Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1925 ggr
MajaFilippa
0

Tjuvparning!

Jag misstänker att min kanin Rut är dräktig då hon lyckades smita så hon kom i kontakt med min hane. Jag vet inte hur länge de var tillsammans men min mamma hann se att han red henne en gång innan hon hann ta isär dem. Hur stor är sannolikheten att hon är dräktig?

Och vad är tidiga tecken på dräktighet? Smitningen och tjuvparningen skedde ungefär två veckor sen. Jag tycker att hon har blivit rundare om magen men kanske inbillar jag mig.

Behöver jag ändra något i hennes kost? Hon får just nu en dl stampe på kvällen, grönsaker ca varannan dag, kvistar/grenar ibland och fri tillgång till hö och vatten. Behöver jag ändra hennes bur något? Hon bor nu i ett fack på 120*70*70, behöver hon större? och behövs en bolåda?

hjälp!

Rozza
0

Om ca en eller en och halv vecka kan du känna om hon har ungar sen ser man fall brösten har växt. Man ska alltid ta de säkra före det osäkra så ställ i en bolåda du. Buren behöver inte vara större om den är godkänd att ha den typ av kanin du nu har i. Mat kan du öka när hon fått ungarna om hon nu får.

Zvintos
0

Enligt lag behövs en bolåda, ja.
Kosten behöver du inte ändra, åtminstone inte öka pelletsen förrän ev ungar är födda.

På två veckor brukar det inte synas på honorna på det viset.
Mina har det synts tidigast 4-5 dagar innan på en hona.
Resten har det inte synts förrän i princip samma dag som ungarna fötts.

MajaFilippa
0

#1 & 2 tack för svar! okej hur ska en bolåda se ut och hur stor ska den vara? kaninen är av rasen lilla tysk vädur.

Zvintos
0

#3: Finns mått och tips? på hur en bolåda kan se ut, i denna artikel.

MajaFilippa
0

#4 tack så mycket!