Brunstar hon?
Har en kaninhona på 5 månader, som inatt har varit helt tokig. Halva natten har hon försökt gräva sig ut ur buren (hon bor inomhus) fast hon vanligtvis brukar vara lugn nattetid. Jag har knappt fått mig en blund tack vare allt oljud, hoppas att grannarna fått sova åtminstone.. Vanligtvis brukar hon lugna ner sig om hon får lite pellets eller något annat som får henne på andra tankar, men idag brydde hon sig inte alls om maten! Kan det vara brunst, eller nånting annat? Tilläggas bör att hon bor bur i bur med min kastrerade hane. Just nu är hon ute och skuttar fritt i lägenheten och verkar vara mycket mer till lags, men fortfarande rätt så överenergisk.
Kan verkligen inte ha det såhär i längden då hon stör både mig och framförallt grannarna, vill inte bli utslängd härifrån. :S Kan det hjälpa med kastrering? Hur gammal måste honan vara för att man ska kunna göra ett sånt ingrepp? Det är en fransk vädur. Tacksam för svar, känner mig väldigt modfälld just nu! :(
Puttar.. Vill verkligen ha svar! Kan det vara tonåren som spökar?
Hur mycket får hon vara utanför buren? Och vad finns det att göra i buren?
Det kan ju vara värt att fundera över kastrering hur som helst. Det kan säkert hjälpa till att få en lugnare kanin. Du kan ju ringa runt och kolla bland olika veterinärer vad dom säger.
#2 Hon får vara utanför buren turvis med hanen alltid då jag är hemma. Dom får alltså vara ute en i taget för tillfället. Så det blir nog åtminstone 2-4 timmar per dag hon är ute och skuttar fritt, oftast en kortare stund på morgonen och en längre på kvällen.
I buren har hon förutom toalåda och höhäck en hel del pinnar att gnaga på, en stor låda med kattsand att gräva i och en del bollar och pinglor. Samt en sitthylla såklart. Ändå gräver hon i golvet och försöker komma ut. :( Hoppas verkligen att hon lugnar ner sig, om inte annat så för grannarnas skull. Skulle gärna ha henne frigående men vågar inte med tanke på att det är hyresbostad och jag vill inte att hon gnager ner tapeter eller lister då jag inte är hemma och kan se efter henne.
Är det för tidigt att kastrera en hona som är 5 månader?
Okej tänkte om hon var rastlös och att det är därför.
Du kan ju fråga Kaninlycka. Hon skulle ju kastrera sin jättekanin så hon har säkert koll lite mer kring det där med kastrering.
Jag har för mig att 6 månader nämndes i nån annan tråd. Men sånt beror ju mycket på veterinären också.