Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4596 ggr
[Becca-]
0

Vilket hö?

Har tänkt börja söka efter en närliggande bonde, som har tillgång till bra hö. Är trött på att köpa små kassar med dåligt hö, så nu blir det förändring Tungan ute

Det jag undrar över är vilken "hösort" och vilka "värden" höet ska ha för att vara bra för kaniner?
Då menar jag hösilage eller ensilage, eller vad dem nu heter.

**Tacksam för svar.
**

Westham
0

hösilage eller ensilage är blöta hö sorter

Bäst är ju torrt långt stråhö.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Sussii92
0

Jag köpte in vanligt ängshö från en bonde jag känner :) funkar underbart mina kaniner älskar det :) Det bästa är ju att om man köper från någon lantbrukare/bonde så har de ofta väldiga mycket hö så man får det extremt billigt och de har alltid över till en om det skulle ta slut :) Så vanligt ängshö skulle jag rekommendera.

Hösilage och ensilage är inget jag tycker är speciellt bra då det lätt blir dåligt man kan typ bara ha det om man har väldigt många kaniner eftersom det i princip bara varar i 3 dagar i bra kvalite och jag tycker också att det är för blöta hö sorter. Finns också större risker med just de höet att det kan ha kommit in skräp när de förpackade vilket kan göra kaninen sjuk, händer ju inte ofta direkt men jag tar inte risken :)

[Luppa]
0

Jag föredrar också ängshö faktiskt. Tidigare gav jag kaninerna timotejhö köpt på storbal.
Nu har vi eget ängshö, grönt och väldoftande med mycket örter. Det är skulltorkat och löst förvarat, så man slipper mögliga balar. Kaninerna älskar det! Och pälsar och kroppar är fina.

Sussii92
1

#2 tror mitt hö kosta 10 kr/per liten bal :) så det blir inte mycket i kostnad eftersom en bal typ varar i typ en månad men kan variera beroende på antalet kaniner såklart :)

[Becca-]
0

Okej, så jag ska alltså fråga efter vanligt ängshö hos bonden?

Sussii92
0

#5 Ja :) vanligt ängshö, de flesta bondar har nästan alltid lite eller mycket över :) Ibland annonserar de ut hö och halm på blocket också speciellt i skördeperioderna :) Hittade mitt halm till mina uteburar just på blocket b.la :)

Westham
0

Hos ett lokalt stall kan man oxå fråga.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Sussii92
0

#7 ja :) något stall eller någon bonde funkar bra :) Det skadar ju inte att gå till närmaste bonde/stall och fråga om de har lite hö över man brukar ju kunna få för lite då för en billig peng :)

[Becca-]
0

Har nämligen funderat över att fråga där jag rider, dem skördar sitt eget hö och har det till sina islandshästar.
Brukar det vara ängshö som dem flesta bönder/stall har? Jag menar, är det ängshö hästarna äter?
Blev lite konstigt nu men, men. Tungan ute

Sussii92
0

nja, visa hästar har hösilage eller ensilage :) Det är vita inpackade balar dessa bör du inte ta till kaninerna som jag sa tidigare men ja du kan ju försöka fråga om de har något ängshö du kan få. (Det är de balar lite grönfärgade utan inpackning som brukar ligga på loftet i stall).

Kort sagt: Ja du kan fråga dem ifall de har ängshö över som du kan köpa till dina kaniner :) säger dem att de bara har ensilage så kan du kolla med något annat stall/bonde.

hjartelyckanskaniner
0

#9 beror på vad de gör med höt sen. Om de gör det till ensilage eller hösilage. Men om de bara låter det vara som vanligt hö så köp där!

Köp inte ängshö på tex Ica. Det är ju så tunt att man nästan ser igenom det och slipar inte ner kindtänderna. Ett grovt hö ska du köpa. Jag köper hö som andra köper till sina häsar och det är superbra. Mina kaniner älskar det:)

Har man alltid gett tunt ängshö från Ica så kommer troligtvis kaninen rata höt i början eftersom det måste de ju tugga extra länge. Men är kaninen van vid tjocka höstrån så kommer de inte klaga:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Becca-]
0

Har bara sett vita höbalar där i stallet, men har förstås inte varit uppe på något loft i stallet. Brukar man förvara ängshöet på loft, eller kan det stå ute?
För då ska jag alltså inte ta det höet som kommer ur de vita balarna? 

#11: Köper alltid på Granngården. Vet inte om deras hö är "tunt"? 

Om ni bor i närheten av Karlstad, och om ni kanske vet någon bonde som säljer ängshö, så hojta till!
Har tittat på blocket och olika annonser, men hittar inget.

Sussii92
0

#11 Ja exakt vanligt ängshö inte sånt tunt :)

Gick över från ica hö till ängshö från en lantbrukare och alla mina kaniner blev helt tokiga i det nya höet :P tror inte det blir några problem med det för ts blev inte för mig iaf :)

hjartelyckanskaniner
0

#12 Ängshö förvarar man på loft eftersom det inte tål regn och fult. Minsta lilla fult så möglar det. Förvara det aldrig i plastsäckar! Ta pappers säckar från Ica eller City gross. Höt får ingen luft i en plastsäckar och bildar jästsvampar. Jästsvamparna tar död på kaninen eftersom kaninens mage är som en plastsäck. Du kan testa att ha ett höstrån i en colaflaska. Det bildas fukt på flaskan efter ett tag och sen möglar höståt. Tänk då att detta är kaninens tarmar och höståt är redan mögligt. Riktigt farligt!

Jag vet inte vad granngården har för hö för jag köper från en bonde. Dyrt hö men värt varenda krona. Betalar 3,75kr/kg.

#13 Jag har köpt från Ica när det var riktig kris och då klagade ju inte mina kaniner. Men det finns ju de som klagar och äter inte höt på några dagar eller en vecka. Är synd att det ska vara så. Men samtidigt kan man ju inte ha stora balar i en mataffär. De tjänar väll en del på det höt.

Mvh Emma

[Becca-]
0

Kan man förvara det i plastbackar, med lock (inte helt tätt)? Har då plastbackarna i ett förråd utomhus. Får höra om dem kanske har vanligt hö på loftet då.  Och tack för all hjälp Flört

Sussii92
0

#14 ja det är lite tråkigt att de inte kan sälja i lite större förpackningar också så även dem med lite fler än en kanin inte behöver köpa massa små säckar hela tiden :/

Det visste jag faktiskt inte :S tror du det kan bildas sådana svampar om man har dem i öppna plastsäckar på ett loft? har haft de så tillfälligt eftersom vi håller på att fixa till på loftet och inte har tillgång till så många papperssäckar just nu :/ Tror du höet går att ge till kaninerna om man förvarat de så? :/

hjartelyckanskaniner
0

#15 Jag har haft det men slutade med det för det var inte helt luftigt så det möglade efter ett tag. Bättre att ha det helt luftigt eller i papperspåsar som är helt öppnade:)

min bal ligger bara på vårt parkettgolv:) vi har lagt sådant golv ute i kaninhuset. Tom kaninerna har finare golv än vad jag har i mitt rum:P

Mvh Emma

[Becca-]
0

#17: Så jag ska alltså ha höet i papperkassar öppna i förrådet? Tungan ute

hjartelyckanskaniner
0

#18 jupp eller bara en öppen bal som bara ligger:) en bal möglar ju inte om den ligger torrt:)

Mvh Emma

[Becca-]
0

Tack för hjälpen alla Tungan ute