Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2519 ggr
gaabriellaaa
0

sjuk? tacksam för svar!

tror min bebis på snart 4mån är förkyldRynkar på näsan Några dagar i rad har han nysigt (eller hur de stavas) ett par gånger och idag var han jätteblöt runt nosen, Dock var det inte grönt snor utan vitt, kändes ungefär som vatten. Han är inte jätte pigg direkt men inte så stora skillnader .. slappar i buren men i hagen så är det oftast ganska bra med fart .. vad tror ni, bör jag ta honom till vet? Är det grundundersökning man "vill ha" då eller finns det något då dem bara kollar förkyldningar? Och hur stor risk är det egentligen att han är förkyld då? Ingen av mina kompisar har haft förkylda kaniner förut och då har dem ändå haft kaniner rätt länge.

tacksam för svar!

[Kaninlycka]
0

Veterinären tar tempen samt kollar allmäntillståndet och sedan blir det förmodligen en kur med antibiotika.

Hoppas han kryar på sig!

gaabriellaaa
0

#1 ok tack. Men blir detta billigare än en grundundersökning? Annars kan man ju lika gärna ta en grundundersökning samtidigt så får man allt på köpet :P

hoppas jag verkligen han gör, är så orolig! Men han verkar inte onormalt slö, äter som en häst också Obestämd

gaabriellaaa
0

men brukar det inte vara så att om kaninen är förkyld har den oftast grönt snor? Eller har jag fel?

elinab
0

Det kan också vara så att han reagerar på damm, parfym, rengöringsmedel eller annat i luften.

Du kan ju fundera på om du bytt till en ny sorts strö eller rengöringsmedel eller liknade i samband med att han började nysa/snora.

Är han inte bättre imorgon tycker jag du ska ringa vet.

Hoppas han kryar på sig.

gaabriellaaa
0

#4 tack, hoppas jag med! Han är ju utomhus (eller står i en öppen vedbo) så parfym o sånt är det inte .. därimot damm kan det ju vara nu när vi börjat elda och därmed tagit o lyft på massa träbitar .. strö har jag inte bytt dock.

[Kaninlycka]
0

Friska kaniner har helt torra nosar, näsflöde oavsett färg och alltså även genomskinligt betyder att något är fel.

gaabriellaaa
0

#6 ok ..

tror det blir att ringa vet imorgon för mamma är inte hemma nu .. men åter igen då, vad säger man att man vill ha? säger man att man vill ha grundundersökning eller säger man bara att kaninen troligtvis är förkyld?

antibiotikan, får dem den genom en "spruta" i munnen då?

gaabriellaaa
0

#7 och isåfall om jag bara botar mot förkyldingen blir det billigare än en grundundersökning eller blir grundundersökning billigare? Förstår att det är från ställe till ställe men ungefär .. om någon vet.

gaabriellaaa
0

och så en till fråga .. om min ena kanin är förkyld är det stor risk att min andra kanin också är det då? för han andas ganska kipande (eller hur man stavar)  .. men är för övrigt helt normal. För när vi människor är förkylda så kan ju vi smitta andra. Mina kaniner har inte träffats jättemycket men lite grann genom hönsgaller ..

gaabriellaaa
0

oj vilka flummiga svar haha .. kan förtydliga lite:

1. Vad ska jag boka tid för? grundundersökning eller säger man bara att kaninen troligtvis är förkyld?

2. antibiotikan, är det jag som får ge doser då eller är det en engångsdos som vetrinären gör? Sprutar man in antibiotikan genom munnen eller?

3. Blir det billigast och ta grundundersökning eller att bota mot förkyldningen utan att kollla allt? haha flumig fråga .. :p

4. Är det stor risk att min andra kanin också är förkyld då? Dom har träffats genom hönsgaller bara

[Kaninlycka]
0

Du säger att du misstänker att din kanin är förkyld, så fixar veterinären resten. Om du får antibiotika utskrivet kommer du få ge med spruta i munnen två gånger om dagen. Be om probiotika också, det hjälper till så din kanin inte får problem med magen pga medicinen.

Du betalar förmodligen vanlig poliklinavgift och sedan en summa för antibiotika om veterinären skriver ut det. Tror inte det gör någon skillnad vad du frågar efter.

Om du har dina kaniner tillsammans så är det stor risk att de smittar varandra om det är smittsam snuva.

Hoppas det går bra och att det din kanin blir frisk!