Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2301 ggr
pigelina
0

Ta två kullar

När är bästa att ta den andra kullen på en hona om man ska ta två kullar på ett år?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

MH1994
0

det tycker jag beror på hur snabbt honan återhämtat sig Flört

tex de kullar jag tog efter Flora i år, kull 1 föddes 3/4 och kull 2 3/7. det är ca det mellanrummet jag har på mina parningar då mina honor hitils återhämtat sig snabbt och ungarna flyttats från modern ca vid 8 veckor.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Linnet
0

Det spelar inte så stor roll, själv brukar jag bara ta kullar under vår och sommar och brukar då ta 2 kullar på en del honor. Då parar jag om dom då den första kullen är 6-7 veckor och har flyttat från mamman.

zezagena
0

Vår o sommar tycker jag känns bra. Själv tagit kull första  april o sedan juli precis som #1  vilket gått finfint Flört

Loverabbits
0

Jag har som minst två månader mellan att första kullen har åkt tills jag parar om honan och då max två kullar per år. Så om fösta kullen åker i April väntar jag till Juni innan jag parar om henne.

Jag tycker det är snällast att honan får återhämta sig  och bara har roligt ett tag innan hon får en ny kull. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

pigelina
0

Jag tänkte först para i februari och tre veckor efter ungarna särats från mamman får hon en till kull, kan det vara jobbigt för henne? den jag tänkt para igen skulle klarat att få en kull precis efter sin första iår, eller vad tror ni blir det förjobbigt? Honan har ju sen vila tills hon ska ha kull igen nästa vår,

// Hanna

Loverabbits
0

#5 Jag personligen skulle inte para henne efter så kort tid. Varför kan du inte vänta lite och se så att hon verkligen mår bra och bara få vara själv ett tag? :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

pigelina
0

#6 det jag tänker på mer är att honan får ju mindre vilopause eftersom hon endå ska paras om i februari året efter. sen hennes ungar kan jag ju inte para förens rätt sent året efteråt, kan ha formulerat mig helt fel, för det ser lite konstigt ut när man läser, men hoppas ni försår hur jag menar.

// Hanna

MH1994
0

#5 får honan under medlet för sin ras så går det ju jätte bra att para om så hon får då, skulle hon få dubbels så många som de brukar så kan man ju vänta ett tag till Flört

jag tror knapast att det går så långt emellan ute i naturen…

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[sstorm]
0

Jag parar om snabbt, honorna klarar det bra. :)

Shabby-Chic
0

Jag parar också om ganska snabbt, i naturen får de ju ungar ännu tätare än vad de får i fångenskap ju. Om honan fått jääättemånga ungar kanske jag väntar längre men inte annars.

Jag parar om när ungarna i kull nr1 är ca 5-6veckor

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!