pelletsen??
Hejsan!
Jag håller på att byta foder till mina kaniner, just nu får dom Royal Rabbit med pellets från djuraffären.
jag håller på att byta till Royal Rabbit och stampe men märker att ena min kanin har börjat få lite löst bajs och spänd mage
kan det bero på att hon inte "tål" pelletsen eller?
för min andra kanin är inte dålig eller så :S

Är det bara pellets eller är det blandning?
Låt kaninen bara äta hö och se till att den dricker mycket vatten ett par dagar. Om det inte gått över då, ring veterinären. Om avföringen minskar inom 24 tim, ring vet direkt.
Köp sedan ren pellets och ge lagom dos.
Om din kanin väger 2,5-3,5 kg ska den ha max 2 msk om dagen.
Jag tycker att #1 verkar ha bra koll, men jag ger min kanin på ca 2 kg 3 msk om dagen, annars tappar han vikt. :)
Vänliga Hälsningar Lina
#1 Jag tycker personligen att 2 msk är lite lite till en kanin med den vikten. Jag ger min lejonhuvade hona på ca 1,4 kg ½ dl, vilket är lagom för henne, och jag vet att jag inte är ensam med att ge den dosen till raser i liknande storlek/vikt.
Det beror såklart på vad du kompletterar med, och i vissa fall är inte pellets nödvändigt, men kompletterar man inte med det man borde är 2 msk pellets lite lite, speciellt om din kanin väger 3,5 kg, kan jag tycka.
#1 Bara en liten undran här… Varför ska kaninen dricka mycket vatten när den är lös i magen? Man brukar ju rekommendera bara hödiet.
Annars håller jag med #3.
Sedan tänkte jag bara höra med TS varför du vill byta pellets om de fungerar bra om RR och den pelletsen de fått tidigare? Ibland kan det bli så att man förstör mer genom att byta foder än vad man vinner. Just pga att kaniner har så känsliga magar.

#1 okej taack :)
#4 för pelletsen i djuraffären är jätte fet, så jag hade tänkt byta till stampe och RR :)
men hon har varit seg i 2 dagar då har jag gett henne samma mat och igår så gav jag henne bara RR och pelletsen från djuraffären så idag är hon som vanligt :)
men hade tänkt om kanske 1 vecka igen försöka ge henne hennes vanliga blandning + putte lite stampe tror ni det går?? :)
och det där med mat mängden det vet jag redan, min vuxna kanin hane får 0,75 dl peööets om dagen ibland lite till och han är i fin vikt nu. eftersom Regna min hona fortfarande är liten så får hon kanske 2-3 dl pellets om dagen och hon är inte fet hon är normal, när hon överstigit 5 månader ungefär så ska jag minska ner maten :)
#5 Men 2-3 dl pellets till Vilken ras??
Jag har två jättar och de får inte ens så mycket.

#6 det är en Rex/vädur asså hon har typ fri tillgång till det, jag tycker att dom ska ha det när dom är små så när hon är 5 börjar jag ge henne lite mindre hon är bara 3 månader :)
#7 Jag brukar alltid ge mina ungar lite extra pellets - men inte fri tillgång! Jag tycker det kan vara vettigt att ge lite extra när de är små, men det i en begränsad mängd.
Om dina kaniner får så mycket pellets äter de förmodligen för lite hö, vilket gör att de blir lösa i magen vid byte. Höet balanserar upp annars nämligen.
Minska på pelletsen så blir det säkert bättre. 

asså hon får ungefär 1-2,5 dl mätte upp det.
men det har alltid fungerat förut och hon äter hö som om hon vore än häst så det är nog inget :P
TACK FÖR ALLA SVAR :D
Som andra har sagt, ta bort pelletsen i ca 2-3 veckor och se om det blir bättre.
1-2,5 dl är fortfarande för mycket. Ge max 1 dl om du nu vill ge din kanin mer när den är ung. Min kanin har fått 3 msk sen han var 9 veckor och flyttade hit och han har aldrig haft vikt- eller magproblem. :)
Vänliga Hälsningar Lina

#11 aa hon är bra nu :)
men min kaniner är aktiva heela tiden, så om jag ger dom minder blir dom som pinnar :( nej men min 1 åriga hane får ju 0,75 och det sa en uppfödare att han skulle ha minst för han går rner rätt snabbt om han inte får det han behöver.
och min nya hona som är 3 månader får ju typ 2.5 dl det tycker jag är bra för hon växer otroligt mycket och hon rör sig hela tiden.
men såklart när hon är 5 månader minskar jag på det så hon får lika mycket som min hane :)
Att ge så mycket pellets låter inte så bra, tror knappast de behöver det för att hålla vikten. Egentligen så behöver ju kaniner inte pellets överhuvudtaget.
Jag har två kaniner som är väldigt aktiva, de far omkring i lägenheten och hoppar upp och ner för saker och de får inget pellets och då är den ena fortfarande växande. Och de har inga problem med vikten. De får bara pellets ibland som något extra gott och inte för att dom behöver det. Visst om man vill ge litegrann om man har en kanin som har svårt att hålla vikten/växer extremt mycket men att ge flera dl…Skulle aldrig ge mina mer än typ 2 msk att dela på för ju mer kraftfoder de får desta mer lättarbetat foder äter de också och det stör matsmältningssystemet. Kaniner är inte byggda för att äta "lätt" mat

okej :)

#3 Det är säkert olika från kanin till kanin och det är ju också ett brett spann 2,5-3,5kg, liksom.
Min kanin fick ca ½ dl pellets om dagen och det visade sig vara lite för mycket och hon hade lite över vikt, nu får hon 1/4 och det är bättre för henne.
#4 Hö och vatten är ju grundläggande för att magen ska mår bra. Om kaninen blir dålig brukar oftast det vara lust att dricka och äta hö som slutar. Den är ur balans, liksom.
Klart man inte ska tvinga i en massa men man ska se till att den får i sig regelbundet vatten varvat med hö för att få balans igen. Jag har haft en förstoppning och en depresion hos min kanin där man fick övertala henne tills hon kom på att käka och drick själv igen.
Anledningen till att kaniner och alla andra djur ska dricka vatten när de är lösa i magen är för att de förlorar vätska via den lösa avföringen. Det är jätteviktigt att de får i sig vatten, annars blir de snabbt uttorkade. När jag hade valp i somras (tyvärr avlivad pga magsjukdom) så hade hon ofta problem med lös avföring, så vi fick spruta i henne vatten för att hon inte skulle torka ut för det tär väldigt mycket på kroppen

Jag har skrivit en del om en natur diet för kaniner
http://pepparkakashem.blogg.se/
de måste inte ha pellets. pellets finns inte i naturen :)

#15 tack :)
#17 aa jag vet att dom inte behöver det :P men jag har nog inte ett tillräckligt bra hö för det tyvärr :( och mina kaniner går ner i vikt så extremt om dom inte får pellets. :)