Åh, jag längtar!
Imorgon 18/2 paras min Roxy :D Det ska bli suuper kul! Egentligen skulle hon paras på Kaninhoppnings SM, men vi flyttade fram det eftersom ägaren till hanen skulle få det lättare då ;) Sen hinner vi troligen märka om hon inte har några ungar och då kan hon ju åka till SM för "omparning" ;P
Ska åka och lämna henne till en kompis ikväll som tar med henne till Gästrike imorgon! Så spännande :) Jag längtar verkligen!
Har lite frågor:
Just nu har Roxy ett hus med en ganska stor "dörr" och ett fönster som en unge nog skulle kunna kravla sig ut ur (det är dock ganska hög kant till fönstret). Huset har inget golv heller. kan hon föda i det huset iallafall?
Och jag har hört att en bädd kan bli "för tjock". Roxy kommer få bädda med halm, hö och så päls. När bädden blir för tjock skulle tydligen ungarna dö (?) av typ.. värmeslag eller att dem kvävdes. Stämmer det och vad gör man om bädden då blir för tjock?

Jag är inte så kunnig på just kaninavel, men när min hona fick ungar så hade hon inget hus alls. Hon gjorde ett bo utav hö och päls. Det gick jättebra för ungarna.
#1: Okej ;) Men har för mig att det är lag numera på att kaninerna ska ha födelsehus (?)
Och sen velar jag mellan vad kaninerna ska heta (kulltema) Antinge blir det stora städer (t.ex. Santiago De Chile) eller ädelstenar (t.ex Rubin, Diamant och Smaragd)
Jag tror att det går bra med det där huset. Har du mått på buren och sen kanske ett foto på kaninen med huset?

Tror att det är lag numera på att man ska ha födelehus. Roligt med kulltema stora städer låter roligt :) Ang. dina frågor så vet jag inte ;O)
Usch. Vad hemskt det känns nu när man lämnat henne! Saknar min bäbis redan :(

Eah hon har det bra! Hon vill ju bli mamma ;)
Vad mysigt med små bebisar sen. =) *avis*
Fick nyss höra från hanens ägare att det inte gick =/. Roxy vill verkligen inte bli parad, och Mac var inte heller helt sugen. "tråkigt.." tänkte jag.. Men sen fick jag höra att jag kan låna hem honom! Yaay :D Så imorgon får jag hem både min sötnos och Mac xD

Synd att dom inte ville, men du ska se att då du får hem dom så vill dom ;) Vem har Roxy nu?
#10: En kompis ;) Hon tar hem henne över natten-

#11 jaha ;) Bor den i en bur eller vad? :) Blir dina ungar hoppare?
#12: Näe, både hon och Mac sover i sina transporten (blir ofta så på tvådagars tävlingar t.ex. i Göteborg xD Så dem är vana) Japp. Hoppare blir det ;)

#13 Får dom inte komma ut något? Roligt med hoppare :)
#14: Jo såklart ;) Men det är bara på natten dem sitter i transporten. Alltså från typ 21-07. Och roxy älskar sin transport, så hon tar nog inte skada xD

#15 Okej :) Med mat,hö och vatten väl? ;-)
Ja, såklart ;)

Hehee ;-)
;D

Ska dom bo i samma bur? :)
#20: Vet inte riktigt än. Ska fråga kompisen (rådfrågar henne om allt, men hon har haft kaniner jättelänge så ;P) Men troligen har jag dem i varsin bur den första veckan eller så, så Roxy känner sig hemma igen och Mac får sitt egna lilla "revir" i en bur. Sen slätter jag nog Roxy i hans bur ;)

#21 Hur länge stannar han? :)
#22: Tre veckor ;P Men det är för att hon bor i Norrbotten (Jag i stockholm) och jag kan inte ta mig dit ^^

#23 Roligt med en från norrbotten :) Har hon uppfödning?
#25: Ja ;) www.home.no/solrosens
#26 hemsidan funkar inte för mig… :(

Länkar till samma myriis; www.home.no/solrosens
Nu är han här ;) Visar sig att Roxy nu är tokbrunstig, men lille Mac fattar inte vinken :P Roxy har "visat½" på honom flera gånger :P
#28 de funkar fortfarande inte…
undrar varför…

#29 Roligt :) Hoppas nu att båda vill ;P
#30 Myriis kanske skrev fel sida :)

Själv tycker jag att en födelselåda i kartong är mtk bättre än en låda i trä.
dett för att kaninen kan göra lufthål i kartongen där det behövs åt ungarna(Detta gjorde Ninni flitigt men fullständigt planerat! så det var bara små hål på vissa ställen, inte alls så som det kan bli med en kartong(bara flis kvar :P )
Dessutom gillar kaniner när det finns möjligheter att göra flera utgångar/ingångar med gärna en som är lite gömd av granriskvist t.ex.
angående bädden: Honan brukar fixa så att det är lagom ventilation vid ungarna, men om det är en trälåda du tänker andvända så kan det bli svårare för honan att reglera luftflödet.
Det du kan göra åt det är att ta bort lite av halmen och ströet om det ser för trångt och packat ut. Men detta kommer du troligtvis inte att behöva göra-(honan gör det om det behövs!)
Tänkt på att om du bäddar om i boet så blir det inte lika bra för ungarna, dem vill ligga trångt.
Så låt Roxy sköta jobbet, men hjälp henne lite med att ge henne en rymlig kartong som hon får någon halv-till hel vecka innan hon ska föda., så hon kan göra i ordning och fixa när det snart är dax. (om hon börjar fixa med halm mm. tidigare kan du ju ge henne lådan tidigare (JAG REKOMENDERAR VERKLIGEN EN LÅDA AV KATONG, det har funkat utmärkt bra för Ninni!)
Hoppas att jag har svarat på dina funderingar *
om du ger henne en katong och har kvar din låda utan botten mm. så kan hon välja själv vart hon vill bädda för ungarna vilket gör henne bekväm med tillvaron.
Lägg in strö tillräckligt i buren så att hon kan bädda själv. Låt bli att lägga in ströet och bädda åt henne, hon vill och kan själv vet du :P äen om det är frestande att hjälpa till-
Glöm inte att hålla oss uppdaterade om ad som händer :P nyfiken :::
HA DET!

glömde en sak som jag ville säga:
det är nog bäst med varsin bur först åt hanen och honan, och att du sätter in honan till hanen om och absolut inte tvärt om.
helst på o markerad mark.
Tack för tipsen!
Såhär gick deras andra "träff" till:
Jag satte ner Mac i rasthagen och lät honom springa en stund. Snart satte jag ner Roxy och hon sprang omkring som vanligt. Mac var mer intresserad än vid dem andra tillfällena och följde efter henne medans han "knorrade" litegrann. Men när Roxy såg honom blev hon rasande! Hon ville inte ha honom i "hennes" rasthage! Jag var nog ganska dum som gjorde så.. Ska fixa en Hage med fyra kompostgaller och sätta den någonannan stans. Mac fick inga skador, men desväre min hand ;P

hehee, ja du får dom skaffa en ny :D

Oj, då vad va det jag sa, honan till hanen och inte tvärt om… :/
Tredje träffen gick bättre =) Roxy la upp sig jättefint, och Mac var otrolig "kåt"! Han sprang runt henne och pussade på henne, för att sedan lägga sig bredvid henne. Men sen tog det stopp. Han fattade inte, så han låg bara där! Roxy tröttnade gansa fort och skulle börja "rida" honom. Men Mac blev helt försräckt! Så han försökte hoppa på henne, men hon hade bestämt sig :P Ja, så höll det på!
Imorgon kommer troligen min kompis över och hjälper mig ;)

bättre lycka nästa gång ;)
Många stora uppfödare använder inte hus! så det är helt okej att inte ha hus eller bolådor men du bör dock se till att det är vidtätt och skyddat!
Grattis, hoppas att det går bra med parningen :)

#39 är det inte lag på att man måste ha födelsehus?
Jag tycker att man ska ha det för att i den vilda föder som ju i grotter..
Idag så blev jag jätteglad :D
Hade dem inne och skulle ta foton, och ska fixa lite snabbt med datorn. När jag tittar upp igen, då parar dem sig :D Fick dem att göra det några gånger, ca 3-5 gånger .Så nu är jag nästan 100 på ungar :D
yay ungar! :D

Roligt Myriis! Nu blir det bäbisar :)
Ja, det hoppas jag verkligen :D Ngn som vill ha en unge? *(A) xD

Ska du behålla någon? :)
#45: Syrran ska ha en ;) Och sen så ska jag köpa en till kanin i höst / nästa vår, så jag tycker jag inte behöver ngn till kanin iår då ;)

#46 Men om din syrra tar en så har du ju ändå kvar en ;-)
#47: Jo :P Sen kan det ju alltid bli ngn kvar som inte hittar hem ^^ Har satt upp en annons idag, ska sätta upp på lite djuraffärer och sånt ;)

#48 Okej, Lycka till! :)

Åh så roligt, jag längtar tills Skruttan ska paras med "Uno" den 17 mars. Skruttan brunstar som bara den nu :P

Vad är det för ras? :)
Vad kul med bebbar!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#51: Det är korsningar =). Ganska små, runt 1-1,5 kg blir et nog. Max 2 kg. Dem är parade nu och väntar spänt på bebbar =). 1-2 veckor kvar :D

Vad kul att båda fattade tillslut , hahha ;D lycka till :D
#53: Jhaha, ja xD Helt otroligt! Hon har börjat få en liten "putmage" x)

Gud, så roligt!
Kaninbebbar måste vara det underbaraste som finns, & så marsvinsbebbar då. ^^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se