Andra godistips?
Hejsan!
Jag skulle gärna vilja ha lite tips? på godsaker till kaniner. Vår lilla fröken äter nämligen ingenting! Vi vill ju kunna ge henne något extra gott ibland och har provat både fröstänger, gnagarsnacks, torkad frukt och ALLA godsaker från djuraffären, men hon tycker inte om något av det!
Ställer jag fram en skål med vanlig pellets och en skål med alla godsaker i världen så går hon garanterat till pelletsskålen! Så nu undrar jag om någon har tips? på vad man kan ge henne som är lite mer "speciellt"? Hon gillar ju morötter och grönsaker och så, men det är ju mer vardagsmat…
hmmm… har du prövat med knäckebröd? det brukar kaniner gilla :)

Torka frukterna? Torkade rönnbär? Brukar dom tycka om :) även torkat mjukbröd =)
Jo knäckebröd äter hon! Men torkad frukt tycker hon inte så mycket om. Det blir en provtugga och sen inget mer. Rönnbär är väl kanske lite svårt att få tag på så här mitt i vintern, men det ska jag absolut prova längre fram!
Men om man torkar mjukbröd, möglar det inte då?

Ja, lite svårt att få tag i nu ;) Nej, det möglar inte.. Persilja, brukar vara en favvo men det är ju lite i vardan :)

Äpple, päron är mina jätteförtjusta i! =) Jag köper sällan såna där gnagarstänger o annat liknande, tror det innehåller lite onödigt med socker.. Färsk frukt o grönt uppskattas mer av mina iaf. Broccoli gillar dom skarpt! =) Och bröd, både mjukt o hårt (knäckebröd).

Rönnbär och russin är det mina gillar mest tror jag :)
Man är som lite rädd att ge något som hon inte tål också… Hade ingen aning om att de åt rönnbär eller enbär! När man var liten blev man ju alltid tillsagt att enbär var giftigt!

Måste pröva ge Hampus russin :D
Min lilla kräsna dam älskar torkat mjukbröd =) Pröva!
kan kaniner äta hårt tunnbröd? min mamma hade gett det till min kanin en gång men ja visste ju inte ifall de kunde äta sånt… men hon mådde fortfarande bra efter det… :) men kan de det? eller är det dåligt för de?

Det är nog ingen som helst fara med tunnbröd! ;)
ok va bra :D
Som godis brukar mina ibland få någon av följande frukter/bär:
Äpple
Banan
Päron
Melon (honungs- eller vattenmelon)
Jordgubbar
Vindruvor (kärnfria) eller russin
Och så brukar de få knäckebröd.
detta är som jag brukar ge som extragott utöver de vanliga sakerna!
solrosfrö.
hasselnötter
oskalade och osaltade jordnötter
torkad majskolv
spenatkub
torkat äpple och russin!
och alla de sakerna gillar han enormt mycket!
Medarbetare på Hundar.ifokus

kan de äta vindruvor? Jag var lite osäker på det. Satt och åt såna och Chewie satt och tittade på mig och slickade sig om nosen men jag vågade inte ge.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Dem kan äta vindruvor =)
Hur är det med broccoli egentligen? Jag äter ju färsk broccoli och brukar ge henne också, men sen hörde jag att det kan vara väldigt svårsmält. Att många människor inte ens kan äta "okokt" broccoli.
Hum. Mina kaniner älskar broccoli :P
Min skalman äter ofta broccili men man får nog vänja kaninen gradvis med att äta det så det inte kommer som en chock och kaninen får diaree. Ju mer svårsmällt maten är destu bättre! kaninmaga älskar att arbeta mycket!

Min kanin som vi gav bort (nu död) men de gav honom yoghurt & jordnötter, ej saltade, jag blev superagr eftersom det inte är kaningodis!!!!!! Men man kan väl ge det någon gång ibland, om man håller formen i trimm ;)
#20.. menade du att det var fel att ge yoghurt eller jordnötter?! =)

#21 de blandade det du vet sockrad lättyoghurt, med jordnötter, jag tycker inte att man borde ge det till kaninen, särskilt inte om det får följder som cancer, han fick cancer av det & dog 

Banan och russin tycker mina kaniner mycket om.
#22.. usch nä!! inte sån sockrad yoghurt!!! jag kollade på ett program på tv:en för ca en vecka sen, där var det en tjej på ca 11 år som gav sin franska vädur chips, ostbågar glass och massa annat onyttligt! jag menar! hur dum får man vara!! de såg helt synd ut om kaninen! den kunde ju knappast göra några glädjeskutt pga allt fett!!!

#21 Han kan väl inte ha fått cancer av yoghurt?!
Min kräsna Cinnamon älskar banan, jordgubbar och vattenmelon, så det är lite extra "godis" för henne, eftersom att vi inte har det speciellt ofta… Annars tycker hon jättemycket om såna där gnagarstänger man kan köpa i vilken affär som helst, men det får hon inte heller så ofta eftersom att de innehåller så mkt socker. Hm… så gillar hon varm gröt på vintern ^^ och.. min syster brukar göra "gnagarstenar" som hon också tycker om. Persilja är också jättepopulärt!

#25 jo, av för mycket så kan han säkert det..
om ni vill ha recept på gnagarstenen som min syrra skrev om(Yuriko, #25) så kan ni gå in på http://www.lillakanin.piczo.com och klicka vidare på foder, så kommer receptet fram :)… annars brukar jag torka massa saker… t.ex bananskivor, nypon, morotsskivor och persilje själkar(se bilden) det älskar mina niner

Mina niners favoriter är banan & Russin
ok.. russin är en favorit hos mina niner också

#27: hihi dom där såg mest vissna ut :) Har du torkat dom i ugnen? Växter torkar man oftast genom att hänga dom uppochned i ett svalt och mörkt rum, men jag vet inte om det går att göra det med persilja :)

#28, gav min kanin ett rússin, han blev lös i magen :'(
Men om jag blir det av typ 20stk så fatta en liten kaninmage då för 1 :o
#30, jag torkade dem genom att lägga dom på en bricka med hushållspapper och bakplåts papper.sen låta dem ligga där på en vecka. När våren har kommit brukar jag plocka och torka massa växter, som j ag sedan gre när det är vinter. Då brukar jag plocka t.ex. Nässlor, klöver, gräs, hallon blad och rölleka(stavning?). Det älskar mina niner!
*putt* :P

Yoghurt o mjölk tex, det kan väl inte passa att ge sin kanin..? Dom ska ju ha 100 % vegetabilisk föda, och då ingår ju inte komjölksprodukter.. =(

Jag har prövat med dropps men han dissar dom totalt ;D
Mina kaniner får köpta "drops" i olika smaker ibland när dom har varit duktiga :)

Elvis ÄLSKAR drops, Skruttan tycker mer om johannesbröd!
johannesbröd? :o Är det vanligt bakat bröd? ;o

Ett av mina marsvin är VÄLDIGT kräsen när det kommer till godis, så hon brukar få Gurkgröt. Ninisar älskar det också, :)
Ta ett rivjärn till t.ex ost eller choklad och riv ner gurka på småsidorna och mosa det så att det bli kladdigt och mjukt. Ta lite havregryn och mosa i tills det blir grötigt. Det älskar dom ;D
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Johannesbröd älskar mina kaniner med :P
Det är typ ett slags godis som säljs i typ djuraffärer… det heter johannesbröd men har ingen aning om ifall det typ är torkat bröd eller om det bara heter så… :P

pinnar, pinnar, pinnar ;D de e det godaste Moses vet ;O
okejokej :)

Prova jordgubbar! inte så ofta men ändå. det brukar dom tycka om som extra godsak!