Tonåren...
Jag tycker att det är så att alla möjliga problem som kaninen har vid en viss tidpunkt i sitt liv skylls på "tonåren". Är det verkligen sååå vanligt att kaniner ändrar beteende så radikalt just då? Jag har haft många kaniner i och med att jag varit uppfödare i över 20 år, och det är väldigt sällan (jag kan inte komma på ett enda fall nu) där jag kan skylla kaninens ilska på tonåren.
Kaniner som fräst åt mig har visat sådana tendenser redan som små (inte för att de har fräst men man har sett på deras ögon att psyket är lite hårt). Och då kan jag inte skylla att kaninen senare biter på något "tonår". En stabil kanin bits inte, någonsin! (undantag dräktiga honor eller honor som nyss fått ungar)
Personligen tror jag att om kaninen ändrar beteende från en dag till en annan så har det helt andra orsaker, men det verkar vara poplärt att skylla på att de blivit tonåringar ;)
Ljustadalens kaningård

Min kanin var hur go som helst när hon kom. Sen när hon blev ca 4 månader eller lite tidigare så började hon bli mer bitchig. Hon har aldrig (!) bitit mig. Men hon har puttat bort handen och varit allmänt sur. Men nu har hon börjar lugna ner sig mycket. Så tror det håller p åpch försvinna, så jag tror på tonåren :) Min andra tjej är en månad äldre, man märkte lite på henne men inte så mycket. Vissa märks det inte på vissa märks det på :)
#1 Precis! De kan säkert bli lite "störiga" som människor kan bli/blir i tonåren, men att de ändrar beteende radikalt har jag ingen erfarenhet av. Börjar de bitas eller bli helt osociala tror jag att det psyket kan vara medfött. Uppfödare vill inte avla på kaniner som bits då det ofta nedärvs.
Tycker man kan märka vilka kaniner som kommer att bli hårda redan som små.
Ljustadalens kaningård