Ang utehage
Våra två hanar har båda sina burar "inbyggda" med en ganska stor Hage. Just nu gör vi så att vi släpper ut den ena på morgonen och tar in efter lunch, då vi släpper ut den andra som sen får vara ute tills det börjar skymma.
Nu när dagarna blir allt kortare funderar jag på att istället dela av hagen så att båda kan vara ute samtidigt, tror ni att det funkar eller kommer de att bil stressade av att ha en annan okastrerad hane på andra sidan gallret?
Bådas burar går att öppna så att de har fri tillgång till hagen, kan vi ha luckan öppen dygnet runt så att de kan gå ut och in som de vill eller är risken att de väljer att inte gå in när det blir kallt o blött? Dum fråga kanske -de borde ju själva känna när de behöver gå in -eller?
Jag kan ju nämna att hagen är delvis under tak (ungefär halva har tak).

Jag skulle gissa att de kan uppträda aggressivt mot varandra genom gallret. Min okasterrade hane har varit i Hage med en hona på andra sidan och några gånger har han t.o.m. försökt attackera mina fötter, antar att det är för att han vill ha henne för sig själv. Det är ju inte riktigt samma sak men när jag upptäckte detta med min kanin, hur det hängde samman slutade jag ha honom i hagen när en annan kanin var i hagen bredvid. Hur han skulle reagera på en hankanin vet jag inte men tror inte det skulle bli någon trevligare upplevelse. Och vad gäller att ha burarna öppna dygnet runt skulle jag tycka att det kändes väl riskabelt med vilda rovdjur.
Mvh Ellenfyrkant
Tack för svaret. :o)
Jo jag tänkte ju det, att de kanske blir alldeles nippriga av att ha en "fiende" så nära inpå… :oP Hm, kanske bäst att fortsätta som vi har det nu.
Burarna har ju som luckor med ramp ner i hagen (alltså INNE i själva hagen, lite svårt att förklara…), och hagen är rovdjurssäkrad med galler både över och under så det borde ju inte vara någon fara av just den anledningen, men det är klart man kan ju aldrig vara helt säker.

#2 Jag är tveksam till att det går att göra den riktigt rovdjurssäker om man inte har riktigt galler, typ som hundburar. Annars tror jag nog visst att en klurig varg eller räv tar sig in. Har själv blivit av med en hel del höns som bodde i ett hönshus med galler omkring, dock var det inte galler underifrån men ett djur som får bytet serverat på det viset tvekar nog inte för några risker, tyvärr. Jag skulle inte våga göra en sådan chansning iaf.
Mvh Ellenfyrkant
Det kan nog vara så.
Då får grabbarna fortsätta vara inne nattetid helt enkelt. :oD

#4 Ja, de lider ju inte direkt av det. Tror hellre de har det så, med lite mindre utevistelse under vinterhalvåret än att riskera att bli ihjälstressade. Det är ju faktiskt också en risk man tar, oavsett om rovdjuret tar sig in eller inte.
Mvh Ellenfyrkant
#5 Ja just det, så långt tänkte jag inte ens…
Jag har alla mina kaniner ute, året runt. Rex honorna bor i en Hage ( 3*2 m tror jag den är ) i hagen står det en bur + att de har har gömställen ute.
Jag har "hönsnät" som botten, och runt om. Som tag har jag ett blått "bärnät".
Om du har varg/räv/björn, eller vad de nu kan vara, som vill äta kanin, så tar de sig även in i vanliga burar.
När jag rastar mina hanar så har jag flera hanar ute samtidigt i kompostgaller hagar, aldrig har någon bettet sig illa mot varken en annan hane eller mig.
Jag tycker du ska lägga nät i botten & nättak ( om du inte redan har det ), dela av hagen och låt dem vara ute så mycket som möjligt. Sätt extra nät mellan hagarna om du är rädda att de ska komma åt varandra.
Idag är det halft snöstorm här, varenda gång jag har tittat ut så har jag sätt mina rexhonor skutta omkring ute. De kliver in i buren om de själva vill, det ligger i kaninens natur att vara ute.
#7 Mina fick stanna inne i burarna idag då jag tyckte att det var lite väl dåligt väder (snöstorm här också), men de har suttit tryckta mot gallret i buren och tycks längta ut så det är nog bara jag som är pjåskig…
Har du tak över hagen eller bara nät? Våran Hage är gjord av svetsat sk minknät runt om och i taket och botten är det hönsnät (väl fastsatt). Funderade isf på att dela av den med kompostgaller med extra hönsnät så att det inte blir så stora "maskor" så att de inte kommer åt varandra.
Och det är klart, vill rovdjuren ta sig in så gör de nog det även i buren…
Vi har bara nät till tak :)