Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1906 ggr
[muff]
0

Vad är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin, 3år, nästan 4. Har sett ut såhär kring ögat sen igår. Jag undrar, vad är det för något? Är det något man kan behandla hemma eller behövs veterinär ?
Jag är väldigt orolig för min kille (:

Är det smittsamt ? han bor med en annan tjej ;o :P

Tacksam för svar <3

[muff]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närmare titt på ögat <3

[Liiilly]
0

Är det rött och irriterat? Kan ju vara ögoninfektion. Min kanin brukar ha det tilloch från, så då brukar vi droppa i lite koksaltlösning, så blir de bättre:). Blir det inte bättre så kan man kan till veterinären coh får en speciell salva. Beskriv mer hur ögat ser ut´, svårt att svara på annars..

[muff]
0

Han är ju rödögd, som alla kanske ser.
Jag har inte sett om han är röd eller irriterad i ögat, men kan ta in honom och visa mamma och syrran sen, så då kan jag kolla igen. Det rinner ju väldigt mycket ur ögat.

Det som aviker på pälsen, det som är lite gulare, det är ju "blött" efter grejset som kommer ur hans öga.

Hoppas att ni fattade, annars fråga :P

[nataschaj]
0

de ser ju inte bra..  du kan tvätta med kok saltlösning, samt att du torkav av öget med det, och då torkar du från ögat och inte emot ögat.

Men tror du får bättre svar. annars e de bara å ringa å rådfråga vetrinär

[muff]
0

koksaltlösning som ni nu säger. Vad är det för något och var kan man köpa det? Eller kan man fixa det själv?

[nataschaj]
0

du kan fixa de själv. 1krm salt å ca1l vatten tror ja de va.. Låt de kocka upp sen låter du de bli väldigt väldigt jummet, som rums. temp inne, så droppar du lite i ögat på kaninen.

Men de är bara googla på koksaltlösning så hittar du de.

[muff]
0

#6 Okey, ska den inte vara 1tsk eller 1msk ? googlade lite på google, men fick fram olika svar.

Hur mycket ska man droppa? Och hur ofta ska man droppa och torka ögat?

malin--a
0

När inte koksaltlösning funkade på en kanin fick jag åka till veterinären och fick ögondroppar utskrivet, då försvann det.

[nataschaj]
0

jo 1 tsk ska de vara haha ja som e snurrig. ta 3-4 droppar, beor på hur stora dem är, blir de stora droppar räcker de nog med 2-3st.

du kan ju tvätta ögat 3-4 ggr per dag och då torka av ögat samtidigt.

glöm inte tvätta händer innan och efter det när du gör det.!

[muff]
0

#8 #9 Hur länge ska jag försöka innan jag kontaktar veterinär?

[muff]
0

Vad kallas det? Är det typ ögoninfektion ?

[nataschaj]
0

ta 3 dagar, men du kan ändå ringa vet å fråga. men 3-5 dagar borde de hända ått.. om inte, får du åka in..

men va noga med din hugien med..

malin--a
0

#8 En vecka ungefär tror jag, minnns inte riktigt.

[muff]
0

VAD HETER DET ?