Kanin iFokus

Kanin

Etikettnamnförslag
Läst 1980 ggr
Iram
0

Sökes: Gula namn!

Jag får hem mina gula belgiska jättar i april, och det är en hona och en hane. Jag skulle vilja ge dem namn som har med färgen gul att göra, det vore lite skoj, men har för närvarande idétorka. Det enda jag kan komma på är Sol…..Och möjligtvis Giallo, vilket är gul på italienska, eller Flavus (gul på latin).

Nån som har något annat bra förslag?? Skrattande

MVH Iram

Matilda_91
0

Det finns ju många gula blommor :) Påsklilja (inte så fint kanske) tussilago, maskros, gullviva m.m 

Tussilago och gullviva kanske? :)

Fudge
0

Tulpan?

KajsaM
0

Glada namn ska dom ha tycker jag, och lite speciella för att dom är såå gula och söta :)

Iram
0

Ja blommor är bra, tack! Kom just på en gul krydda också, Saffran!

Matilda_91
0

Saffran är ju jättebra! :D

Saffran och curry kanske ;)

Iram
0

Ja jag gillar också Saffran. Det kan till o med fungera på en hane!

KajsaM
0

Saffran var ju jättebra på en hane. Men honan då? Saffran och solros, solveig, :)

Noa-Nisse
0

Hahah,, det första jag kom att tänka på var Gulan!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

KajsaM
0

#8 Gulan eller Gullan? ;)

Pinscher2
0

Hörrni! Saffran och Gula Faran! hihi

Yuriko
0

Honung är ju gult, men kanske inte världens intressantaste namn.. Saffran är jättefint på engelska också, Saffron. Eld är ju hyfsat gult, Flamma kanske? Bärnsten / Amber är också gult.

KajsaM
0

Snyggt Pinscher2 :D

Elina.
0

Sahrami kanske låter bättre/är mer ovanligt än saffran?

Pinscher2
0

Jo men eller hur Kajsa! =)

Matilda_91
0

Saffran och flamma röstar jag på! ;D Eller saffran och curry ;)

Iram
0

Oh, tack för alla bra förslag!!! mer, mer….!

KajsaM
0

Haha klart Suzzie ;)

¤15 Ja det var ju också fint :)

Iram
0

Gullveig finns också. Hon var en fornnordisk vacker och guldgnistrande ungmö som kunde trolla….Om jag inte minns fel.

[Niike]
0

HAha , roliga namn. De första jag kom o tänka på var nog Tussilago och Maskros. Men Saffran var ju jättebra!:) Kommer inte på några andra nu, men kan skriva om jag kommer på något ngn annan dag^^ ! :)

KajsaM
0

Gullveig var ju jättegulligt ;)

Iram
0

Jag tror jag spikar Saffran åt den gule killen, lite preliminärt sådär… Då var det tjejen kvar. Sol? Gullviva? Det finns en annan gul krydda som används mycket och det är gurkmeja. Man kanske kunde använda bara Meja? Saffran o Meja….

Zvintos
0

Färgen gul på olika språk:
Giallo = italienska
Amarillo (hane) / Amarilla (hona) = spanska
žut = bosniska
jaalle = somaliska
sari = turkiska

Solgudar:
Apollon (grekisk mytologi - gud)
Aurora (romersk mytologi - gudinna)
Bast/Bastet (egyptisk gudinna för sol och fruktbarhet)
Ra (egyptisk mytologi - gud)
Sol (nordisk mytologi - gudinna)
Usjas (hinduisk mytologi - gudinna)
Viracocha (inka-gud)

Eriiika
0

#21 det tyckte jag lät bra:) men gulliver är väl också rätt sött?:P

Yuriko
0

Hm.. Var inte Gullveig en jätinna i nordisk mytologi som orsakade något krig och blev bränd på bål tre gånger? Jag tror att Loke sägs ha ätit upp hennes hjärta alla tre gångerna..

Matilda_91
0

men hur kan man äta upp något tre gånger?! man kan ju ta en tugga av det flera gånger men är det uppätet är det ju borta ;D

Yuriko
0

#25 Jag vet, men det var någon sån där halvmysko gammal historia om att hon blev bränd tre gånger, och jag tror att han hittade hennes hjärta i askan eller något alla tre gångerna..

Matilda_91
0

Tufft att ha tre hjärtan :) Hon måste ha varit extra snäll och god :) höhö

Nej nu slant vi ifrån ämnet, f'låååt Kajsa!GeneradFlört

Yuriko
0

#27 Off-topic varning; hon ska inte varit speciellt snäll av sig, och det är väl häftigare att ha tre liv än tre hjärtan? =P

Matilda_91
0

#28: Jo det är det faktiskt.. fast bara för att hon blev bränd tre gånger behöver ju inte det betyda att hon har levt tre gånger :D Man kan ju bränna kroppen flera gånger, hihi

Yuriko
0

#29 Hm.. nu blev det för krångligt för mig -.-' Jag hade i princip glömt bort hela historien tills jag kom på den när jag hörde namnet, så jag har inte stenkoll direkt …Flört

#21 Meja är jättefint!

Noa-Nisse
0

#9. jag menade Gulan som i äggulan! =) inte Gullan ;) heheh..jag kom på ett till!! Goldie

Medarbetare på Hundar.ifokus

Eriiika
0

goldfish:)

Ninja
0

#11: Jag tänkte på honung jag med, fast det är ju så tråkigt på svenska.. Byter man till finska så tycker jag det blir mycket finare, och då passar även som namn; nämligen Hunaja! Det har jag alltid velat döpa ett djur till för jag tycker det är så fint, men vi har ju bara hanar här hemma. Tycker inte riktigt att det passar till en hane. ;)

#25: Nordisk mytologi kan vara lite lustig.. Särimner hette ju grisen som slaktades och åts varje kväll. Fundersam

Melle_bus
0

Lava tycker jag låter lite tufft…….kanske inte har så mycket med gult att göra.

Annars tycker jag helt klart Saffran och Gullviva var finast av alla förslagen =)

Iram
0

Tack för alla roliga NAMNFÖRSLAG! Lite mer info om Gullveig då (från en artikel jag skrev för en tid sedan):

Den nordiska jättinnan Angerboda är också en slags mytologisk hagga. Hon kan uppträda både som kråka, en vacker ung kvinna eller en fasansfull järnhagga. Det finns vissa som tror att myten om Gullveig har med Angerboda att göra. Gullveig var en gyllene vacker ung trollkvinna som av asagudarna behandlades mycket illa och brändes tre gånger, för att till slut förvandlas till Angerboda, järnets härskarinna. Men det finns flera olika teorier om detta.

KajsaM
0

Haha Matilda ;)

love_bunnies
0

chips och solvig/suger på namn hehe

twinnie
0

#35 Angerboda kallades väl också för Heid? Om jag inte minns fel ;) Frågar dig eftersom du verkar kunna mycket runt det ämnet :) Är mycket intresserad av sådant, jag med :)

Iram
0

Ja Twinnie, det stämmer! Heid kallas Angerboda för i sin onda aspekt som trollkona i järnskogen!

Glad

twinnie
0

#39 Okej, tack ;) Vi har inte jobbat alls med Nordisk Mytologi i skolan och jag blir så arg. Vill gärna veta mer ;)

Fiona
0

min madagaskar färgade hon aheter Honey jätte söt namn men lite jobbigt att säga;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Linus_sotis
0

bild på din belgiska jätte?