Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6142 ggr
millanfn
0

Lås?!

Är det bara jag som har lås på mina kaninburar?:P

Har sett så många olika burar som står ute men inte sätt att någon har lås, men kan ju vara bra att man litar på folk runt om sig!

[h-malm]
0

Jag har lås, men använder det faktist inte :/ Liksom såfort jag går ut till kaninerna måste jag alltid springa in och hämta nycklar, tycker det är jobbigt.. Men ska kanske fixa kodlås så blir det lättare ;)

Zvintos
0

Jag hade lås på mina när jag bodde hemma.
Nu har jag bara en kanin som bor inne.

pigelina
0

Jag har inget lås, eftersom jag bor mitt ute på landet och jag känner alla runt om, och ingen skulle få för sig att släppa ut kaninerna eller öppna burarna utn att fråga mig. Hade jag bott nere i byn så skulle jag ha lås för där har det hänt lite otäka saker med kaninerna,

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Agneslundin]
0

jag har det :)

Kassy
0

Jag har det ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Emma-lundqv
0

Mina bor i ett kaninhus med låst dörr (:

Sussii92
0

Ska fixa lås till min utebur också nu, man kan inte riktigt lita på alla :/ finns många snälla människor men en del är inte och det är inte värt att ta chansen att bli bestulen på sin älskling.

millanfn
0

Det fanns en del som hade alltså :) Ne jag litar inte på någon här, bor tätt med massa villor, folk som går hem från saker om nätterna som kan se burarna. Och vissa kan ju bara få för sig att öppna…

Finns även många grannbarn som knallar på andras gårdar när ingen är hemma, dom kanske inte menar något illa med att öppna en bur o klappa en kanin. Men för at tjag ska ha kaninerna trygga och säkra så blev det lås :)

millanfn
0

OCH själkvlart har jag många gånger glömt nyckeln inne och man blir irriterad, men man lär sig efter ett tag :P

Sussii92
0

finns kodlås också om men kanske inte det bästa :P haha jag ska ha vanligt lås på mina och nycklen ska vara i min ficka förutom när jag sover :P haha

[Becca-]
0

Har inte lås på min utebur just nu. Har funderat på det, men det har aldrig blivit av.
Bor i ett radhus, med bakgårdar, och det är väll ganska avskärmat därbakom.
Vet att det är säkrast, har hört så många blivit av med sina kaniner. Men det känns som om det aldrig kommer hända här, men så tänker ju alla och plötsligt händer det..

Sussii92
0

# forts. 10 : kan bli lite jobbigt om man glömmer koden osv. :P

coelho
0

jag hade lås i slutet när jah hade mina kaniner ute. Nu bor dom inne.
Jag bor också i ett villa område.. och folk kunde se burern om de går på cykelbanan utanför vårt hus. jag har mina kaniner ute på sommaren och inne på vintern. och i sommras började grannbarnen stå utanför vårt staket och titta på kaninerna i hagen och massa sånt.. Dom var även inne och klappade (med mitt tillåtande) någon gång. Men senare fick jag en känsla en morgon att någon varti och pillat med kaninburen. den kännslan blev sedan starkare och starkare, så jag köpte lås till burarna för att vara säker att inten kunde öppna den.
Jag har givet vis inget bevis på att någon varit dör och pillat. Men nästa sommar när de ska ut igen kommer jag fortsätta med lås.
Tycker det är bra när man inte vet vilka som rör sig i området.

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Nana88
0

Jag hade lås till mina kaniner.

Nu bor de på balkongen på 2:a våningen så nu behövs det inte ;)
Har haft dem i villa & på uteplatsen i lgh (då med lås på buren)

Känns tryggast.

[ninnakm]
0

Jag har inte lås på burarna, då jag bor på landet;)

millanfn
0

Ja allt gör ju skillnad, en balkong behövs det ju inte på och inte heller på landet där det inte rör sig så mycket människor kanske :)

Mina får ha lås så länge dom bor ute här vid villan, och så länge det inte äns finns staket runt gården. Sen är det både katt och räv som snurrar runt buren så lika bra att ha lås och grejer :)

[h-malm]
0

#15 Det spelar nog ingen roll att du bor på landet, det kan ju komma främmande människor ändå. T.ex har ni ju haft inbrott, så då skulle det ju lika gärna kunna komma någon kanintjuv ;)

millanfn
0

Hehe jo det är sant det med, men landet känns lite säkrare änom man bor som jag med ungdommar och alkholister som knallar omkring utanför :P

[h-malm]
1

#18 Ja absolut det håller jag med om, men det är ändå inte säkert från obehöriga ;)

[ninnakm]
0

Det är ju lite skilldnad dom där tjuvarna var proffs enligt polisen. Det finns bara en väg till oss, mormor och morfar vaktar mer, dessutom är alla hundar ute, sen håller Olle koll också, så det spelar visst roll;)

imsuchadiva
0

Har inte lås. Känns lite onödigt. Vill folk komma in i burarna så gör dem det även om de sitter lås.

Skulle dessutom aldrig våga ha lås på en kaninbod. Kul om det börjar brinna..

[h-malm]
0

#20 Jag vet 3 vägar till er? Och man måste inte vara proffs för att öppna en kaninbur ;)

[Becca-]
0

Tänker lite som #21, att om dem vill in i buren så knippsar dem enkelt av låset, eller till och med rycker upp burdörren eller liknande. På min bur går taket att öppna för att förenkla städningen, och det känns ju lite onödigt att sätta lås på dörren, om man enkelt kan öppna taket istället..

[ninnakm]
0

#22 gör du, inte jag, bron är avstängd för ras och hickas åker får inte vem som helst gå över…..sen står kaninburarna väldigt synligt + att mormor håller koll på dom på dan, så jag behöver inte ha lås. Föresten precise som 21 säger så vill dom komma åt kaninerna kan dom lätt knippsa bort nätet.

[h-malm]
0

#23 Ja precis och hur enkelt är det inte att bara knippsa upp gallret? ;)

[Becca-]
0

Eller ta en såg och såga upp buren? Tjuvar är smartare än man tror, och dem tar till alla sina knep o knåp för att få ut kaninerna, döda eller levande.
Det är ju inte precis så att tjuvarna är försiktiga om kaninerna.
Så egentilgen är lås ganska onödigt..

[h-malm]
0

Ja det finns ju fördelar och nackdelar, t.ex finns det många ungar på den här gatan som älskar mina kaniner. Ibland när man kommer hem har burdörrarna stått öppna :/ då är det bar med lås..

[Becca-]
0

Jo, det finns fördelar och nackdelar med allt. Nästan, allt förutom tjuvar och dumma människor, bara nackdelar där..

[ninnakm]
0

Det blir ju rätt jobbigt för mig om jag ska ha lås på alla burar, 6 st att låsa hela tiden:/

Lady-X
0

Jag har haft lås när de bott ute. Känns tryggare.

LinneaJohaanson
0

Min hund varnar såfort det går förbi någon utanför!
Sen att ha lås på 11 kaninburar skulle inte fungera tror jag.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Zvintos
0

#31: Det går ju att ha samma nyckel till flera lås, tror det är upp till 5 eller 6 lås.
Om man tycker det är jobbigt med många nycklar.

LinneaJohaanson
0

Menade mer att det är orken att stå och låsa upp burarna och låsa dom hela tiden!

imsuchadiva
0

Kul på vintern om låsen fryser ;)

LinneaJohaanson
0

Skönt om fingrarna Skrattande

Fornuddens
0

Hm nej, har varit med om lås på vintern, INTE roligt. Fryser fast och har sig. Plus att det tar otroligt mycker mer tid. Har en kanin som är rymmare som har ståltråd just nu runt dörren, att stå och snurra upp det flera gånger om dagen är i princip lika jobbigt ;D Nästan alla burar har galler,som går att klippa upp.. Så ingen idé.

Men nu har jag lås på kaninboden..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

millanfn
0

Jo men jag tänker inte på folk som planerar att gå omkring till hus och sno eller ta död på kaninerna… Utan folk som bara går förbi och får för sig att dom vill klappa/störa kaninerna :P

Annars kan dom ju gör på vilka sätt som helst, o jag har också tak som går att lyfta men det är tungt och inget man tänker på om man står där och tittar och inte fattar något :P

Emma-lundqv
0

Mitt lås har inte frusit en enda gång på de år jag använt det, så länge man ser till att olja in det någon gång ibland så går det bra (:

Nana88
0

Mitt lås frös heller inte fast.

Som någon skrev så hade jag mest lås pga. barn. Plus att om det inte är så enkelt att få ut dem så minskar nog risken att kaninerna släpps ut/skadas av någon.
Om någon verkligen vill in till kaninerna så går det ju typ alltid..

PrinzeZz
0

jag bor mitt ute i ingenstans så jag har inte lås, mina kaniner bor dessutom i ett kaninstall som är inbyggt i vårt hus så jag har inte lås. Har inte behövt under alla år jag har haft kaniner där, däremot när jag hade kaninerna på ett annat ställe var det skitsamma om jag hade lås. folk möblerade om runt kaninerna och släppte ut dom som dom ville trots lås.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Kassy
0

Eftersom det finns många barn i vårat villaområde som flera gånger kommit hem till mig och klappat/lyft kaninerna (när jag varit hemma och inte) och en dag släppt ut två honor och en hane, varav en av honorna är VÄLDIGT revirmärkande och i tonåren så det vart vetrinärbesök för både henne och hanen..

Då tröttnade jag och satte lås på alla burarna och har inte haft problem sedan dess. Visst, en tjuv skulle lätt kunna ta sönder burarna, men småbarn i 6 års åldern och yngre tänker nog inte så..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[h-malm]
0

#41 Där håller jag med dig ;)

[molly-macy-ajax]
0

Typ alla våra grannar har småbarn så jag har också lås

Kaninhopp
0

Jag har lås ;)

Hannaelskarkaniner
0

Jag har lås på mina burar. Jag känner mig tryggare då eftersom jag vet att inget litet barn kan komma in och öppna dörren på kaninburen som har hänt en gång när jag inte hade lås. Jag har även en väldigt "öppen" tomt och jag vill ju inte direkt att nån nyfiken liten unge kommer in och öppnar burdörren Flört Så ha låset kvar! Skrattande

// Hanna

riiffen
0

Jag har lås på mina burar som är låst på natten och när jag inte är hemma. =)

medarbetare på allergier.ifokus .

SaraB
0

Jag har lås på mina kaninburar. (Även små hånglås de som står i vårat låsta förråd XD) Tycker det känns säkrare då en hasp eller liknande lätt kan blåsa upp om det är blåsigt ute. Även inne känns det säkrare för att jag vet att ingen kan pilla upp det, då jag ibland på dagen har förrrådsdörren upplåst.. :)

Ellenfyrkant
0

Jag har inget lås på buren nu men ska köpa kodlås nästa gång jag är i stan har jag planerat. Främst av anledningen att det funkar bra som spärr. Ska ta bort den skjutregeln jag har och sätta dit en ledhasp och ett hänglås istället. Tror det kommer funka bättre. Känns också bra att det faktiskt är jag som bestämmer vilka som ska ha koden och tillgång till att öppna buren. Kanintjuvar tror jag inte det finns så gott om här och dyker dem upp finns det lättare burar att ge sig på runt omkring än en med lås.

Mvh Ellenfyrkant

MoaLarsson
0

Jag har alltid hänglås! Skulle aldrig falla mig in att ha mina kaninburar ute och olåsta. Man vet aldrig vad som kan hända tyvärr :(

Gurragg
0

jag har inget lås, vi bor i en marklägenhet med trädgård, fri insyn från cykelstigen ^^