Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5427 ggr
Kickan90
0

Princess färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Fick ju som sagt hem en kaninhona från tyskland i onsdags.
Men nu funderar jag & Fornuddens lite på hennes färg.
Enligt den tyska uppfödaren är hon Dvärgvädurs Satin, Siam Röhn holländer Blåögd.

Fornuddens googlade på dvv röhn och fick upp denna bilden http://toolbox.svenskidrott.se/Downloads/-999997/pics/Dv%C3%A4rgv%C3%A4dur,r%C3%B6hn.jpg

Tacksam för alla svar om Vilken färg? ni tror att hon har :)
Det finns även mer bilder på hemsidan.
http://www.facebook.com/profile.php?id=100001631565978#!/album.php?aid=14889&id=100001631565978

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Fornuddens
0

På andra bilder ser hon ju zobelsiames japantecknad wienertecknad om det nu skulle gå! Haha! Skrattande

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Kickan90
0

Ja precis, men frågan e om det funkar? haha!

Medarbetare på

Zvintos
0

Håller med om att den ser zobelsiames japantecknad wienertecknad ut och det är en helt möjlig kombination.

Nicklasangora
0

Finns ingen färg som heter wienertecknad… Läs standarden.

Kickan90
0

#3 jao då e hon nog det ^^ får se om jag kan åka till en någon som kan färger och få det bekräftat ^^

#4 om hon e feltecknad så blir det enligt mig wienertecknad. men vad ska man isåfall kalla det?

Medarbetare på

Nicklasangora
0

Vet inte men jag har pratat med Lars-åke och Eva Asp och dom blir jätte sura för att folk tror att det finns en färg som heter wienertecknad.

Peak303
0

#6 Wiener är väll ingen färg det är väll ett mönster/teckning? :S 
Undrar samma som #5 vad ska man annars kalla det? :/

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Kickan90
0

#6 jaha, men jag tror de e folk som säger att de e färgen men att det är enligt mig en felaktig teckning

#7 ja wienerteckning e ingen färg utan enligt mig är det ett namn på en felaktig teckning Glad

Alltså ex, havanna med vit wienerteckning.
så skriver jag och då menar jag att kaninen är havanna men har en felaktig teckning som är vit.
(eftersom en godkänd teckning inte ska ha något vitt)

Medarbetare på

Peak303
0

#8 för mig med :O Har själv en svart wiener oddeye :/ SÅ som en färg skulle jag inte klassa det som och eftersom att de inte kan ställa ut tar jag de som felteknade jag med.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zvintos
0

#4: Och enligt standarden finns det inte heller någon färg som heter Järnblå, Kanel etc och ej heller teckning såsom brokat.
Anledningen är helt enkelt att dessa inte är godkända enligt standarden.
Men likväl finns dessa.
Bara för att de inte är godkända, så innebär det ju inte att de inte existerar. Glad
Sen är ju wienerteckning just en teckning som uppkommer pga enskilt anlag av vit blåögt.
Så en färg är det ju inte, men däremot en teckning som bara inte är godkänd.

Rozza
0

#4 som #10 säger finns det färger som inte är godkända och därför inte står i standaren. Vill påstå att det är lättare att läsa om färger på kaninfarg.se där kan man läsa om förklaringar till varje färg.

Varför det heter wienerteckning är lite av ett mysterium eftersom att det inte har något med rasen wiener att göra. Men det dök upp från forumet kanin-net för många år sen och sen har man fortsatt kalla det så det skulle lika gärna bli kallad för färgad/tecknad blåögd eller något mer relaterat till teckningen som ser ut som holländarteckning fast en mycket fel sådan eftersom dom inte har samma färgkod.

Ljusta
0

Jag skulle tro att hon är ziames/svart japan wienertecknad med anlag för albino som blekt den svarta färgen till brun zobel. Alternativ ziames/brun japan wienertecknad. Hade själv en sån hemma som var ziames/svart japan wienertecknad med albinoanlag, se bild nedan:

Ljustadalens kaningård

Zvintos
0

#12: Zobel i sig bleker färger, en zobel brun är ju en svart som blivit blekt av zobelanlaget.

[Luppa]
0

Det heter ju vienna marked/ vienna carrier på engelska, så någonstans bör det ju komma ifrån?

Ljusta
0

#13 Jag vet det, men en ziames/svart japan ser oftast inte zobel ut om den är dubbelzobel, men den svarta färgen kan blekas till att bli mycket ljusare och faktiskt se ut som zobel om kaninen bär på albino, därav min beskrivning )

Ljustadalens kaningård

Elina.
0

wienertecknad japantecknad zobelsiames brun

Kickan90
0

#16 ja det är precis så som vi har tänkt. men brun??
tycker att det på rumpan e svart men tassarna/öronen e bruna. samt e hon lite gulaktig på ansiktet :)

Medarbetare på

Elina.
0

#17: am_ bjb C D gg Xx = wienertecknad japantecknad zobelsiames brun
Brun har inte något med färgen havana (cc) att göra i dethär sammanhanget. En zobelsiames brun är i princip en "svart siames".

Ljusta
0

För övrigt så har nog uppfödaren i Tyskland skrivit rätt färg på henne. "Röhn" betyder björk och är vit/svart japan. Att hon skrev "siam röhn hollander" betyder att den är ziames/svart japan wienertecknad. De tycker om att kalla wienertecknade för "hollander" där nere ;)

Ljustadalens kaningård

Kickan90
0

#19 jo det vet jag att det betyder, men som sagt så ser hon ju japantecknad ut.

Så uppfödaren har skrivit rätt?
kan jag säga att hon är ziames/svart japan wiener?

vill gärna ha rätt färger då hon kommer att användas i Avel här hemma :)

Medarbetare på

Ljusta
0

#20 Jag skulle tro att hon är det, men hon kan även vara ziames/brun (alltså havanna) japan wienertecknad i och med att hon har så stark rubinglans. Du får se vilka ungar hon lämnar Vilken färg? hon har. Och det är ingen tvekan om att hon är japan, precis som uppfödaren skrivit :)

Många erfarna trodde att honan som jag visade ovan är ziames/brun japan wiener men det kan hon inte vara då hon inte gett brunt med brun hane.

Edit. En ziames/svart japan är en zobelziames med japanteckning, och om du tittar på henne så syns det nästan. Frågan är bara om hon är brun (havanna) ziames eller inte.

Ljustadalens kaningård

Kickan90
0

#21 lite rörigt mot slutet ^^
men om jag förstår de rätt som om hon e zobelsiames med japanteckning e de samma som zobel/svart japan?

ja japanteckningen syns ju och den är svart.
att hon glänser går ju inte att ta miste på ^^
på huvudet är skimrar hon lite guld/gult aktigt.
på fram tassarna tycker jag att hon e lite brun aktig ungefär som en solblekt havanna?

ska para henne sen med en havanna/vit wiener nu till våren så då kanske något dolt dyker upp.
Men uppfödaren sade att hon gav jätte fina ungar, så de ska bli spännande.

Medarbetare på

Kickan90
0

vissa vill ha fler bilder och andra e inte medlem på face.

så lånade min vovves hemsida och lade in alla 20 bilder som jag har på henne just nu xD http://schabrador.zoomin.se/A138221

vissa tycker att hon ser japantecknad eller brokad ut :S

Medarbetare på

Kickan90
0

e hon japantecknad eller brokad? :S

*förvirrad*

Medarbetare på

[Luppa]
0

#24 en kanin kan vara japantecknad, brokad och wienertecknad på samma gång.

Kickan90
0

#25 okej, det visste jag inte :)
men jag vet inte om jag ska säger japan/brokad eller japan? :O

vad säger ni om de nya bilderna?
http://schabrador.zoomin.se/A138221

Medarbetare på

Kickan90
0

hennes pappa e enligt den tyska uppfödaren,

pappan e braunmader holl & mamman sallander weiss. ska jag skriva in färgerna på tyska, på hennes föräldrar i avkommornas h-bevis?

Medarbetare på

[Luppa]
0

Jag skulle inte kalla henne brokad. En brokad kanin är ju en manteltecknad med för mycket vitt.

Siamesjapan wienertecknad är nog närmare sanningen. Sedan om hon är havana eller brun, det vete tusan.

Kickan90
0

#28 hon kanske är zobelsiames japan som vissa sade :) får väl se vad hon ger för färg på sina avkommor sen ;)

Medarbetare på

[Luppa]
0

zobelsiamesjapan och siamesjapan är samma sak, det är bara jag som är lat när jag skriver ;)

Kickan90
0

#30 okej ^^  då vet jag det :D

så då tycker ni att hon ärr siames japan? :P
vill bara höra ja, för då skriver jag det på hemsidan och kommer ha det i tankarna om hon får avkommor med denna färgen :)

Medarbetare på

kajsalisah
0

Det blir spännande att se ungarna sedan!!

Kickan90
0

#32 ja det ska det ;)

Medarbetare på

Ljusta
0

Rätt benämning enligt standarden är ziames/svart japan wienertecknad och inte zobelziames japan, det är mer talspråkligt :) Skriver man zobeljapan så säger man inget om kaninens riktiga färg, då den kan bl.a. vara blå, havanna, egern, svart ziames :)

Edit: ziames/svart japan är ingen Godkänd färg? och finns inte i standarden om någon tror det, bara vit/svart japan

Ljustadalens kaningård

Kickan90
0

#34 okej så om jag skriver hennes färg på "svenska" så blir det ziames/svart japan? :P och den färgen är inte godkänd?

Medarbetare på

Zvintos
0

#35: Stämmer att siames/svart japan inte är en godkänd japanvariant.
Även om det varit det, så är den wienertecknad och då automatiskt inte godkänd. =)

Kickan90
0

#36 okej tack så mkt :D
det här med kaninfärger e riktigt roligt, för varje dag lär man sig något nytt (:

men då skriver jag siames/svart japan på henne :D

Medarbetare på