Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 1972 ggr
Jenniebreen
0

utställningsfrågor.

Jag har för några veckorsen bestämt mig för att ställa ut dvv och har nu två stycken med stamtavla som jag tänkt ställa ut, så nu undrar jag vad som krävs? Man ska vara medlem i skaf och det är jag, men ska man vara medlem i sitt län också? Tar man med stamtavla och hur går det till? Vad bör man tänka på?

Behöver man ett uppfödar nummer för att kunna ställa ut? Jag ska nämligen beställa det när jag flyttat är det tänkt.

hoppas någon kan svara lite på mina frågor :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Zvintos
0

När man blir medlem i SKAF så blir man automatiskt medlem i en länsförening också.

För att ställa ut behövs inget uppfödarnummer alls.
Uppfödarnummer krävs om man ska skriva stamtavla på sina egenuppfödda avkommor.

Sussii92
0

putt :)

kaningodis
0

Du behöve inte ta med stamtavlan till utställningen utan det räcker med en kanin samt vattenskål.

När du kommer till utställningen då får du hämta burnummer (om du inte fått det innan) och sedan sätta i kaninerna i sina utställningsburar. Du får ta hem kaninerna när allt är klart.

Innan utställningen så kan man kolla igeom kaninen så att den ser frisk och är i bra form. Klorna ska vara klippta och den får inte ha sår/kala flcäckar mm.

Kastanjegårdens Kaniner

Jenniebreen
0

tack så jätte mycket! Precis vad jag behövde veta :)

Tänkte fråga en sak till som ni kanske kan svara lite på, en av mina hanar har ett litet jack i örat (6-7mm jack) och jag undrar om det blir mycket avdrag och om det ens är värt att ställa ut honom, Dock är det ett gammalt jack så det har vuxit ut lite päls på det :)

Sen tänkte jag fråga hur man säger när man går fram med kaninen eller kommer dom fram till buren och tittar där? För jag har nämligen hört att man måste presentera hur funkar det? :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

[ninnakm]
0

#4 Det kommer bärare och hämtar din kanin och tar den till dommarbordet. Så dömmer dommaren och din kanin presenterar sig själv, sitter fint eller vad man ska säga:)

Jenniebreen
0

Okej men det var kanon ju :)

kaningodis
0

Om du av någon anledning inte skulle vilja vara på utställningen så kan du åka dit på morgonen och lämna kaninerna och sedan hämta de på eftermiddagen.

Kastanjegårdens Kaniner

jossan84
0

Kaninen får inte ha gamla skador heller så ett jack i örat kan den mycket väl bli nollad för.

Jenniebreen
0

så kaninen som jag har kan bli nollad totalt för sitt jack i örat? :(

jossan84
0

#9 Ja, såvida inte domaren är lite snäll eller inte ser det.

Jenniebreen
0

Okej men det var ju jätte tråkigt, men stämmer det att om han inte är utställd så kan jag inte sätta stamtavla på ungarna om jag parar med en som har stamtavla och är utställd? eller hur funkar det? :)

kaningodis
0

#11 Är dina kaniners föräldrar stambokförda?

Kastanjegårdens Kaniner

Jenniebreen
0

Ja det är dom, :)

kaningodis
0

Om honan stambokförs så kommer avkommorna att kunna stambokföras dvs ha en giltig stamtavla.

Det får finnas max 2 luckor och det får ej vara på samma sida och minst en av föräldrarna måste vara/kunna stambokförd-as.

Kastanjegårdens Kaniner

Jenniebreen
0

Okej Tack så jätte mycket! :)