Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1893 ggr
Jeppo
0

Agrresiv hollis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller aggresiv kan man inte kalla henne, men otroligt rädd!

Jag har  en hollis brud som är född 07, så hon är alltså 3år. Hon bodde innan hos en uppfödare med ett 40tal djur, så hon fick antagligen inte så mycket mänkslig kontakt. Sen kom till ett omplaceringshem där hon bodde med massa andra kaniner och marsvin.

NU har hon kommit till mig. Och är otroligt rädd. Så fort jag tar handen eller ens rör mig i hennes närhet, blir han spänd, stampar, morrar osv. om jag flyttar handen långsamt nära henne i hennes höjd och pratar lungt med henne så kan då typ attackera med tassarna och i bland bita. Några gånger har hon acc. att jag kom nära men dom flesta gångerna har det blivit fel :/

Samma sak i buren.

Jag har hållt på att försöka med detta i 2 dagar nu. har blitt biten 2ggr. för nån minut sen bet hon sönder hela min knoge, så det blöder som F****n!

Vad tycker ni jag ska göra? ska jag fortsätta med det jag hålller på med? eller ska jag ge upp, kommer det inte gå att få bort?

Peak303
0

Jag fick oxå en agressiv kanin innan. Jag fick henne tam på 1 år.. Lite segt men man måste ge det en chans.

Men jag tog på mig ett par tjocka vantar i början för hon attackerade allt. Och tog sedan tag över nacken på henne och tryckte ner henne lite lätt så hon förstod att det var jag som bestämde. Till sist förstod hon att hon ingte kunde göra ngt när man satte handen över nacken på henne, och hon förstod att jag var vänlig. Men prova ta ut henne i en Hage elr ngt liknade och låt henne springa ett tag. Och ge det tid.

Men sen va det mig den enda hon litade på. :)

Vi fick henne från en familj där en 5 årig hade haft henne och slagit henne för att han trodde hon bet när hon nosade..

Hoppas du lyckas få henne bättre :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Agda
0

Jag har en holländare som tidigare var aggressiv p.g.a. rädsla och skygghet (hans mamma var så pass skygg att alla ungarna tog efter henne, fast ännu värre).
Det jag gjorde med honom är att han fick flytta till en ganska liten bur, med ingenstans att gömma sig. Jag pysslade inte speciellt med honom, han fick komma och nosa på mig om han ville när jag var vid buren. Han kom alltid fram när jag kom med mat, från början var han lite aggressiv så jag fick skynda mig att ge honom maten så att han inte flög på mig.
Han har med tiden blivit av med rädslan och aggressiviteten, skyggheten har han fortfarande, men inte alls som förr! Tror att det tog ca 8 månader från första gången han försökte attackera mig, tills han lugnade ner sig och blev snäll.
Det var en tjej på besök här för ett par månader sedan. Hon öppnade burdörren och kaninen kom fram, och tjejen kunde klappa honom utan problem, han satt lugnt och stilla där. Det kändes jättehärligt =)

Jeppo
0

Och tack för tipsen :) ska prova det du gjorde agda