Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4631 ggr
Minnah
0

Kall utekanin?

Jag fick hem en kanin idag, min första utekanin. Mina andra bor inne men det är ju lite sent att ta in en kanin nu tyvärr. Men iaf, hon bor i en bur på min balkong på våning 9. Tycker det blåser massa här uppe. Har hängt en matta över den kortsidan som står utåt och några filtar. Men när jag va ut och kelade lite med henne nu så var hon kall om öronen? Betyder det att hon fryser?
Hon har bott inne en natt nu, fast i en källare där det inte var "hemma varmt" men ändå inte kallt liksom.

Ska öronen vara kalla eller fryser hon? Vill inte att min lilla älskling ska må dåligt på något sätt, och har som sagt aldrig haft en utekanin förut. Känner mig som världens elakaste när jag och dom andra kaninerna sitter här inne i värmen och myser och hon sitter där ute på balkongen i kylan.. :(

Lilla-Olga
0

Varför kan hon inte vara inne med de/den andra? Tar de skada av att komma in i värmen, verkligen? Tvärtom vet jag ju är farligt men har aldrig hört att det ska vara farligt att ta in en kanin som är ute.

Lilla-Olga
0

Detta hittade jag på en annan sajt:

"Nu är det för sent att ta in och ut en kanin. Kylan börjar närma sig och de temperaturs skildnaderna kan göra att kaninen fryser ihjäl.

Ta hellre in den på en gång, helst lite svalare tex i en källare eller till ett rum med ett fönster lite på glänt. Sen kan kaninen komma in i vanliga värmen. Det är bäst att göra så så kaninen inte blir för varm. Jag vet inte om du bor o jokkmokk eller i skåne men hur som helst så börjar skildnaderna mellan ute och inne att bli för stora. Ska du ta in honom så gör det så snart som möjligt. Och då han väl kommit innanför dörren så är det för sent att ångra sig. Fällningen börjar på bara några minuter.

Han blir nog inte deppig av att bli innekanin. Bara han får hoppa lite löst inne och röra på sig.
Sen då det börjar bli varmt ute igen så kan han ju få komma ut igen. :)

Ta inte ut honom på promenader om han nu blir innekanin. En innekanin ska bara vara inne på vintern."

Minnah
0

Tack för svaret. :)
Av vad jag har hört från folk så är det för sent att ta in dom nu. Stämmer inte det då?
Vill ju inte att hon ska få värmeslag. o då jag bor i en 1:a så har jag inte möjlighet att sätta in henne i ett svalare rum.

Men kan hon verkligen ha hunnit börja fälla under den natten hon var inne? är det farligt? för henne att vara ute nu då? Hon verkar inte frysa, hon ligger gärna vid gallret där det är som kallast. Men öronen är som små isbitar..

[Bolten]
0

Det är försent och ta in dem enligt mig så låt din kanin stanna ute :)

Ha mycket hö till henne så är de inget problem!

MoaLarsson
0

Jag tycker också det är försent att ta in kaninen nu. Jag tror inte att det ska vara några problem om du har mycket halm i buren :) En annan sak du kan göra är att ge kaninen lite ljummet vatten, det hjälper till att reglera kroppstemperaturen :)

[Wera]
0

Bor hon i en inomhusbur på balkongen?

annaforsgren
0

min kanins öron är också lite kalla, han bor utomhus. Lägg bara in massa halm i buren och ha buren vindskyddat så går det bra. Ge hö dygnet runt så hon kan bygga på sig lite och få energi.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Minnah
0

#6 Nejnej hon bor i en utebur.

Minnah
0

#7 Hon har massor av halm och bodelen är in mot husväggen. Men det blåser himla mycket här uppe. Har som sagt lagt mattor över sidan på buren som står utåt. Men funderar på att kanske hänga upp nån pressening över buren, kan det va bra? Eller oroar jag mig i onödan? Brukar kunna göra det när det gäller kaninerna…

[Wera]
0

#8 Ok tänkte bara för du skrev att du täckt igen kortsidan och på en utomhusbur ska bara en sida vara "öppen".

Minnah
0

#10 Aha. :) Jo det är bara ena sidan som är galler, men täckte för kortsidan och halva framsidan iaf. Så det inte kan dra in nånstans liksom.

Linnet
0

Ingen större fara att ta in en utekanin, däremot kan man inte sätta ut en innekanin nu.

kaninsnobben78
0

Mina kaniner bor ute året om  mina har me kalla öron me men dom triv ute det inte kalt för dom

Men ha en bolåda till kaninen  lägg in halm i den

men ta inte in kaninen hela tiden det inte bra me det !

Linnet
0

Jo kalla öron har mina också.

annaforsgren
0

#9 Då tror jag inte att det är så stor fara:) Man kan se om kaninerna fryser om de ofta sitter ihopkrupna eller darrar.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

lomsen
0

..presenning är bra, det har jag på alla mina vindpinade burar, men ha matta också du, jag tror hon har det jättebra det låter så. Mna kaniner är ute i minus 35 och mår prima!