Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3916 ggr
Smultrons
0

bygga inneburar.

Hej.

Min pappa är plåtslagare, och han ska göra 2st "bottnar" till burar. Som på vanliga ineburar fast av plåt. Sjävklart kommer det inte vara några vassa kanter!

Sen ska han ta kompostgaller och (svetsa?) sättra ihop dom. Inneburen kommer bli 88 cm x 88cm. Och ca 60cm på höjden. Är dom måtten lagliga?

Man ska kunna "ställa ner" kompostgallren i själva bottnen, och lyfta av dom när man ska städa/ ta ut kaninen.

Tycker ni det låter bra? Glad

Westham
0

0,77kvm lagligt ja :) intressant bygge! Ser från emot bilder:)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Emma--]
0

Ser också fram emot bilder. GladJag har funderat på att göra något liknande fast med träbotten då.

Shabby-Chic
0

Nej inte laglig, längsta sidan måste vara minst 100cm har jag för mig?

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[Airo]
0

#3 håller med dig, det är väl inte lagligt? Jag har en innekanin men har ingen innebur, riktig. Så har en hundbur och 4 kompostgaller, och så äre playwood skiva på golvet och över hundburens golv då det inte är bra med galler åt dom att gå på.. Han finns i mitt rum och ja, en stor del fattas p.g.a buren x)

Buren är då 200x105x76cm hehe..

emms
0

#3 Jo det är lagligt. Minsta sidan måste vara 50cm. Vilket alla sidor är över. Och bottnens area måste vara 0,5 kvm och här är den 0,77.

Så det är helt lagligt.

Emma

Westham
0

Nej.. kortsidan 50,60, eller 70cm
Den är laglig. Trust me! Sen är det antal kvm som räknas oxå.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Zvintos
0

Precis som redan sagts så är även mått under 100cm tillåtna.
Det enda lagen säger är att buren ska vara minst 0,5 kvadratmeter för kanin under 3kg, samt att minsta sida och höjd måste vara minst 50cm.
Så länge ingen sida understiger 50cm och ytan är minst 0,5 kvadratmeter, är det alltså fullt lagligt. Glad

Precis som John redan sagt så blir alltså en bur på 88x88cm lite över 0,77 kvadratmeter och fullt laglig.

Smultrons
0

Tack för alla svar! Jag lägger upp bilder när dom är klara. Skrattande

coelho
0

Jätte intressant bygge :) Ser som alla andra fram emot bilder (:
Och ja, som alla sagt, är det lagligt ;D

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Sussii92
0

Jag har också gjort ett liknande bygge som du :) Men har använt mig av våtrumsmattor till golv (enkelt att torka upp missar på till mina små) och sen kompostgaller runt och över :) Funkar väldigt bra! :) Min bur tar dock upp ca: 1/4 del av mitt rum och är på 2kvm :P (1x1x2m) (högt, bredd, längden).

rekommenderar starkt att bygga egna inneburar till kaniner då jag tycker att de som finns att köpa är för små, du behöver heller inte vara bra på att bygga utan kan fixas av i princip vem som helst :)

Jenniebreen
0

Intressant! :D

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en bur till min Doris av kompostnät, den är 1,2x1,8

ceesia
0

#12 Vad är det för grön låda med låga kanter du har till vänster i bild? Har ungefär samma burlösning som dej och en sån skulle vara perfekt!

KickanLilja
0

#13 Det är en vanlig botten till en kaninbur, den blåa som står i är en kattlåda

ceesia
0

#14 Aha, fiffigt! Har bara kattlådor just nu men det sprätter ju runt en del när dom hoppar i och ur.

KickanLilja
0

#15 Ja, det är ju det som är problemet. har spånpellets till Doris nu och det funkar mycket bättre än både kattsand och vanligt spån!

ceesia
0

#16 Har just nu halmpellets i lådorna, spånet sprätte runt i hela lägenheten och kattsanden var sååå rolig att gräva i.. :P Dock tycker jag det är lite jobbigt att städa med pellets i lådorna, det kommer med så mycket när man ska ha bort bajskulorna. Letar fortfarande efter den perfekta lösningen. ;)