Man får ge vatten några gånger varje dag istället. Skål är att föredra.
När jag hade utekanin så fick den vatten 3 ggr/dag. På morgonen, när jag kom hem och på kvällen. Det ska då ges ljummet. Men jag tror det är minst 2 ggr/dag enligt lagen.
oj jag råkade stava vatten fel i rubriken=P.
Okej=), ja jag brukar byta det det så fort det fryser:)
Om du ger dom ljummet vatten så fryser det fortare än om du ger dom kaltl vattnen
#3 Men man ska ge dom uppvärmt vatten enligt jordbruksverket.
21 § Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen understiger 0°C ska de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två tillfällen per dygn.
Ja men däremellan kan man ju ge kallt vatten om man ska vara borta längre, så att vattnet är drickbart under längre tid om man inte har möjlighet att fylla på :)
Lukasfelix har rätt. Ljummet vatten fryser faktiskt fortare än kallt.
#5 Jodå det går ju.
Det är lite lustigt att ljummet vatten fryser fortare haha :) Men jag vet att det är sant.

jag har det allra bästa som jag fick tips? om för bara några dagar sen. Lägg i puttekulor eller träplugg i vattenflaskorna så rör dom på sig och förhindrar att vattnet fryser (funkat för mig hitills) billig och bra är det också :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
okej tack för tippsen :)

1) En vetrinär tipsade mig om att ha i någon droppen matolja i vattnet så fryser det inte så fort. Ytspänningen minskar…
2) Jag köpte en akvariepump och satte luftslangen i vattenskålen. Fick rörelse i vattnet och det tog många timmar tills det frös. :)
Själv är jag lat i år och har satt in en fläkt i kaninhuset som håller tempen på minst 3 grader… he he

veterinär ska det naturligtvis stå! 
#11 Du kan ändra dina inlägg upp till en timme efter att du skrev det.
---------------
Det bästa är att byta vatten ofta. De små knepen kommer nog inte funka när det är 15-20 minusgrader.
Om de har skål så kan de i alla fall slicka på isen om de blir törstiga innna man hunnit byta.
Kastanjegårdens Kaniner
Pappa byggde en värmare till mig som mina kaniner hade på vintern. En trälåda med ett litet värmeelement i botten. I överkant på lådan var det plats att stoppa i en plastbytta med vatten. Elementet var eldrivet och sladden gick direkt ut genom burväggen genom ett litet hål. Hur bra som hellst!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Men pipen fryser på vattenflaskan även fast inte vattnet fryser.
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Strumpa funkar inte och inte heller den där grejen för pipen fryser.
Kaniner ska ha vatten HELA tiden och om det fryser och om man inte är hemma ska man ha skål så kaninerna kan slicka på isen
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!