Importera DvvRex
Ser en hel del importerade Dvärgvädurrexar här på forumet och var lite nyfiken på vissa saker då jag själv är lite sugen.
Vad har det kostat för er att ta hem er ímportkanin? (pris för kanin resp frakt)
Hur har ni löst det med frakten, har ni varit och hämtat själva?
Kan ni tipsa om uppfödare som är bra och seriösa, gärna som föder upp havanna, tan eller orange med breda bläsar (med wienerteckning menar jag då) eller andra lite roliga och ovanliga färger.
Bra kroppar, öron, huvuden och bra rexpäls är naturligtvis ännu viktigare än färgen…
Mvh Carolina
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
min hona gick på ungefärg 1300kr.
det var en anna tjej som hämtade henne och bjöd på bensinen
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Huja , det var då inte billigt..
Är det normalpris på en DvvRex där? Eller var det en speciellt dyr kanin?
Visst är det så att det är lättare att få tag på bra dvvrex i Tyskland än i Sverige?
Har fått för mig att de kommit mycket längre i sitt avelsarbete?
#2 Det kostar.
"Bra kroppar, öron, huvuden och bra rexpäls är naturligtvis ännu viktigare än färgen…"
Svar: När du importerar gör du oftast det för att få in friska linjer i stammar som det är dåligt antal kaniner av i Sverige (nya raser eller pälsstrukturer etc.).
Kropparna utomlands (tyskland, holland etcetera) har oftast en annan rasstandard än vi i Svergie, där av är det att förvänta sig "sämre" kroppar än våra svenska linjer har, utifrån vår rasstandard.
Frakt är inget som kan beställas, utan man får fråga runt bland kaninfolk som importerar. Tror inte jag hört om företag som kör, men kanske det finns, dock är jag skeptiskt till det.
Välj uppfödare noga, utomlands har kaninerna mycket sämre livskvalitè än i Sverige, vilket innebär att kaninerna kan vara i dålig form. Lämpligast är alltså att någon man känner eller man själv är och hämtar kaninerna, så man får se hur de lever.
Det finns skräckexempel, som jag även i Sverige (importerade djur) undviker då jag vet att aveln inte bedrivs på ett hyggligt sätt mot djuren, hos uppfödaren djuret kommer från. Man avlar på sjukdommar och "rätt färg" och inte god kondition och sundhet. Kaninerna lever inget drägligt liv där heller.
Själv importerar jag bara om jag måste, (om man behöver få in nytt blod och nya linjer) men jag föredrar nästan att korsa fram nya linjer själv (föderupp rexpälsade dvärgvädurar). Då får man även friskare och sundare djur.
Men visst kan det vara kul att importera, men man ska vara berädd på höga priser, dolda ev. oönskade anlag samt kroppsformer olika vår rasstandard.
#2 kaninen var billigare där än här hemma, själva kaninen gick på ca 650:-
det var en dvärgvädurs satin med rexanlag.
men det kostar ju att ta hem kaninen.
Den uppfödare i Tyskland som jag tycker har mest rastypiska Dvärvädur rex är denna:
http://www.rexzauber.de/43951.html
Hon hade tydlige en del wienerfria tidigare, men tyvärr har hon börjat att blanda in wiener. (Ja jag säger tyvärr för jag tycker att det är att förstöra för en utsatt ras/pälsvariant.
Ljustadalens kaningård
#6 Fina kaniner, tack för tipset!
Kickan90; vilken uppfödare har du köpt din hona ifrån?
Fler som har tips? på uppfödare?
#7 har pmat dig :P
Min hane gick på 1100 kr, 400 för honom och sedan 700 i transport. Hämtade honom ej själv! Han kommer från Holland! Jättebra uppfödare: Messalinas

#2: Importerade djur är ofta ganska kraftigt inavlade och det sägs därför att de kan ha sämre immunförsvar. Många svenska uppfödare har satsat på att gå "omvägen" till bättre kroppar, huvud och öron samt bättre hälsa genom att para importerade dvv rex med normalpälsade djur. Sedan har man parat rexbärarna med varandra och på så sätt fått både vackrare och friskare avkommor. Så visst, om man vill ha en viss färg som är ovanlig i Sverige kanske man måste importera, men jag tror faktiskt att de svenska djuren är minst lika bra idag.
http://chagallskaniner.weebly.com
Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur