Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1440 ggr
Shabby-Chic
0

Nån som testat alpin hästfoder?

Letar just nu efter den ultimata foderblandningen, men hittar ingen så jag funderar på att blanda egen pelletsblandning.

Det här hästfodret har ganska bra värden, är det någon som testat det?

http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Haestfoder/Pre-Alpin-Agrobs-Haestfoder/4011-PRE-ALPIN-WIESENCOBS-25kg-saeck.htm

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[Luppa]
0

Hoppas att du skämtar…
Protein på 8%? Bör ligga runt 14% för kanin.

Även fetthalten är på tok för låg, 3,5 -4% är lagom.

Tycker att i stort sett alla vitaminer och mineraler borde ligga högre, utom vit. E som brukar vara skyhögt i hästfoder.

Det enda som ser bra ut är fiber / växxtråd.

Det står dessutom att det är ett grovfoder, ser jag nu… ;)

[Luppa]
0

Dessutom: Om man ska göra en egen foderblandning så ska man ha stenkoll på vad man sysslar med, tycker jag. Annars är det bättre att ge ett foder med "halvkassa" värden.

Shabby-Chic
0

3,5-4% fett är för mycket, tycker båda jag och många andra.

Vet att det inte räcker som det är, men som ett komplement till ett vanligt kanin-foder borde det funka bra.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Lionella
0

Det enda "felet" på fodret är ju att det har för låg proteinhalt. Men växttråd, e-vitaminhalt, fett, kalcium har ju bra värden (till en fullvuxen kanin). Så om du blandar det med foder som har högt proteinvärde så fungerar det.

Håller dock med Luppa om att om man ska blanda foder ska man verkligen veta vad man sysslar med. Blir så lätt fel om man ska mixa och trixa själv :)

Tycker även att 3,5-4 % fett är för mycket, mitt foder har fetthalt på 1,5 %. Kaniner är gjorda för att klara sig på fettsnål diet ;)

Lycka till! :)

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

[Luppa]
0

Ja, fetthalten beror väl på vad man ska ha kaninen till antar jag… Men för en hopp - eller utställningskanin är 1,5% alldeles för lite. 4% e lagom tycker jag, om man inte vill ha magra kaniner.