behöver snabba kostråd..
jag hämtade en belgisk jätte här om dagen (för 2 dagar sen) som är född 1 april 2010, alltså 7 mån gammal. Jag tog hem honom för han skulle avlivas. Tiden innan jag hämtade honom så var han i stallet där jag hjälper till med en häst och vissa dagar var han utan "kraftfoder" och vatten (hade hö) och ibland så hade han korn och havre med som han fick. Är korn och hel havre bra för en kanin?
Min kanin här hemma ger jag endast kaninpellets och hö och hon är jättefin på det. Så min tanke är ju att han också ska gå på det men antar jag behöver växla över lugnt för magens skull så jag blandade 15dl havre, 15dl korn och 30dl pellets och rörde runt och ger honom 2 dl/dag av detta men vet inte om detta är rätt. Pelletsen ska man ju ge 1 dl/dag upp til 6 mån och sen 1/2 dl/dag… men tycker han är lite tunn över ryggen… känner jag behöver hjälp här så jag ger han rätt så det är snällt för hans mage!
Asså man måste mjukstarta med nytt kraftfoder.. lite i taget 1 vecka -10dagar, dom får problem med magen annars, kan inte ta vara på näringämnena som dom ska.
MVH John

#2 men det var ju det jag skrev…behövde veta HUR och VAD jag ska ge honom för ge en mjukstart…

det var därför jag blandade ut pelletsen med det foder han fått innan för att sen endast ge pellets…men hur mycket?? med tanke på att det är utblandat…han behöver ju sin näring!
Han kanske har mask? Det är ju en näringsbov oxå.
MVH John

är korn o havre bra för kanin?
Men 1 dl till en belgisk jätte är alldeles för lite! Om han nu är tunn dessutom skulle jag rekommendera i alla fall 3 dl per dag och försök gå över helt till pellets så fort som möjligt. Borde gå bra eftersom pellets är mer anpassat efter en kaninmage än spannmål som han fått tidigare.
Det gäller att du har koll på hullet samt att han har stort utrymme typ stor Hage eller box alternativt helt frigående för att han ska växa ordentligt och må bra.
Jag har två frigående tyska jättescheckar och de får fri tillgång till bra hö, 2-3 dl kaninpellets i var, örter och grenar samt grönsaker. De är 3 månader gamla.
Lycka till med din jätte, fint att du ville ge honom ett hem!

#6 vad är det för örter man ger och var köpe man det? vilka grönsaker ger du? morötter får han…
jag har skrivit ett inlägg "boende…. läs gärna den och se vad du tror om platsen han vistas på…
#7 Jag köper ruccola, persilja, basilika, dill mm till mina och de älskar det. Kaniner bör ju äta 80-90 % grovt ströfoder som du säkert vet. Så då ger jag faktiskt ganska lite vanliga grönsaker men olika örter varje dag.
Grönsaker de får är tex färsk broccoli, gröna bönor, lite morötter och någon fruktbit ibland som godis.
Men då är mina ganska små, så jag håller fortfarande på och introducerar nya grönsaker till dom.
Man kan torka egna örter och ge också, om man vill.
Ska kolla in boendet. 

#8 du köper det i färskt i grönsaksavdelningen då? hur mkt ger du dagligen? kan man överdosera örterna?

har idag nu varit ute och gett honom i knippe persilija och 3 dl pellets… klarar han en dag på det eller ska örterna vara ännu mer?
#10 Fri tillgång till bra hö på det låter bra. 

#11 ja hö är ju en självklarhet…;-) Tack för råden!
Skulle vara skoj att se bild på din jätte! 
Det enda som är viktigt att tänka på när man ger mycket pellets är att se till så att kaninen samtidigt äter mycket hö. Äter han lite hö får du dra ner på pelletsen tills du hittar en bra balans.

#13 letar efter kameran…:-(( fattar inte var den tagit vägen men jag hittar den o då ska jag ta bilder och visa er…
tyvärr tycker jag han äter dåligt med hö…hur gör jag för att få honom äta mer av det då?