Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 7230 ggr
Kickan90
0

hö eller ängshö?

Hej

Jag undrar vad jag kan köpa till min kanin.
Hö eller Ängshö??

hör en massa olika saker ex.

att ängshö e mer näringsrikt och att ängshö e för "fettigt" för en kanin så man ska ha hö.

mina kaniner får 1 tesked pellets/dag fritillgång till hö och vatten.
Får lite äpple och morötter.

så jag till min fråga igen, vad kan jag ge dom hö eller ängshö? är det någon stor skillnad?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kickan90
0

ska eventuellt köpa det imorgon, så vill gärna ha snabba svar :)

sägs ju att ängshö e mer näringsrikt, ska jag skippa det då och ta hö eller? (=

Medarbetare på

Westham
0

Märkes hö eller bonde hö? Köp ängshö :) blir bra

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

ceesia
0

Vad menar du med ängshö? "Vanligt" hö kan ju också vara skördat på en äng, helt beroende på vad bonden har för marker. Vad höet har för näringsvärden varierar mycket beroende på hur sommarn varit och när det är skördat o.s.v. Vill du veta vad höet innehåller är en höanalys det ända sättet att veta säkert, det går inte att t.e.x. dra alla "ängshö" över en kam.

Sussii92
0

#0 Jag har Ängshö till mina kaniner :P dom äter för och ser glada ut :) Är vell inte så stor skillnad, jag köpte mitt hö väldigt billigt från en bonde i närheten och mina kaniner mår bra och ser fina ut i övrigt :)

Kort sagt: spelar nog ingen stor roll vad du köper men jag kan rekommendera ängshöet fungerar iaf bra för mig :)

Kickan90
0

#2 köpes hos bonde, okej :P

#3 vanligt hö enligt bönder är oftast skördat på gräsåker medans ängshö e skördat på äng och e lite mer vildvuxet (=

Bonden har analys på både och jag undrar vad borde det ligga på till kaniner? vet ni det?!

Medarbetare på

Westham
0

Det undrar jag oxå..

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Kickan90
0

#4 okej, vet du analyset på det?
eller vad en kanin borde ha? :)

Medarbetare på

jossan84
0

Höet ska helst vara grovt, som hör man ger till hästar. Sånt som säljs som 'smådjurshö' är inte bra för kaniner, jag kan tänka mig att det är ängshö som kallas så.

Sussii92
0

#7 vi har inte analyserat det men vet att den vi köper från har bra hö :)

#8 Nja inte direkt höet man köper i djuraffärer är oftast "smådjurshö" hos bondar köper man ängshö som kan ges till både hästar och kaniner vad jag vet :) Han jag köper i från använder samma till sina hästar iallafall :)

Kickan90
0

#8 tror att han säljer de till hästar, för annonsen låg vid hästfoder xD vill ha lite grövre hö till mina, de jag köpte nu i djuraffären e för dyrt och för tunna grässtrån (nu när de har bytt hö) plus min ena kaninhona e inte så förtjust i det höet :/

#9 ja jag har också för mig att man kan ge dom hästar, får, kaniner osv :D
får väl höra av mig till bonden imorgon, tack för era svar.

#6 läste att det gärna ska vara rikt på E-vitamin i höet till kaniner (= (e detta felaktigt får folk gärna säga emot)

Medarbetare på

[Luppa]
0

#10 Antar att det är selen du menar? För höga doser E-vitamin leder till att kaniner binder onödigt mycket fett. Tror dock inte att hö kommer upp i sådana koncentrationer.

Kickan90
0

ja selen menade jag och sen ska det inte vara för lite E-vitamin om jag har förstått de rätt då kaniner som e i Avel gärna kan få i sig lite e-vimin för att komma igång med brunst? (rätta mig om jag har fel) (=

Medarbetare på

Sussii92
0

#10 Inga problem :) alltid kul att hjälpa till :)

jossan84
0

#9 Ok, då är det nog bara en annan benämning på vanligt hö, det kanske låter finare :) Allt som är slaget på vall är ju hö liksom.

Sussii92
0

#14 Troligen ja :) och vad det är skördat på :)

Men praktiskt sett ja hö är hö och det är kaniners basföda och i det fria äter kaniner det gräs som finns tillgång på, alltså spelar det inte så stor roll vilket hö du har så länge det inte för gammalt eller innehåller spår av saker som kaniner inte tål :) Vilket betyder att princip vilket hö som helst på marknaden fungerar :)

Vissa som ställer ut är lite nogrannare och vill dock ha kanske lite av den finare sortens hö och pellets så att kaninerna får så fina pälsar som de bara kan men jag har då aldrig märkt någon skillnad på mina kaniner från hö till hö utan de äter det som finns och ser nöjda ut :)

hjartelyckanskaniner
0

Vad jag förstått det så är "hö" som man köper hos bonde, också ängshö? Kommer från ängen=ängshö? Är ju inte så att det växer på träd:p haha.

Nej, men finns ju isåfall olika typer av ängshö. Ängshö i matbutik och ängshö som man köper i småbalar. Det i butiken är ju ett väldigt tunt hö och är knappt lönt att ge eftersom det inte slipar ner kindtänderna. Det hos bonden är ju tjocka rör, om man kan kalla det så?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Sussii92
0

Ja det hö man oftast köper hos en bonde är ängshö men kan vara olika varianter har jag för mig beroende på vad de finns i, timolej heter en vanlig sorts hö vilket brukar nämnas ängshö med timolej och något annat :)

Exakt är de småbalar som finns hos bönder/lantbrukare som jag rekommenderar :) har fungerat mycket bra för mig är inte jätte tjockt men definitivt inget tunt hö iallafall :)

men beror helt på vem man köper vad höet från men låt oss säga att höet man får från bönder oftast är lite tjockare men inte jätte tjockt som sakt :) Mitt hö jag köpte från en gård i närheten är just lite tjockare och mina kaniner är glada för det så då är jag också glad :) :D

hjartelyckanskaniner
0

#17 Hur vet man om det är timotej hö?

Mitt är väldigt tjockt tycker jag:)

Mvh Emma

ceesia
0
hjartelyckanskaniner
0

#18 jag vet inte riktigt om jag har det höt.

Mvh Emma

ceesia
0

#20 Brukar oftast finnas inslag av timotej i olika hön. Mitt hö består av största delen timotej, medan andra hön kan ha mindre av det. Grovt och bra för kaniner! Skulle personligen inte köpa hö utan timotej.

Sussii92
0

#19 Exakt det va de jag menade :)

#20 Nja spelar inte jätte stor roll vilket hö du har så länge kaninerna gillar det och de får vad de behöver men om du vill ha lite tjockare hö och inte sådant tunt som vissa djuraffärer säljer väldigt dyrt så rekomenderar jag som jag även gjort till alla andra att fråga närmaste bonde ifall de har lite hö (ängshö) över som du skulle kunna köpa av dem, eller stall osv. De flesta har en del över, man kan även hålla utkik över blocket på häst/djur annonserna under skörde tider lägger vissa bönder ut en del annonser för hö och halm i småbalar de har, vilket är bra och ofta mycket billigt för kaninägare :)

hjartelyckanskaniner
0

#22 Köper hö från en hästbonde som även har en affär:)

Mvh Emma

jossan84
0

#17 Fast allt hö kommer ju från bönder från början :) Börjar det kallas för bara "hö" när det går via grossist?