Kaninsele
Vilken sorts kaninsele tycker ni är bäst? Jag ska köpa en ny till Gizmo och har bara sett tre olika sorter.
Den första är en sån jag har, tror det är den vanligaste. Man spänner den runt halsen och runt magen med ett sånt spänne man har till skärp. Jag tycker inte den är så bra eftersom den ibland knäpper upp sig själv.
Den andra är av samma modell som den första men med andra spännen. Sånna man "klickar" fast i varandra. Det brukar finnas på ryggsäckar m.m
Den tredje ären sele helt utan spännen som man knäpper på ryggen med hjälp av kopplet. Denna sele har en rem längst magen istället för rygen som dom andra två.
Hoppas ni förstod min förklaring ;)
Vad har ni för sele åt era kaniner? Tycker ni den är bra?

Jag har också en knäppsele. Den funkar jättebra och jag tror den är den bästa faktiskt.

Hör ni hur fult det låter? Knäppsele *asg* hahaa

hihi, jo jag tänkte också att den är bäst.. var har ni köpt den? hittar inga sånna på djuraffären här..
Jag har köpt min på våran djuraffär. Men det finns säkert att beställe på internett också. Vet dock inte vart. :P

Jag har köpt min på min djuraffär. Kanske på www.libraartic.com det finns :) Men brukar finns på dom flesta djuraffärer =)
Jag är inte nöjd med min sele, det är en sådan sele som du matilda_91 nämde först i #0.. jag har tänkt köpa en sådan liten sele för små hundar typ, papillon eller chiwawa.. de är mer rubusta.. någon som tycker det är en bra idee?! :/
typ en sådan här.

det är en exakt en sån här jag har..

Medarbetare på Hundar.ifokus
detta är ju en annorlunda sele.. har aldrig sett en sådan förut..

haha, en kanintröja (=
Jag har gjort ett kanintäcke ^__^
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#8: Jag har sett såna där koppel förut faktiskt. Frågan är ju bara om det verkligen är bekvämt?

Jag har en bogsele. Tycker den är mycket bättre, och min kanin trivs mycket bättre med den eftersom den inte drar lika mycket runt halsen! kan fixa en bild på den :)

Den ser jättebra ut :) var har du köpt den? är det en kaninsele?
Matilda_91: Bogsele är en kaninsele ja. Den är tydligen väldigt bra för alla kaniner, och speciellt de som drar mycket. För när de drar så trycker det inte på halsen, som med den vanliga H-selen ("knäppselen"), utan nere på bogen istället.
Den finns att köpa på libra artic (finns länk i ett inlägg högre upp) och på rabb-it. Ska själv beställa från rabb-it denna månad! 

Ååh vilken rolig sida! jättefina selar, tror jag ska beställa en grön bogsele ;)

Ko och gula selan var ju jättesnygg ;D

Jag köpte min under en uställning av Libra Artic. Men dom har fota väldigt dyra saker ..

Ninnih, har du beställt från rabb-it förut? Vet du hur stora storlekarna är?
Matilda_91: nej jag har inte beställt därifrån förut, men det står på sidan hur stora storlekarna är ungefär..
Står under "Faq":
"Vilken storlek ska jag välja till min kanin? Svar: Har du en väldigt liten kanin av dvärgras, tex. Dvärghare, Hermelin, Löwen eller kanin av liknande storlek är det troligast att det är small du skall ha. Är kaninen i storlek med dvärgvädur, Holländare, Tan eller Lilla Tysk Vädur är det förmodligen medium din kanin behöver. Har du en kanin av den större rasen tex. Gottlandskanin, Tysk Jättescheck eller fransk vädur är det omöjligt att använda en storlek mindre än large på fullvuxen kanin. Kom ihåg att det aldrig till 100% går att säga i förväg vilken storlek som passar just din kanin. Detta är bara en fingervisning om hur du väljer storlek. Kaniner kan variera ordentligt i storlek även inom den egna rasen.
Kaniner har dessutom väldigt olika kroppsformer. Två kaniner av olika ras men som väger lika mycket behöver inte dra samma storlek på selar. En belgisk hare tex. ser större ut än en dvärgvädur, pga. Sin höga hållning. Men runt bogen och halsen där selen sitter är den inte mycket större än en dvärgvädur. Lura dej därför inte på hur hög eller lång kaninen är. Skulle storleken du beställer inte passa på din kanin får du alltid byta till en annan storlek. Frakten betalas av köparen."
Jag kommer iaf beställa Medium på selen, och ev specialbeställa en sele till Järnsaxa (om det inte finns någon hundsele som är billigare).

Okej, undrar vad jag ska ha för sele till Albin och Gizmo.. Tror nästan small, eftersom albin inte är mycket större än en hermelin men båda är ju mest dvv.. Klurigt ;)

Ja, klurigt :D Kanske också ska beställa ;) Billig var det ju :D

På vilket sätt är det bättre att ha en sele med spänne när man hoppar? :) Interessant att veta hur du menar då jag inte ser några skillnader på klick-spänne och vanligt förutom att det är svårare och mer pilligt att knäppa det vanliga.
#12: Superfin sele ju!
#23: Kors vilken underbart söt nin!
Lotta_A Tack han e underbar efter hans bror dog…på bilden var dagen efter hans bror dog…

#12 Dom två andra hålen ska dom vara på ryggen eller en tass i varje?

Jag tror tassarna ska in där :)

#28 Okej, blev lite osäker ;)
#8 haha xD det är faktiskt inte så konstigt som det ser ut :) jag har två sådana hemma och de är de bästa jag någonsin haft! De ger ett jämnt tryck på stor yta så om kaninen drar iväg och det blir ett ryck på något sätt så blir inte kraften stor alls. Sedan har inte någon av mina kaniner lyckats ta sig ur det, eftersom det först är karborrband och sedan ett vanligt knäppe som på många andra selar. Jag rekomenderar det starkt till folk med lite större kaniner som min Cassidy på 4,5 kg :) (har inte provat på mina mindra kaniner)

#27 nej, i det största hålet ska huvudet in och det långa spännet späns runt magen.

#31 Okej :)

själv har jag en bogsele med ko-mönster till min vita hermelin, skitgulligt :D
#33.. det är just det jag har beställt 

#34 Vilken storlek tog du? :)
Jag har tagit medium!! :) det stod att tex. dvärgvädur skulle kunna ha medium.. och de allra minsta raserna skulle ha small… men men, man kan ju ha en väldigt stor hermelin och man kan ju ha en väldigt liten dvv.. så.. men skalman väger ca 2 kg så jag tar en medium.. ;)

Undra vad Hampus ska ha?
Har någon an bild där en kanin har på sig en bogsele?
Har ett vanligt sele som man knäpper. funkar jätte bra ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
jag har själv sytt ett "koppel". Jag köppte 15meter tunt "koppelband" för 10 kr. sen tog jag ett gammalt koppel och tog av själva den metallsaken som man sätter fast i selen och satte fast på det nya kopplet! det var himmla bra för att man kunde själv välja hur långt man vill ha det. jag gjorde mitt koppel till ca 2,70 meter typ! det var himmla bra! =)
Jag använder en sån där ''kanin tröja'' :P:P absolut bästa jag haft kommer inte ur den och så sitter den välldigt bra :)

Köper man en H-sele, enm sån emd ett band runt magen och ett runt halsen måste man se till att ringen som man knäpper fast koppler i sitter på magbandet, inte på bandet mellan magbandet och halsbandet. sitter det där så rycker det väldigt mycket i kaninens hals
Vilket sele är bekvämast?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Joppe använder ju sån där ''kanintröjja'' den bryr han sig inte om.. när han har haft andra selen tex h-selen så försöker han bita sönder den :P Jag kan ta kort imorgon när han har tröjjselen på sig :)
Han tkr den är bekväm kan jag tänka mej. Hur mkt kostar dom? Vart kan man köpa dom?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
jag köpte den i djuraffär för 149 kronor för att vara exakt :P…
150spänn.. Ganska billigt endå..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#44 Bild? :)
Håller med dig allobosia ;) har med sådana till mina lite större kaniner :)

Hehe, gud vad söt!! :D
Jag ska ha en kanin snart och när jag köper sele ska jag ha ett sånt koppel till hundar som en lina typ som kommer ut där man håller ni vet??Så kan kaninen springa hur den vill utan att jag behöver sprina efter den hela tiden

kolla under tråden "har någon en sån" av Jojsan och på min bild så ser du vad jag har för sele;P den tkr jag är bäst:P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg