nej det inte svårare än att har man strömedel där de bajsar så är deras behov uppfylld - då rinner inte kiss fritt eller bajs är hela tiden med.

Ja som du ser så finns det möjlighet att de inte har något underlag förutom i toahörna utan att det är olaglig

[Emma--]
0

Då eftersom det är aktuellt i den här tråden så vill jag visa vilket svar jag fick. Om någon då vill ha namnet på just den personen jag pratade med så skicka gärna ett pm.

"Hej!
Jag har svårt att tro att någon här har sagt att det är OK att inte ha något bottenmaterial alls i buren bara för att kaninen puttar bort det.
Kaninerna får ju inte gå på nätbotten så om man har nätbotten i buren och kaninen puttar bort ströet, så måste man nog lägga in ett fast golv av något slag.
Men även med fast botten ska ju kaninen har någon form av strömedel i botten på buren.

Så svaret är att kaniner ska ha något strömedel i sin bur om det inte är en betesbur där det är meningen att kaninen ska kunna beta gräs."

rahl
0

Det säger inget emot det som smådjursavdelnings ansvarig sa till mig. man kan be länstyrelsen komma och göra en bedömning och godkänner de så får man inte ha strömedel. punkt slut

[Emma--]
0

Jo jag har skrivit och frågat det också och väntar på svar igen. Bättre att man reder ut det ordentligt så folk vet vad som gäller.

Borde det inte snarare vara att dom ska se hur kaninen beter sig när det finns strösorter? Och känns som att det borde ta en lång tid eftersom det finns hur mycket som helst man kan pröva.

Inte bara se hur kaninen beter sig utan strö.

rahl
0

Du litar inte på vad jag säger så varför ska jag lita på det du säger? ag har redat ut det och jag ser ingen som behövs reda ut.

[Emma--]
0

Du behöver inte lita på vad jag säger, men jag kan ge dig namnet på hon jag pratade med om du vill.

Jag tycker bara det är trevligt att veta exakt vad som gäller.

rahl
0

Nej jag behöver inga namn, jag har också ringt och jag litar på det jag hörde och för mig finns det inget som ska redas ut. jag vet vad jag ville veta och så ska jag göra.

[Emma--]
0

Okej. Jättebra. Men det kanske finns någon annan som vill veta mer exakt också. 
Eftersom vi ändå fått höra väldigt olika svar. Så därför har jag även kontaktat dom och frågat angående det där om dom kan komma på besök och bedöma kaninens beteende.

rahl
0

Men det är inte de - jordbruksverket - som ska komma på besök.. det har du väl missat..

[Emma--]
0

"Hon sa att man kan ringa länstyrelsen och be de komma hem och göra en bedömning av hur djuret beter sig." nej jag har inte missat något.

rahl
0

Ja men det framkommer att du har mailat jordbruksverket igen och frågat om de kan komma. de kommer inte

[Emma--]
0

Jag uttryckte mig konstigt. Jag skrev och sa att jag hört att man kan kontakta länsstyrelsen och att dom kan bedöma kaninens beteende.

[Emma--]
0

Den här gången fick jag inte direkt något bra svar på mina frågor. Jag frågade bland annat om det räcker med att ha en filt eller matta också eftersom det var en fundering som kom upp i den gamla tråden. Men jag tycker det här säger rätt så mycket i alla fall. Speciellt tillsammans med det gamla svaret.

"Hej!
Grundregeln är att en bur ska ha ett bottenmaterial och det inte räcker
med att ha det i ett hörn. Däremot behöver man ju inte ha strö över hela huset om man släpper ut kaninen från buren."

rahl
0

var har du svar på länstyrelsen.. fast jag behöver inte det, jag fick svar på det jag behövde veta och bryr mig inte om svar du fick :)

[Emma--]
0

Som sagt fick jag inte svar på allt jag frågade. 

Men det här är ju något var och en kan kolla upp ifall dom nu vill vara utan spån. Då får man ju ett bra svar. 

Borde du inte vara brydd när vi får så pass olika svar? Det här är väl något alla kaninägare ska vilja göra rätt eller åtminstone vilja veta.

hur som helst kanske det finns andra som är intresserade av att veta.

[Emma--]
0

Eftersom jag fick ett sånt dåligt svar från jordbruksverket kom jag på idén att kontakta länsstyrelsen. 

Dom borde ju ha ett vettigt svar på hur en sån bedömning kommer att gå till om inte annat. Och det kan ju vara intressant.

Jag uppdaterar här så fort jag fått svar Glad Jag hoppas dom tar sig tiden att svara på det.

Westham
0

Emma man kan ringa och hålla på hur mycke som helst. Vi kommer få olika svar överallt.. Så är det tyvärr.

Har pratat med 3 st Kontrollanter nu (Inte vanliga kontorsfolket) alla säger olika. Kunskapen är för dålig för sällskapsdjur.

Men en sak sa dom som va samma svar.

"Det är inte olagligt, men kanske inte lämpligt"

Jag har haft mycket kontakt med myndigheterna genom åren, blir aldrig klok. Inte heller dom gångerna länsstyrelsen åker på kontroll.

Jag vet hur jag vill att mina djur ska ha det och jag försöker främja djurets naturliga beteende så långt det går.

Tänker inte gå in i diskussion hur andra ha det. Folk får ta eget ansvar för sina handlingar. :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Emma--]
0

Jo men själv är jag lite så att jag vill höra från olika håll. 

Men jag vet att det verkligen är dålig kunskap, speciellt hos smådjur. Vissa kontrollanter har ju inte ens koll på djuren dom åker för att kika på.

Och sätter upp brister som inte ens är en brist t.ex.

Westham
0

Prio ett är och kommer alltid vara, lantbruksdjur.. tyvärr är det så. :(

MVH John

rahl
0

#19 det just det borde vara att alla ansvarar för sitt alltså ingen annan härifrån kan komma och säga exakt hur ska jag ha det.

och det jag sa till Emma, fast inte direkt som du - att man får olika svar beroende på vem man ringer och det hjälper inte att ringa tusentals gångar…

Westham
0

Tror ni bara har missförstått varandra :)  Emma menar väl. Hon tycker inte illa om dig eller hur du har det till din kanin Rahl :)

MVH John

rahl
0

Samtidigt förstår hon inte - det ser så - att olika kaniner är olika och de kanske inte vill ha något i buren som t.ex. min och andras. jag kan inte hjälpa att min väljer hårda nakna plats :)

LinneaJohaanson
0

Intressant tråd, men tycker det är rätt "otrevlig" ton.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Emma--]
0

#24 Jag förstår att det krävs olika till olika kaniner. 

Jag diskuterar bara utifrån andra synpunkter. T.ex att olika beteenden hos kaninen kanske inte alls betyder att kaninen inte vill ha strö. 

Eller att man kanske måste pröva sig fram bland massor av olika strö innan man hittar det som passar ens egna kanin.

Och även utifrån vad lagen egentligen innebär, för det är i alla fall något jag vill veta. Och det verkar ju vara så att vi kommer att få olika svar allihopa. Men det går ju att lösa om det är så att länsstyrelsen kan komma på besök.

Annars om man bara väljer helt själv utan att kolla upp det ordentligt och om man skulle råka ut för en kontroll så tror jag risken är stor att det kommer att skrivas upp som en brist som måste åtgärdas.

Men mycket  beror ju även på vilken kontrollant som kommer.

Men jag tycker i alla fall att det är viktigt att det får märkas att det kan bli så pass olika svar om det är okej eller inte utan strö. För det kan vara fler än vi som läser tråden.

rahl
0

Jag undrar vem som kommer så där till mitt hem på en ej bokad kontroll - knappas jag själv anmäller mig om jag bryter mot lagen. det ju inte som en hund där du går ut och folk kan se dig.

[Emma--]
0

#27 Det händer trots allt. Och även om det inte händer ska man ju sträva efter att följa lagen.

Westham
0

Vet en som blev anmäld till länsstyrelsen.. allt hände här mellan 2 användare här på iFokus (inte kanin). Det blev kontroll men utan anmärkning. Detta har hänt 2ggr för den användaren.
Man behöver inte se problemet för att anmäla.

MVH John

Sussii92
0

Min åsikt (det är bara min åsikt inget annat) är att denna diskution inte leder någon vettig stans utan jag fortfarande utan det känns som ni fastnat lite i en cirkel som går om och om igen.

Men själklart man måste själv ta ansvar för sina djur och i detta fallet så känns det som att båda parter gör det bästa för sina kaniner och tar ansvar för dem :)

Det känns som om det inte finns någon menning med att diskutera detta för även om det kanske skulle vara så att det skulle vara "fel" men antagligen gör rahl det bästa för sin kanin på de vilkor som finns och vad som är möjligt och bäst för sig själv och sitt djur :)

Tror ärligt att det räcker med det ni kommit fram till än så länge och att det inte kommer finnas något exakt svar som många tidigare nämde utan så länge djuren får vad de behöver och kan leva så naturligt som möjligt beroende på de förhållande som finns så är det bra så :)

Visst håller med om att det skulle vara intressant att veta ett exakt svar men jag är helt säker på att det inte kommer finnas hur mycket ni än söker efter det men åter igen så länge man gör sitt bästa för att sitt djur ska ha det så bra som möjligt så räcker det enligt mig :)

[Emma--]
0

#30 Jo jag tror säkert att vi alla försöker göra det bästa för våra djur.Glad

Men jag tycker det är viktigt att man tittar på lagarna också, och inte bara går efter det som känns bäst om du förstår hur jag menar? För i många fall kan man hitta nya lösningar om det dyker upp problem. 

Som t.ex om man har en kanin som inte vill ha strö i en bur, så kanske man helt enkelt hellre bör strunta i att ha bur istället för en bur utan något alls på botten. Och fixa andra saker som tillgodoser kaninens behov.

Eller att kaninen bor utomhus i ett sånt fall. 

Eller som i den här tråden så har det kommit fram att man skulle kunna kontakta länsstyrelsen.

Så utan den här tråden kanske inte den informationen skulle komma fram. Så jag tycker i alla fall det är en intressant diskussion Glad

Sussii92
0

#31 Klart, håller med det är intressant att få veta vad som gäller :)

Är bara lite kritisk mot diskutionens process låter mer som en enda röra om att du har fel nej du har fel och sen om och om igen, hade varit underbart om man bara kunde bara komma fram till att vi gör vårt bästa för våra djur och att man själv undersöker så man verkligen uppfyller alla dessa behov på bästa sätt själv :)

Man kan ju diskutera det här hur mycket som helst för allas förståelse så hade det varit bra om ni kunde sammanfatta vad ni nu kommit fram till :)

Känns inte så lönt att fortsätta diskutera om något när vi redan vet att vi inte kommer få ett exakt svar utan som jag sa tidigare sammanfatta vad ni hittat istället så att alla intresserade kan snabbt och enkelt läsa vad denna diskution gett :) Bara en idé från min sida för just nu är det bara mycket och rörigt ;) speciellt om man var med i den förra diskutionen om samma sak blir lite enträget och tjatigt annars :P haha

rahl
0

#32 hade jag haft tid så hade jag fortsatt med min blogg om frigående kaniner men det lägger jag ner och kaninen flyttar till min andra blogg

Sussii92
0

#33 Okej, nej tid över är något som är sällsynt även för mig så förstår att du inte hinner med det :/

rahl
0

Dock ska jag skriva om kaninhållning på den andra bloggen :) min sista inlägg är just hur min kanin bor och lite mer hans bilder.

Sussii92
0

# Okej :) Låter intressant, får ta en titt på den sen :)

rahl
0

http://hundtrio.blogspot.com/

Kanske jag skriver något mer om frigående kaniner nästa gång

Sussii92
0

# Okej, kollade lite snabbt innan och jag måste säga att bilderna du hade där var rikitgt fina på hundarna och pepparkaka :)

rahl
0

#38 tack :) jag ska först skicka in sista höstbilder där innan jag kan börja med lite kanininlägg. jag vill samla in mina gamla om pelletsfri diet och hållning

annars hade jag denna

http://pepparkakashem.blogg.se/

men den ska läggas ner tror jag

teddybaby
0

Vilken intressant diskussion! Den känns ytterst aktuell för mig, eftersom att jag har en kanin som inte vill ha strö i sin bur.

Tänkte om ni kanske vill ge mig lite tips?? Hade ingen aning om att det är olämpligt att inte ha burströ!

Min kanin är teddylejon och har alltså väldigt mycket hår. Jag har testat följande burströ: spån, halm, hö, trasmatta, papperspellets. Tidningsunderlag för samtliga av dessa burströn.

Min kanin accepterar att det är burströ på ungefär halva delen av buren, men resten kräver han ska vara helt fritt från något form av underlag.

rahl
0

#40 då ser du Emma och andra, det finns flera som min kanin :) jag hade inte brytt mig om det om jag var du, vill han inte ha det så skulle jag inte ge det till honom.

Sussii92
0

Känner att jag börjar bli lite OT nu men förhoppningsvis har ts inga problem med det ;) haha

#39 Ja åter igen mycket söta bilder :P pepparkaka är ett sånt perfekt namn på din kanin också passar riktigt bra :)

Läste lite om din pelletsfria diet märkte dock att alla förutom den jag använder just nu stog med :P Använder ett foder från Dogman för kaniner heter typ vitamin + eller något sådant, är inte hemma så kan inte kolla just nu :) Vet du hur pass bra/dåligt det är? :)

rahl
0

#42 det var tyvärr inte vi som gav honom namn utan vi köpte han som liter från en privat person som inte kunde ha honom och de gav honom det namnet men den stannade :) fast numera kallas han peppar bara.

det kan vara så att dogman finns inte i polen och det jag översatt är från en bra polsk sida om kaniner :)

Du jag är allt mer sugen på att starta en hemsida bara om innekaniner och allt där. jag kan kolla upp dogman lite senare

Sussii92
0

#40 Har också testat spån, halm osv. Vet dock att bara tidningsunderlag är inget bra pga. trycksvartan som kan finnas, inget som är väldigt farligt och så bara inte så bra.

Just nu har jag iaf byggt en egen but med våtrummsmatta på golvet och halm som de kan busa i men för det mesta nöjer dem sig med våtrumsmattan den är inte speciellt hal för dem heller :) Speciellt bra att ha de så jag har det just nu med ungdjur som inte riktigt har koll på var toan är rikgt än ;) eller är i tonåren och skvätter en del, mycket enklare när man ska torka upp efter dem :)

Mitt tips? är att som du tidigare gjort testa dig fram vill kaninen verkligen inte ha hela buren full med strö så ha halva då istället :) Det är ingen fara :)

Sussii92
0

#43 Okej, det var gulligt iaf :)

Ja det är möjligt att det är så, upptäckte nyligen detta foder i en affär jag var och handlade annat i och kollade lite på det och tyckte det lät bra, har aldrig sätt det tidigare så det kanske är ett nytt foder de gett ut :)

Ja det är jag lite sugen på också, har haft innekaniner i många många år men detta året är faktiskt det första som jag har en utekanin, min äldre dam älskar att vara ute så vi byggde nu en egen utebur till henne så att hon får va ute hur mycket hon vill men i övrigt gillar jag innekaniner väldigt mycket, känns även som om man får ett speciellt band med just dessa kaniner, då jag spenderar nästan hela min dag runt dem och med dem :)

Sussii92
0

#46 Ja såg den i nya inlägg :) har kommenterat den redan :P

[Emma--]
0

#40 Du kan ju testa med torv.Glad Annars verkar det rätt vanligt att kaninen väljer någon plats i buren där det inte ska vara något alls. 

Och det är ju bättre att det finns något i buren i alla fall. Sen om kaninen gräver undan det finns det ju inte så mycket att göra åt saken.

Jag testar något nytt hos mina kaniner, något som heter lättströ och finns på granngården. Det verkar passa dom bättre än vanligt spån

#41 Jag har aldrig sagt nåt annat.

Westham
0

Emma det är hampa-strö! :) grymt bra! Se min artikel på dvärgkaniner; )

MVH John

Sussii92
0

#49 hm.. har inte testat den sorts strö :) (tror att anledningen att jag inte testat att den inte finns där jag bor)

Men var finns det att köpa?

(granngården finns inte här, närmaste butik är mer än en timme ifrån mig och endast växtbutik)

Westham
0

Finns små DYRA påsar på djuraffärerna.. granngården är billigast

MVH John

Sussii92
0

#51 Okej då kommer det troligen inte vara möjligt för mig att testa/använda detta strö :/

Westham
0

Kan skicka lite om du vill (du betalar frakt).. Så du får testa det lite iallafall :)  måste ändå köpa nytt nu :)

skicka pm om du är intresserad

MVH John

[Emma--]
0

#49 mm det var från din artikel jag fick tipset haha Glad

Westham
0

;)

MVH John

Linnet
0

Vad beträfar tidningspapper så är det nymera inte giftigt och det har jag som underlag och sen bara spån i toalådan. Sk.papperspellets är ju väldigt hårda att gå på, så det känns ju inte så kul att ha i hela buren. Långhåriga raser är ju helt omöjligt att ha spån till, det fastnar ju i pälsen direkt. Förstår verkligen inte varför man ska behlöva ha strömaterial i hela buren när kaninen går på låda. Vitsen med det är väl att det ska suga upp kisset.

lukasfelix
0

Precis som för alla andra djur så tror jag väl att ströets syfte även är att ge något mjukt åt kaninen..
Jag har inget strö till mina, de har en matta i buren istället och sand i en låda. De är ute och skuttar nästan hela dagarna och då har de såklart tillgång på mattor, soffor m.m och de väljer sällan att lägga sig och vila direkt på golvet när de är ute. I buren väljer de gärna att ligga på huset eller på hyllan dock :)

[Emma--]
0

#56 Det kan bli väldigt hårt mot deras tassar annars. Finns ju kaniner som fått skavsår t.ex.

Och så har det väl att göra med en anpassad miljö till kaniner. Sysselsättning osv.

[Emma--]
0

Här i norrbotten kan inte länsstyrelsen komma för att ge godkänt till att inte ha strö. 
Och jag undrar om det verkligen är så olika i resten av landet?

"Länsstyrelsen handlägger ärenden med sällskapsdjur om det inkommer en anmälan gällande brister i djurhållningen. Länsstyrelsen kan inte bevilja dispanser. Dvs om det upptäcks på plats att kaninen inte har strö eller grävmöjligheter som det enligt gällande föreskrifter är krav på så kan inte länsstyrelsen säga att det är ok. Länsstyrelsen kan komma att vidta åtgärder för att bristen/ avvikelsen från lagstiftningen upphör. Länsstyrelsen kan enligt djurskyddslagen besluta om föreläggande eller förbud enligt 26 § om brister inte åtgärdas. Sådant beslut kan även förenas med vite.

Kort sagt så ska föreskrifterna följas och kaninen i fråga ska ha strö eftersom det i gällande bestämmelserna finns krav på detta, se nedan."

Efter detta står det om L80 kap 8.
§6, §10, §11 + allmäna råden till §11, §14 + allmäna råd till §14.

rahl
0

Det hjälper inte mig ;) jag kan ringa samma tjej igen och fråga henne igen. hon är ansvarig för smådjur och jag litar på vad hon sa.

[Emma--]
0

#60 Det där är från länsstyrelsen.

rahl
0

ja men från din inte från hela sverige och man gör det ofta inom myndigheter att man skickar folk runt och inte vill ta ansvar

Westham
0

Japp..eftersom det är länsstyrelsen som gör kontrollerna tycker jag att det är mest logiskt att fråga dom :)

Bra svar du fick från dom Emma

MVH John

[Emma--]
0

#62 Med tanke på hur svårt dom ibland kan ha att hinna med anmälningar har jag svårt att tro att dom har tid att göra besök för att ens kunna godkänna något sånt.

#63 Japp. Det tyckte jag med när väl idén hamnade i min skalle haha. 

Och det är ju bra att det får komma fram här i tråden att den möjligheten inte verkar finnas.

rahl
0

jag tycker inte som du Emma, jag vet att det möjlighet finns. ingen skulle ljuga för mig om man frågar

Westham
0

Jag kommer att be Medarbetare att låsa den här tråden.

Har just pratat med Länsstyrelsen. Det som pågår från Rahls sida är ett lagbrott.

"Dvs om det upptäcks på plats att kaninen inte har strö eller grävmöjligheter som det enligt gällande föreskrifter är krav på så kan inte länsstyrelsen säga att det är ok."

"Länsstyrelsen kan komma att vidta åtgärder för att bristen/ avvikelsen från lagstiftningen upphör. Länsstyrelsen kan enligt djurskyddslagen besluta om föreläggande eller förbud enligt 26 § om brister inte åtgärdas. Sådant beslut kan även förenas med vite."

Att du sen uppmanar andra till lagbrott är också straffbart. Vill inte bråka men man ska följa lagen.

Snälla tänk er för innan in väljer bort bottenströ. jag har nolltolerans ang djurmisskötsel.

MVH John

rahl
0

Jag har inte gjort något, jag har inte sagt att man ska inte ha strö i buren. jag har inte heller det i med att jag har en frigående kanin. jag sa bara att jag ska kontakta min tjej på jordbruksverket och fråga henne igen

[Emma--]
0

#67 Kontakta hellre länsstyrelsen då.

rahl
0

jag litar inte ett dugg på vad du skriver så jag ska ringa och kolla hos en jag ska inte ringa varje inom skåne, har inte tid eller pengar :)

[Emma--]
0

#69 Det går att maila. Och varför få ett tredje svar från jordbruksverket när det ändå är på länsstyrelsen besluten kommer att tas vid ett besök?

Westham
0

Nej man du tar bort kaninens naturliga beteende för att han inte tycker om det..  Han gräver, han tycker det är kul.

Det är Länsstyrelsen som utfärdar kontrollerna inte jordbruksverket.

Det ska finnas en större yta för kaninen att gräva i även om han inte väljer att vara där.

jag vet att du ser dina djur som nummer 1. Det gillar jag :)  men alla djur har sina behov och "måsten" det måste vi ägare se till att dom får.

Inte fasiken låter man hunden bajsa inne för att han inte gillar att vara ute?

MVH John

rahl
0

jag pratar med en i malmö. det är inte omöjligt att de kan komma på besök och bestämma, de har små resurser men det är inte omöjligt sa han

rahl
0

#71 nej det gör na inte för att det är kul utan han satt bara på plats han grävde och hoppade in i toalett låda, rör sig inte alls. och jag vet att min kanin gillar inte det. jag har inte honom en månad utan flera år

lukasfelix
0

Jag ska fråga min lärare som är djurskyddsinspektör hur hon skulle ha bedömt det :)

[Emma--]
0

#73 Att kaninen inte rör sig i buren kan ju ha andra orsaker också.

#74 Gör gärna det Glad

rahl
0

#75 nu gör du det igen, nekar att det finns kaniner som inte vill ha något i buren. som sagt nu har jag svar från malmö och stockholm och de kan komma och göra en bedömning och godkänna att man har bara strömedel i toalettlådan-

[Emma--]
0

#76 Nej. Jag sa bara att det kan finnas andra orsaker också.

rahl
0

En tredje person från länstyrelsen som säger att de kan komma och göra en bedömning. sen sa hon också att man behöver inte ha hela buren fylld med strö det kan vara så att man har en toalettlåda med strömedel sen inget alls och sen en liten hörna med t.ex. spån i fall kaninen vill gräva där. alltså plats med spån kan vara pytteliten

[Emma--]
0

#78 Har du ringt tre personer på länsstyrelsen idag? I skåne då eller?

rahl
0

2 i skåne, en i stockholm. jag ska inte ringa mer idag, jag har mina svar och jag vet vad jag ska göra om han skulle behöva vara i buren igen

[Emma--]
0

#80 Kan jag få namnet på dom? Skulle vilja ge dom svaret jag fick från norrbottens länsstyrelse.

rahl
0

#80 nej det kan du inte få ;)

Westham
0

nej det är lugnt.. Efter kontrollen hos rahl så är rapporten en offentlighandling vi fixar det då Emma.. inga problem.

MVH John

Imasy
0

Jag har begärt ut flertalet olika fall rörande vanvård av katter, runt om i landet, från norr till söder.

Med tanke på att LSt ska följa SJV regler så skiljer det ganska mycket mellan deras sätt att tolka reglerna.

[Emma--]
0

#84 Fast man kan ju undra om det går att tolka på annat sätt när det står att buren ska vara täckt med något strö. Som exempel så var det en inne på råttor iFokus som hade blivit anmäld, och då räckte inte tidningspapper som bottenströ. 

Sen har jag upplevt att det hellre döms för hårt när kontrollanten inte har koll på djuret.

Men det kan ju helt klart bli så att det skiljer sig på hur dom tolkar reglerna.

Imasy
0

Just i detta fallet vet jag inte, då jag inte har orkat läsa hela tråden. Men överlag så tycker jag mig ha sett olika län har behandlat samma typ av ärende/situation väldigt olika.  En del har satt in åtgärder omgående medans andra har varit lite mer slapphänta.

Om det sedan beror på resursbrist eller annat vet jag inte.

teddybaby
0

Jag tycker att det är ganska logisk att det måste finnas strö i buren. Sedan kan man inte kräva att hela buren ska ha strö tycker jag eftersom att exempelvis min kanin "sopar undan" allt strö till ena sidan av buren. Men de har ju fortfarande instinkter att kunna få uttrycka.

Fast då kan man ju undra hur det är med folk som har trasmattor eller de som har papperspellets gör. För enbart papperspellets lär ju inte tillgodose deras behov av att gräva, eller? Tänker att dte är väl inte så många som har råd att fylla en hel bur med ett tjockare lager papperspellets?

[Emma--]
0

#86 Jovisst kan det bli väldigt olika. Men det skulle vara konstigt om dom säger att det är okej när det klart och tydligt står att det ska vara bottenströ. Då tror jag nog att dom flesta kommer att ge anmärkningar på att det är något som ska fixas.

Samt beroende på vilken djursort det är så finns det ju även andra behov att ta hänsyn till.

Däremot det som nämnts tidigare i tråden angående att länsstyrelsen kan komma på besök och bedöma kaninens beteende och då eventuellt godkänna det känns inte som någon större möjlighet.

#87 Papperspellets är nog inte så lämpligt till kaniner i hela buren. Och mattor funderar jag på om det egentligen skulle bli godkänt, men jag fick inte svar på det när jag pratade med jordbruksverket.

teddybaby
0

#88 då är det ganska många som skulle få "underkänt" kan ja tänka mig…

[Emma--]
0

#89 jag har själv bara haft filt förut, tänkte inte mer på det då. Men jag vet som sagt inte, kanske skulle det vara godkänt.

Imasy
0

Jo såklart, men det står också att djur överlag ska ha tillgång till rent friskt vatten och foder anpassat efter sin art, men det har ändå hänt att djur kan ha haft jättebrunt äckligt vatten och de har en månad på sig att åtgärda detta…

Ett annat fall där en person vart anmäld så hade denne en hamster, som fick anmärkning på att det inte fanns tillräckligt med strö i buren. Saken var bara den att hamstern själv hela tiden krafsade upp allt nytt strö i ett hörn där denne hade sitt bo, så det spelade ingen roll hur mycket strö ägaren fyllde på med, så ordnade hamstern endå så att halva buren var strölös.

[Emma--]
0

#91 Jo ibland kan man tycka att kontrollerna inte går så bra till. Jag vet inte om dom gör såhär till privatpersoner men jag vet en affär som bara fick ett brev på brister anmälaren hade nämnt. Ingen kontroll.

Sånt kan man ju tycka dom ska ta hänsyn till. Eller t.ex att dom sätter ut någon regel hur mycket strö det ska vara hos djuren. Så kan dom lätt mäta och se om det är tillräckligt även om djuret då gräver undan.

candycandye
0

Har matta i buren men jag skulle aldrig låta min kanin vara utangrävmöjligheter, här finns både en back med sand som byts ut, löv mm--ställer bara in backen i köket, stänger dörren och låter han gräva och böka runt:) Så visst går det att tillgodose behov med matta i buren:)

lukasfelix
0

Jag har mailat min lärare på SLU nu som har arbetat som djurskyddsinspektör tidigare och som undervisar i djurskydd, får se vad hon säger

Sussii92
0

#93 + flera, har inte läst allt :P 

Jag har som jag nämnt tidigare våtrummsmatta i buren till två av mina kaniner (den andra är utekanin som gör precis som hon känner för) men de jag har inne får komma ut dagligen, busa och gräva i handukar, lådor allt vad det kan vara :) Tycker inte att det skulle vara ett problem som du säger så länge man tillgodoser deras behov på något sätt :)

Måste tydlig göra också att en av anledningarna jag nämnt tidigare till att jag pga. omständigheterna inte väljer att ha strö är b.la eftersom mina kaniner ser allt strö som en toa vilken betyder mer än daglig rensning i vår redan stora bur och ena kaninen skvätter en hel del i buren under dagen och det är mycket lättare att bara torka upp det snabbt än att rensa hela tiden :) Ifs tycker jag oavsett att man inte ska behöva ha strö visst lite kan man ha eller ge dem för att busa typ halm eller ge dem ett valbart altenativ att sova på, kanske halva buren? Men tycker det är lite överdrivet att gnälla på att man inte har något strö kanske löser man det på något annat bra sätt? och som sagt det beror ofta på omständigheterna man har vissa saker fungerar för vissa och andra inte :) Jag tycker egentligen att ingen har direkt fel ni ser det bara på olika sätt, så länge man tillgodo ser kaninens behov på ett eller annat sätt så är jag glad iaf :)

Men om ni tycker att andra gör fel ge dem förslag på annat man skulle kunna ge kaninerna för att de ska få det dem behöver på andra sätt, bara gnäll har aldrig gjort någon glad ;)

Westham
0

Kan vi bara låta tråden dö ut.. det är redan klart att man måste enl lag ha bottenströ i hela buren.

MVH John

[Emma--]
0

#95 Men alla vill inte ta emot tips? tyvärr.

Sussii92
0

#96 Okej, visst.. kan vi vell, tycker bara att lagen är oklar och bör egentligen göras om till något vettigt och fullt förståligt så man verkligen vet vad som gäller och inte…

[Emma--]
0

Fast lagen säger ju klart och tydligt att alla burar förutom betesburar ska vara täckta med något strö. Sen är jag själv tveksam om en matta skulle kunna vara godkänd. Förutsatt att alla andra behov tillgodoses på något annat sätt i buren.
Finns det däremot inte möjlighet till att kaninens andra behovs tillgodoses kan jag inte tänka mig att en matta skulle vara ett godkänt bottenströ. 

Det om något kan väl vara värt att kolla upp.

Westham
0

Inga andra är insnöade i djurrätt och djurskydd som du o jag emma-- haha

MVH John

[Emma--]
0

Nä jag är väl lite nörd när det gäller sånt ibland haha.

rahl
0

#96 nej det är inte så, tjejen jag pratade med, hon sa tydligt att man behöver inte ha det i hela buren. man kan ha det i toalettlådan och en del i buren i en liten hög och sen inget alls också i en del hon har själv kaniner och lämande plats där inget finns för de

[Emma--]
0

#102 Jag skulle väldigt gärna vilja ha namnet så jag kan fråga vad hon anser om svaret jag fick.

rahl
0

Namnet skrev jag inte i med att jag fick hennes telefonummer men nu sitter jag inte på samma dator jag sparade in det så du kan inte få det i nuet men så fort jag besök min vän igen så kan jag skriva det.

[Emma--]
0

Okej. Men vore bra om du kunde kolla upp namnet i alla fall. Och att du säger vilken länsstyrelse det gällde. För jag har en smula telefonfobi.

Sussii92
0

verkar så :P vissa har fastnat andra orkar inte diskutera bara ;D

Vill bara förtydliga detta, jag älskar mina kaniner och jag vill dem de bästa de någonsin kan få bara så ni vet tro inget fel om mig :) tycker bara vissa delar av lagen är lite knasig :D eller ja man får olika info av alla :D

[Emma--]
0

#106 Jag kan helt klart hålla med dig om att vissa delar av lagen är lite knasig. Det är inte alltid så lätt att förstå sig på den :P

teddybaby
0

#96 Alla har väl rätt att uttrycka sig i idiskussionen. Passar det inte så behöver man själv inte delta.

candycandye
0

Vad gäller för frigående innekaniner isf?Tror iaf att man kan tillgodose kanines behov som jag skrev om innan men frågan är vad lagen säger, om det ens finns någon lag gällande hur man tillgodåser en innekanins behov.Tror inte det…?Tyvärr är ju kaninen fort sedd som typiskt "burdjur".

Imasy
0

Överlag så tycker jag att när det gäller smådjur/burdjur är väl inte intresset så stort att rycka ut på en gång vid nöd, på så sätt som man gör för hundar.

Jämför man hur de löser fall mellan raskatter och huskatter så är det också stor skillnad.

Huskatterna får en kula i huvudet omgående och kastas på soptippen, inte en chans till att få tidsfrist för att hitta hem på ett katthem etc.

Men när det gäller raskatter läggs det ner betydligt större resurser. De kan då placeras på pensionat, och då är då polisen villig att betala minsann, samt att katterna får vård (om den inte är alltför omfattande) och sedan säljs de för nån tusenlapp till nya hem.

[Emma--]
0

#109 Bara man tillgodoser deras behov på något sätt. Själv skulle jag antagligen välja att ha en bur som står öppen ändå bara för att underlätta att ge kaninen allt den behöver.

rahl
0

#111 det skulle jag aldrig göra, det tar bara för mycket plats en bur som inte används

[Emma--]
0

#112 Okej. Men det tar väl inte så mycket extra plats i jämförelse med vad det skulle behövas ändå för att tillgodose behoven?

rahl
0

Nej, tänk dig själv en kattlåda med t.ex. sand att gräva och en 140 cm bur… vad tar mer plats?

candycandye
0

här hemma gör vi som du beskrev 111 här är det öppet 23h om dygnet:)Min kanin älskar buren så den är absolut inte i vägen när vi märker att den är så uppskattad:))

[Emma--]
0

#114 Men det måste ju även finnas plats där möjligheten att bygga bo/bädda ska finnas. Så allt som allt tror jag inte man tjänar en massa plats i alla fall.

#115 Låter ju bra det :) Det tar ju inte så mycket plats egentligen.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.