Vit blåögd+ Vit rödögd=?
Vad händer om man parar dessa vad får ungarna för ögonfärg?
Troligen bruna eller blåa.
För att få röda ögon krävs att båda bär på rödögt.
Men blåa ögon är lite "knepiga" och där krävs bara ett anlag för att det ska kunna dyka upp blåa eller melerade ögon.
#1 Hmm men kan det bli vita brunögda eller det blir någon annan pälsfärg?
Får man korsa dessa två?
Tack för svar.
#2: Nej, det blir inte vit brunögda.
För att få det vet jag faktiskt inte vad som krävs, men det är inte genom att korsa med vit (rödögt eller blåögt).
Det blir i sådana fall någon annan färg beroende på vad de är under.
För både vit blåögd och vit rödögd är egentligen någon annan färg under det vita.
Tja, i sådana fall bör det vara för vit blåögd Avel.
Annars bör man undvika att para vit blåögd med andra färger, om det inte är för vit blåögd Avel.
Nu pratar jag såklart om utställningsavel.
#3 tack igen för svar. Det var för vit blåögd Avel jag undra, min vita blåögda men enbart vitbö så långt jag kan se.

Ursäkta men slänger in en fråga. Jag har sett albino-kaniner som ser ut att ha blåa ögon fast ett rött lager över typ. Är det troligt att det är efter en liknande kombination ?
Mvh Ellenfyrkant
#5: Vissa vit rödögda kan se ut att ha lila ögon ändå, behöver inte ligga vit blåögt bakåt.
Vita blåögda kan även ibland få lila-aktiga ögon, och som jag förstått det kan det beror på att det ligger zobel bakåt och spökar.
Men ett förtydligande är att vit rödögd + vit blåögd inte ger vita ungar automatiskt, om inte båda bär på antingen vit rödögt eller vit blåögt.
båda föräldrarna behöver inte vara rödögda föratt ungarna ska få röda ögon. jag har en kull nu där endast mamman var rödögd och pappan har bruna ögon. och hälften av ungarna fick röda ögon =)
Så med vit bö + vit rö kan villken färg som helst uppstå? Elr bara vit..?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#7: Fast då bär hon på rödögt och det är precis det jag menar.
Båda måste bära på rödögt (eller vara) för att det ska bli rödögt.
#8: Är det en vit rödögd utan anlat gör vit bö och vit blåögd utan anlag för vit rö så blir det inget vitt alls.
Både vit rödögt och vit blåögd kräver som sagt att båda har anlag för att det ska kunna bli.
Så vit rödögd + vit blåögd blir inte vita ungar.
Vilka färger det blir beror på vad de är under det vita.
# 9 Okej ^^
OT, förlåt att jag lånar tråden
Men om hanen bär på vit bö på hanens honan vit rö blir ungarna tex chincillafärgad (chincilla + vit bö på hanens sida)??
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#9 ok, då förstår jag
Men om jag då parar min bö hona med en svart hane så blir de ungar med färg wienertecknade, men om det blir vit bö ungar. Får man använda dessa i vit bö Avel? De blir väl wienerbärare?
#10 Ingen fara låna du
# 11 Vit bö är ju det som skapar wienertecknat så ja, man får avla på vit bö om dens föräldrar är wienertecknade 
Tack!
#10: Hur exakt menar du nu?
Vem är Vilken färg? och bär på vad?
#11: Wienertecknat får man absolut använda i vit blåögd Avel.
Enkelt förklarat:
1 anlag = wienertecknat/wienerbärare
2 anlag = vit blåögt
Så det är samma anlag som ger både wienertecknat och vit blåögt.
Alltså går det alldeles utmärkt att använda wienertecknat i vit blåögd Avel.
Däremot bör man undvika wienertecknat i all annan utställningsavel.
#13 Okej då förstår jag
trodde inte man fick använda wienerbärare i någon utställningsavel! men då kan jag para min vit bö hona och använda hennes ungar i vit bö Avel!
Tack för förklaringen.
# 13 Honan bär på vit rö och hanen vit bö och chinchilla