Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3427 ggr
Sussii92
0

Tonår och dominans problem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett stort problem med två av mina kaniner som tidigare bodde tillsammans, de är halvsystrar och sedan vi fick dem har de fungerat perfekt.

De låg alltid och mös och slicka på varandra tills en dag då de började "para sig" med varandra, vet att deras problem handlar troligen om dominans och ifall vi först separerar och så fort de sätts tillsammans igen börjar "para sig / rida" varandra men samtidigt kan de ibland ligga och mysa vissa studer och slicka varandra men rätt som det är så är de igång igen först var det bara ena som gjorde detta sedan börja den andra också.

Vi har alltid tagit i sär dem för en stund då de försökt para sig med varandra så blev dem lugna en stund också sedan var det dags igen.

Ganska irriterande beteende, tillslut började även ena honan säga till på skarpen till den andra genom att nafsa efter den andra och allmänt visa att hon ogilla detta.

Efter detta separerade vi burarna permanent, vilket de fortfarande är detta har nu hållt på i 1-2 månader om och om igen.

Det sorgliga är dock att de alltid ser så ledsna ut och ligger nära intill de galler som separerar dem och även slickar varandra genom gallerna. De händer även att de rycker i gallerna för att de vill komma in till den andra, saken är den att vi gärna skulle vilja sätta ihop dem igen för vi vet hur mycket de egentligen gillar varandra men det går bara inte för så fort du sätter ihop dem oavsett var och hur så börjas parandet/ridandet igen och håller på nästan oavbrutet tills vi åter igen separerar dem och så är vi tillbaka i samma prosedur igen. Ibland lägger sig någon av dem ner och så springer den andra och försöker para sig och så tar man bort dem så byter de ibland så den andra lägger sig ner osv.

Allt detta är lite sorgligt tycker jag, har ingen anning hur länge detta ska hålla på och hoppas på att det löser sig men just nu vet vi inte vad vi ska göra. Har även hört låga ljud från dem innan den ena försökt para sig med den andra.

Har på senare tid även fått problem med massa kissande och bajsande utanför toalådan som de annars för de mesta använde flittigt tidigare. Ena kaninen har även börjat bete sig lite märkligt, hon har alltid varit skygg och osäker men har utvecklats enormt innan allt detta började men när detta hända har hon börjat stampa (Varna för något hon tycker är farligt) väldigt ofta och på senaste tiden kan det bli upp till 15 stamp under en ganska kort period, hon är även mer hyper än vanligt ibland.

Finns det något man kan göra? Gissar på att detta handlar om dominans och/eller tonår. Vet inte säkert dock vad det är. Vet inte heller om de någonsin kommer kunna gå med varandra utan detta eviga parandet eller om kastrering kanske skulle hjälpa dem?

De är nu över 5 månader gamla.

Är tacksam för all hjälp, tips? eller ideer som ni kan komma med för vad detta kan vara och vad jag kan göra åt det och inte :)

p.s bilden är nyligen tagen på trixie en av kaninerna som har gosat in sig i bella :) detta var vid en av de lugna tillfällena men under samma kväll höll de även på med allt jag tidigare nämde.

Mvh
Susanne

Sussii92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas ni står ut med att texten blev så lång :P bilden blev lite dålig också, inte den bästa kameran, här kommer en till på dem och min pojkvän som klappar dem :)

imsuchadiva
0

Pröva med att kastrera dem.

Sussii92
0

#2 Har funderat på det men vill helst se om det finns något man kan göra i övrigt för att hjälpa dem :)

Ifall det bara är tonårsproblemet som spökar så behövs de inte kastreras ju, men är det dominans problem det handlar om så kan det troligen vara en bra idé iallafall det kanske inte hjälper men iaf. Det tredje och sista jag kan komma på att det kan vara skulle vara revir problem dock har de en väldig stor bur på ca: 2 kvm praktiskt sätt de största de kan ha för att buren ska kunna vara inne i vårt rum så känns otroligt att det skulle kunna vara detta vet att problem kan uppstå mellan honor om de har för liten bur men så är inte fallet :)

Annars vet jag faktiskt inte vad det kan vara, hittar jag ingen orsak eller lösning ser jag enda altenativet att kastrera dem men försöker först reda ut allt som går :)

Sussii92
0

putt

Sussii92
0

putt, ingen som vet vad jag ska göra och vad detta beror på? :)

[Emma--]
0

Även om det skulle vara extra dåligt just pga tonåren så lär ridandet kunna fortsätta även efter tonåren. 

Så det kan nog helt klart vara värt att pröva med kastrering.

Sussii92
0

#6 Misstänker det med :/ men tänkte först och främst se om man kan göra något annat för att minska detta beteende än att kastrera dem :)

Men om det inte finns något annat altenativ att lösa detta på så är det klart att det är värt att pröva kastrera dem så får man bara hoppas på att det blir bättre och de klarar det :)

Ingen som har någon idé om något som skulle åtminstånde minska beteendet? Eller är kastrering den enda chansen att få bort det?