Hjälp!
Visste inte vilken kategori jag skulle skriva i, men eftersom jag funderar på att köpa kanin tog jag under köp och sälj :P hehe
Läget är såhär, har länge funderat på kanin och har idag funnit en ängel! Jag har funnit jättemycket info och tips? på den här sajten, men det finns några frågor jag ännu inte funnit de svar jag behöver på. Så snälla hjälp!
- Kaninen är från djuraffär(en väldigt bra djuraffär som jag känner mig trygg med) men ändå, är det något speciellt som kan vara med kaniner från djuraffär?
- Vad gammal är en kanin som kan lämna sin mor? Den här var född vecka 40 och var billigare pga sin ålder, är det till nackdel att jag inte har den från det att den är "bebis"?
- HUR stor yta räcker som lekhage, räcker ett rum på ca 3*2 m?
- Är det någon som har erfarenhet av att ha råttor ihop med kanin, inte i samma bur, men i samma rum? Har de kunnat träffas?
Ni är jättesnälla som tar er tid och skriv även allt övrigt ni tycker jag MÅSTE veta för att skaffa en liten tös… Inga tips? eller ideer eller varningar anses mer eller mindre värda!
Linnea och hennes två råttor(som vill ha en kanin-lill´syrra hoppas jag!) 

Tänkte även säga det att jag har inte köpt henne än, vill kolla upp så allt funkar först och att den buren jag har till övers är stor nog. :D
med kaniner från djuraffär så brukar de ju inte vara lika tama som kaniner från t.ex. uppfödare. de som jobbar på affären har nog inte mycket tid till att kela å så med kaninen.. Ibland så kan kaninerna var yngre än vad djuraffären säger (en uppfödare har bättre koll). men det är inte alltid så :P
ja har hört att man inte ska ha råttor i samma rum som kaniner (men det är bara vad ja hört) men man ska ABSOLUT inte ha de i samma bur…
En av mina kompisar har faktiskt en råtta i samma rum som hennes kanin… det har funkat, de har kunnat träffa varandra ibland…

Vill varna dig för en sak; djur (honor) från djuraffär kan vara "gravida" (inavel). Det har hänt mig två gånger. En gång var det en hamster och den andra gången var det ett marsvin.
Som tidigare skriver så kan man inte veta med 100% vad man får från en djuraffär så att säga, men om du känner dig säker så kör på :) Dock är kaniner i regel mycket tamare när de kommer direkt från en uppfödare. Men de kan ju bli tama sen!
Kaninen ska vara ca 8 veckor, så kaninen är tillräckligt gammal. Att den är billigare pga sin ålder så är det nog för att den är "gammal". Djuraffärer säljer gärna små och FÖR unga kaniner för att dom då är "mindre och sötare"……..!
Ytan räcker bra :)
Jag har haft möss och kanin i samma rum. De fick "träffas" några gånger, när jag höll någon mus i handen, och varken kaninen eller musen var någe vidare intresserade.. :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Åh tack allihopa, jag ska ge det en rejäl funderare och förhoppningsvis är tösen kvar om vi väljer att "adoptera" henne. Hon var bara så bedårande!
Djuraffären är fräsch och har bytt till den just för att jag litar mer på dem och sen jag fann min ena råtta Samson misskött på en djuraffär är jag VÄLDIGT noga med vart jag handlar, man vill ju inte gynna folk som inte tar hand om djuren!
Hon är som sagt v.40 och sitter i egen bur så nån graviditet är det inte tals om :) Hur länge går kaniner med ungar och hur ofta löper de föresten?
Fortsätt gärna skriva tips? och så, jag tycker det är absolut jätteskoj!

Lite tips:
Låt kaninen instalera sig lite dom första dagarna
Kaniner tycker om att gnaga - Så ge pinnar :D
Hö ska alltid finnas i buren. 80-90% av den dagliga kosten ska bestå av hö. (gräs på sommaren också)
Kaniner går med ungar i ca en månad. Hur ofta de löper vet jag inte exakt, men det är rätt ofta! De blir könsmogna när de är ca 12-36 veckor gamla (3-9 månader) så det betyder att hon i affären med all säkerhet är könsmogen i alla fall. :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okej :) tackar tackar
Det här vet du nog redan men ifall inte. Om du vill at kaninen ska känna sig hemma och trygg hos dej ska du ta upp den MINST en halvtimme på dagen så den får springa omkring och kanske en halvtimme-timme som du kelar med den och sådär. Dom är sååå gosiga, lycka till
dom kan vara rädda av sig och man kan ej vara helt säker på rasen..
kaniner har ingen speciel löpnigs period. Ibland är dom villiga och ibland inte..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Buren är helt okej!
MEn köp aldirg en gammal kanin från en djur afär dom är inte så tama från djurafärer och är dom då äldre så är det svårt om inte omöjligt att ta ur dom den här rädslan om man nu ska köpa från en djurafär ska dom max vara 12 veckor.
Men dom brukar vara välldigt dyra från djurafär.
Så mitt tipps om du inte ska ställa ut eller avla på ditt djur är att du köper en blandras från blocket eller någon annan privatperson!
Det finns massor med kaniner på blocket. köp en där :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Okej, funderar fortfarande, är så velig! Vill ju helst av allt ha en vovve, fast har bara möjlighet till att ha "burdjur" (vilket hemskt uttryck). Har jättemycket tid över till dem, fast skaffar jag hund blir det svårt med tidwer och så då de endast får vara ensama max 4 h…. Så vet jag inte om det blir studier eller jobb efter gymnasiet, samtidigt vill jag ge mina råttor all tid jag har, men har alltid funderat på hur det är att ha kanin eftersom de verkar så OERHÖRT GOA! Fast har en kompis som kanske ska skaffa en också så då kan jag kanske få "sno" lite gos där…. JAG HAR INGEN ANING. Men jag funkar som så att när jag bestämmer mig, då är det bestämt! :D
Jag skulle aldrig köpa från djuraffär eftersom jag inte vet vad för djur som är mamma och pappa. Det kan alltså varit inavel eller liknande för att fått fram ungen. Dessutom som folk har sagt, att de är dräktiga händer allt för ofta.
En kanin ska vara MINST 8 veckor och sedan beroendepå om det är en Hane eller Hona? så kan de ju stanna olika länge hos sin mor. Är de en hane måste ju självklart hanen iväg INNAN han blirvit könsmogen. Nackdel skulle jag säga att det är med tanke på att jag antar att den antagligen inte har blivit handskad med om den bott i djuraffär så pass länge. Det är alltså svårare att få den tam, men behöver verkligen inte vara omöjligt.
Lekhagen är det verkligen inte något fel på.
Jag har två hanråttor i samma rum som min honkanin. Det är inga problem alls. Det enda var i början när syrran brukade lyssna på musik i sitt rum och kaninen brukade stampa i golvet, så hoppade råttorna till. Nu är de dock vana med det och syrran spelar inte heller lika hög musik ;) Däremot så tycker jag att det på något sätt blir en starkare lukt i hela rummet med både kanin och råttor där inne. Som om de försöker markera ut mera eftersom den ena luktar. Detta är ingenting som jag vet säkert självklart. Men både råttorna och kaninen tycks lukta starkare tillsammans. Självklart är det ju flera individer också så kan ju bero på det med ;)
De har även kunnat träffas men de är inte intresserade av varandra. Råttorna tycker baar att det är roligt att klättra på kaninen och kaninen sniffade en gång o sen var hon uttråkad.

En kanin ska vara MINST 8 veckor och sedan beroendepå om det är en Hane eller Hona? så kan de ju stanna olika länge hos sin mor. Är de en hane måste ju självklart hanen iväg INNAN han blirvit könsmogen.
Jag har aldrig hört om en hane som har måsta blivit könsmogen innan den lämnar mamman. Hanar blir könsmogen mellan 3-11 månader ungefär.
kajsa_ : det finns folk som är dumma nog att inte skilja på mamman och ungen om de inte fått dem sålda. Dock är det ju inte så ofta i sådana här kaninkretsar det händet, utan mer med folk som är mer oansvariga ;) eller missuppfattade du bara att jag menade som inkast att den måste iväg innan den blivit könsmogen? Jag kasnke formulerade mig dåligt. Det med könsmognaden har INGENTING att göra med att jag snackade om att de skule säljas tidigast när de var 8 veckor :)

Jahaaa, Det stog tillsamman så då trodde jag att det hade med det att göra :)
haha, jag är rätt kass på styckeindelning om jag får säga det själv xD

Hehe, nej då ingenfara =)

Tack igen allihopa! Ni var så hjälpsamma. Blev ingen kanin, tyvärr :/ Men känner att jag bör vänta tills jag flyttat hemifrån. Men tänker fortfarande på henne, hon var så fin och de där bedjande ögonen. :´(

Synd att det inte var någon nin, men det kommer bler chanser :)

Hon kommer säkert till ett bra hem :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se