Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2963 ggr
Peak303
0

Galler farliga..?

När jag och min bror var nere hos kaninerna imorse så hade vi ute Bentley på golvet ett tag och när han hoppade in i buren sen så började han gnaga i gallret. Men märkte att ngt va fel för han började typ försökte backa. När jag kom fram till honom såg jag att han hade fasnat och bentley fick så klart panik och drog ännu mer och kom då loss.

Men när jag gick fram för att kolla om ngt hade hänt såg jag att han hade blod runt munnen. Jag blev såklart orolig och lyfte upp honom för att kolla vad som hände. Och då ser jag att båda hans framtänder hade lossnat.

Mamma ringde veterinären och vi åkte in. Satt och väntade i nästan 3 h. Väl inne får Bentley en spruta, smärtstillande och något annat. Vi fick oxå hem mat så att han kan äta och ngn medicin. Men som tur e så e han den vanliga spralliga Benne :')

Snow Flake's Kaniner

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Hagalundskaniner
0

Nä men Ush, stackars lilla kanin! Förvånad Kommer han kunna klara sig utan framtänder eller vad ska ni göra med honom?

Hoppas allt ordnar sig!

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

Peak303
0

#1, ska in till "tandläkaren" på torsdag och ska kolla om där är ngn flisa elr ngt ivägen. Men är där inte det komemr hans tändet kunna växa ut som vanligt :)

-'  Malin Hultman

lukasfelix
0

Tyvärr är det inte säkert att de växer ut som vanligt för i tandköttet där tänderna fäster så finns det som en liten kula och det är den som "styr" tandens tillväxt. Om den inte finns kvar alls (vilket tandläkaren lär se) så växer inte tänderna men finns de kvar så kan det vara så att de blivit rubbade så att tänderna kommer växa snett.
Men oftast går det bra :)

LitenPyssling
0

#3 Det är alltså därför min ena kanins tänder inte kommer tillbaka och en växer snett.
3 tänder saknas och en växer snett och en korrekt - efter gallerbitning.
Ingenting som dock stör kaninen min men bettet kan ge igen ibalnd så det är extra noga med vilken mat som ges och inte.

Som svar till din fråga TS så tror jag nog det är beroende på kaninen hur "farliga" gallren är.
En kanin som börjar dra i gallret kan göra det av olika orsaker såsom sysselsättning.
Blir kaninen lite aktiverad så börjar den sysselsätta sig själv, vilket ofta också inkluderar gallerbitning.
Att den drar i gallret kan också lika gärna vara att den helt enkelt vill visa er att han vill ut och springa.
Biter han enbart så bör ni nog lägga in en gren till honom då detta oftast tyder på för lite sysselsättning för kaninen.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

gaabriellaaa
0

usch vad hemskt! hoppas allt blir bra iallafall :)

[Becca-]
0

Min lilla Charlie bet på gallret, innan han fick flytta ihop med min andra kanin. Genom det fick han vara ute mycket mera, och slapp sitta i bur några timmar om dagen.
Iochmed att han gnagde, har hans ena undertand vuxit sig lång, och växer nu även snett. Vi upptäckte detta när han var hos vet. för att kastreras.
Vetrinären sa att det inte var någon fara så länge han kunde äta och mala hö normalt. Ska ringa vet. imorgon då han inte kan äta sitt hö ordentligt längre..

Bita galler kan ge ett korrekt och normalt bett snabba förändringar, och därför bör detta förhindras. En kanin som biter galler är oftast (inte alltid) frustrerad och understimulerad.  
Vilken sorts galler som är "farligt" har nog betydelse på hur kaninen "gnager". Tar den tag i gallret och rycker bakåt, så kan vilket galler som hellst vara "farligt", och framtänderna kan lätt hamna fel.

Peak303
0

#4, han har både pinne, boll och hus :/

Men hans tänder som kommer växa nu kommer väll inte vara ärftligt? :S Då han inte hade tandfel när han föddes? :/

-'  Malin Hultman

[Kaninlycka]
0

Fy vad hemskt! Glad att mina är burfria när man läser sådant här. Har även hört om kaniner som hoppat upp på taket, fastnat i gallret och blivit hängande.

[Emmla]
0

Oj vad hemskt hoppas han blir bra igen :O

lukasfelix
0

Nej det kommer inte vara ärtfligt om han inte hade bettfel tidigare, eftersom rubbningen av tänderna hände när han gnagde på gallrena och inte är genetiskt. Precis som att en människa som förlorar en arm inte för över det till sina barn

Peak303
0

#10, tur då kan jag iaf vara lugn :)
Jo det e ju klart.

Ska till tandläkaren med honom idag och får hoppas på det bästa :D

-'  Malin Hultman

zantana
0

Min Stampe bet i höhäcken och bröt en tand som vi tar tvungen att ta bort och kan säga att tänderna växer jätte snabbt ut ;9

kan säga att höhäck kommer inte in hos oss igen.

Stampe älskar att dra runt på allt i sin bur så inget stål/galler får vara lös för han ska asa runt allt sånt.

LucyLove
0

Oj, det lät allvarligt.. :O Hoppas det går bra!
Det har aldrig hänt nåt sådant för mig som tur är :)

Peak303
0

Veterinären sa att det såg bra ut osv. Han ville inte göra ngt ingrepp då det såg bre ut. Och ville vänta tills tänderna hade växt en bit. Och om det då växer snett skulle vi åka in :D

Så sjukt glad att det inte var ngn fara o__o

-'  Malin Hultman

LucyLove
0

Vad bra! ;) Hoppas allt går bra framöver och inga sneda bissingar :)

Peak303
0

#15, hoppas jag oxå :D

Han äter ju hö och en massa frukt som jag mixat så han får ju i sig mat som jag e glad för :D

-'  Malin Hultman

LucyLove
0

#16 Det lät ju super ;)

Peak303
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Veterinären sa att Bentley's tänder skulle ta lång tid på sig för att växa till normal storlek. Men idag när jag kollade hans tänder hade redan växt 5 mm :O Så hans tänder är snart bra igen. och inget tecken på att de kommer växa snett :D

En liten bild där man ser hur korta de är idag :P Tänk då om man tar bort 5mm. så korta va de innan o__O

-'  Malin Hultman