Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6967 ggr
pigelina
0

Vilket virke?

Vilket virke är prisvärdast och bäst att använda när man bygger burar?
Ska nämligen börja bygga på min 6-fackare snart och undrar lite vad ni rekomenderar för träslag mm. och hur man bygger en bur inomhus(i 3 delar hade jag tänkt så jag sätter ihop dom ute sen, om det funkar? hur gör man det bäst isåfall?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Sussii92
0

Min utebur är byggd av:

formplywood använde jag till väggarna :) Underbart material som tål mycket dock lite dyrt men enligt mig är mina kaniner värda det bästa övriga delar använde jag vanligt trä som jag oljade in så att det skulle klara av att stå ute eller direkt i marken :) slutsumman blev för en utebur för två kaniner (127x60x60) runt 1000 kr och min duktiga pojkvän som tillverkade den la mycket tid och den är otroligt fin nu :)

pigelina
0

ok:) är det någon som använder något annat eller rekomenderar ni andra oxå formplywood?:)

// Hanna

Zvintos
0

Visst är formplywood riktigt tåligt och bra, men som sagt så kostar det.
Ska man då bygga många fackburar blir det väldigt dyrt.

Jag föredrar dock att bygga i OSB.
Billigare och ändå väldigt tåligt material.

Sussii92
0

#3 Sant :) Om kostnaden inte är ett problem rekommenderar jag formplywood (eller om man inte ska bygga många eller för enstaka kaniner som min är gjort för) men om det inte får bli för dyrt och man ska bygga många burar så är OSB som du sa helt okej :)

Jag betalade ca: 400 för en formplywood skiva den va 1200x2400 cm (tjockleken minns jag inte men finns bara i en vad jag vet och priset varierar ju från var man köper den)

Ett stort plus med formplywood är att den är så otroligt snyggt och att det inte behöver oljas in mer än i kanterna där du skär den vilket betyder minimalt jobb. Formplywood målas inte heller utan är färdig för att användas som den kommer. 

men så som sakt formplywood är ett bra men dyrt material, vill du minimera kostnaden så säger jag satsa på OSB :)

pigelina
0

Är OSB det billigaste alternativet, och hur ska man göra, ska man olja innan man målar det osv?

// Hanna

Sussii92
0

#5 Har bara läst och hört om OSB och vad jag vet så bör de målas eller oljas in, kan klara av att stå ute ett antal månader omålade men inget som rekommenderas precis som med allt annat trä som inte är behandlat på något sätt :)

Vet att några bygger av paneler som de målar men detta kräver men jobb en tidigare och några bygger av vanligt plywood vilket inte är lika tåligt som t.ex. formplywood :)

pigelina
0

ok, mina adra burar är byggda med paneler tror jag, men det blev väldigt dyrt och jag har inte råd att betala så mycket igen:P

// Hanna

Sussii92
0

#5 Kan inte exakt hur de skall gå till på OSB då jag inte använder mig av materialet men har hört som sakt att det ska målas och allt annat trä jag använt ska oljas in (utom formplywood då)

Så du kan vell antingen måla OSB:n eller olja in beror vell på om du vill ha träfärgen eller inte, man behöver vell troligen bara något som skyddar träet :)

Sussii92
0

#7 Okej, kan tänka mig det ;) vad hamla slutpriset på dem ungefär då? :)

pigelina
0

#9 ingen aning vad det blev eftersom jag fick det i julklapp, men över 5000 kr

// Hanna

Sussii92
0

#10 Ojojoj säger jag bara :P haha

Hur stor var den buren? vanlig utebur eller fack? :)

Som jag sa innan min utebur till 2 kaniner kostade mig 1000-1200 som slutsumma vilket en utekaninbur i affärer även kostar men de man bygger själv blir oftast bättre och större ;) Jag som trodde min kaninbur var rätt dyr :P haha

Kan tänka mig för att en 6 fackare byggd i formplywood och i övrigt i vanligt trä kan kosta ca: 3000-3600 kr då min bur för två kaniner kostade ca: 1000 - 1200 :)

ang. burar byggda i osb kan jag inte ge dig en prisidé eftersom jag inte byggt i det men någon annan kanske kan svara vad en 6-fackare kan kosta att bygga själv i de materialet? :)

pigelina
0

#11 det var priset för två burar en 4fackare och en 6fackare:)

// Hanna

Zvintos
1

Jag målar mina burar med linoljefärg både utvändigt och invändigt.
Visst tål det väta bra, men det bör som sagt målas för längre hållbarhet.

Sussii92
0

Okej då var det inte så dyrt som jag trodde :) De ligger vell i samma prisnivå som formplywooden.

[obs. glömde att säga att prisidéén jag gav dig var en en 6 fackare i formplywood är med isolering inräknad och hylla :) eftersom jag utgick i från min bur som har det :) ]

Sussii92
0

Men för att återgå till din fråga :) I och med att formplywooden är så dyr och det låter som om du är ute efter ett biliigare altenativ så skulle jag säga att OSB är det bästa till dig då och som Ninni sa målad för att den ska få längre hållbarhet :)

pigelina
0

ok:)

sattsar nog på osb, är den tung att bära? min pappa kommer inte bli såglad om vi måste ta traktorn med denna buren oxå^^ det förstår vist gräsmattan;)

// Hanna

Zvintos
0

#16: Det beror lite på.
På 4-fackaren jag byggde (2,4m lång) så skruvade vi fast bärhantag på sidorna och jag och pappa kunde precis bära den.
Så en 6-fackare torde kunna bäras, om man är fler än 2st.
Men OSB är helt klart mycket tyngre än ex vanlig plywood.

pigelina
0

#17 ok, men osb sväller inte eller går sönder om man målar rätt?

// Hanna

Zvintos
0
Shabby-Chic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OSB-skiva ska jag bugga min nya 12-fackare i kommer måla botten med kallasfalt och väggarna med vanlig väggfärg (ska stå inne, ske den stå ute tar man vattentålig ute-färg)

Har tre stycken enkelburar byggda i OSB, byggda att stå inne egentligen men har stått ute sedan de byggdes, obehandlade…

6-7 år senare står de fortfarande ute, de är rejält slitna och golvet på den ena hackade jag lite för hårt med spaden på så det är nästan hål, men de håller ihop fortfarande…

(Nu står burarna inne i stallet och är extraburar medans jag väntar på att nya fackburen ska bli klar)

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

pigelina
0

funderar lite på formplywood endå, det kostar ca 900kr för mig att köpa till buren,

Vad är bäst plywood eller OSB^^ Tycker plywood ser mer hållbart ut en OSB?

// Hanna

Zvintos
0

#21: OSB är väldigt hållbart, då det är väldigt hårt sammanpressade träflisor.
Det är bra mycket jobbigare att såga isär än plywood kan jag tala om.
Har testat att såga isär det med vanlig såg och det gör jag aldrig igen. Tungan ute

pigelina
0

#22 vi har sådan när avsågarsak hemma så det tar inte lång tid att såga isär:P

menar mer vilket kan hålla längst mer:P

// Hanna

Westham
0

Cirkelsåg eller sticksåg blir toppen:)

Alla bra bygghandlare kan såga ut måtten åt dig. Bara ta hem och leka ikea sen :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

pigelina
0

Ska ner och fråga min morfar imorgon vad han tycker han kan mycket om sånt, han har ju byggt sitt hus själv och mina andra kaninburar så jag hoppas han kan hjälpa mig veta vad jag ska anväda ^^

Sen ska han självklart hjälpa mig bygga buren oxå, eller han kommer säkert göra det får jag hoppas annars kommer den väll bli helt skev:P

// Hanna

Sussii92
0

#25 satsar du på hållbarhet hade jag köpt formplywood som jag sa tidigare men inget ont om osb men jag tycker bättre om formplywooded ändå :P

Min kille som är designer byggde min bur med hjälp av hans pappa som är civilingenjör i konstruktion :) Han rekommenderade formplywooden direkt när vi berättade om vår konstruktion alltså kaninbur :) Visst det är dyrt men man får ju vad man betalar för :)

men fråga du din morfar och se vad han tycker :) han kanske har en annan idé :P