Hur blir ungarna?
Hur blir ungarna och vilka färger får dom om man parar en manteltecknad viltgrå dvärgvädur med en viltgul vädurskorsning?
HONANS HÄRSTAMNING: (mantelt. viltgrå)
Mor: mantelt. viltgrå
Morfar: viltgrå
Mormor: mantelt. viltgrå
------------------------------
Far: viltgrå
Farfar: Vit rödögd
Farmor: viltgrå
Antar att hanens härstamning behövs också? Men hur ser ungarna ut ungefär? (har inte hanens stamtavla/härstaming-än)
ingen som vet? :(
Jag är inget proffs, men tror att det kan bli viltgrå manteltecknade och enfärgade, samt brokat. Ev. viltgult, det beror på om mamma kanin bär på gult har jag för mig.
Vänliga Hälsningar Lina
Är hanen renavlad (vilket de sällan är), dvs har enbart viltgult i stammen, så blir det viltgrå med anlag för gult.
Då med eller utan mantelteckning/brokning.
Okej, så det syns inte att ungarna har anlag för gult?
Spalar det någon roll om hanen är helt viltgrå eller viltgul?
#5: Det syns inte på ungarna att de har anlag för gult, nej.
Hur menar du med helt viltgrå eller viltgul?
Är hanen viltgrå blir det enbart viltgrått tillsammans med den viltgråa mantelt gonan i vilket fall.
Så ungarna blir viltgrå oavsett, med eller utan anlag för gult.
Men eftersom kaniner som sagt sällan är renavlade kan det ev dyka upp annat beroende på anlag.
#7: Rent färgmässigt blir det ingen större skillnad, så det kvittar väl egentligen på det viset.
Välj den utav dem som kompletterar din hona bäst i övrigt helt enkelt.
Okej Tack för hjälpen!

Är honan renavlad viltgrå, vilket stammen tyder på så får du bara viltgrå vilken hane du än parar med.
#10 Jaha va enkelt, tack för hjälpen då blir det nog den viltgula som får bli pappa framöver ;)
Vad skulle ni göra i mitt fall? Jag vill ta en kull på min hona. Jag vill inte att alla ska tjata om att "tänk på" och såvidare, för det har jag hört förut och jag har redan tänkt klart på det. Jag tycker det är askul att hoppa och vill ha en bra hoppkanin. Min hona är en mantelteckand viltgrå dvv. Ska snart börja tävlas i hoppning. Jag tävlar med min hane.
Antingen paras hon med en "vanlig" viltgrå dvv hane från uppfödaren hon är köpt från eller så paras hon med en bra hoppkanin som är en viltgul vädurskorsning. Den viltgråa hanen är avelskanin och min hona är renrasig så då kan ungarna lämpa sig til Avel, utställning eller bara kel och lite hoppning. Den viltgula hanen har madagaskar, madagaskarbrokad, viltul, viltgulbrokat, viltzobel och svart i släkten och är klassad så här:
Rak: Medelsvår, 1 pinne
krok: Medelsvår, 2 pinnar
Längd: Ej Elit, 1 pinne
Höjd: ELIT
Då kan ungarna lämpa sig till främst hoppning men såklart också till kel. Kan dom användas i Avel och utställning? Tidigare skrev någon att ungarna blir viltgrå, med eller utan mantelteckning eftersom honan är renavlad viltgrå och inte har anlag för gult.
Om jag nu parar henne med den viltgråa hanen som inte är hoppkanin så kommer jag skaffa en hoppkanin att tävla med. Om jag parar henne med den viltgula som är hoppkanin kommer jag satsa på någon/några ungar ur den kullen att tävla med. Vad som än händer kommer jag självklart behålla minst en unge. Ni undrar säkert varför jag inte bara kan köpa en hoppkanin på än gång, och det kan jag ju. Men saken är den att jag vill para min hona. Jag har drömt att få ha egna djurungar, ja hur länge som helst. Jag vill se min hona bli rund om magen, bygga bo, dra päls, att en dag se ungar ligga i hennes bo, när de hoppar runt i buren, ja allt! Jag blir helt pirrig bara jag tänker på det, jag har aldrig fått uppleva hur en naken unge känns. Vi har tänkt på det jättelänge och vi har planerat för det när vi byggde hennes bur. Jag har byggt en bolåda på träslöjden och idag sydde jag och mamma en bebis korg. Vi har pratat med min honas uppfödare och hon ville jättegärna låna ut sin hane. Hon litar på oss och vi har haft 4 kaniner från henne.
Hur skulle du göra om du var jag? Para henne med den viltgråa eller viltgula hanen? Skulle vara jättetacksam om ni skulle vara snälla och hjälpa mig 
PUTT vill jättegärna ha förslag om vad ni tycker!
#12 Så länge du inte är med i SKAF, har uppfödar nummer osv. och har planer på att skaffa stamtavla och märka ungarna kvittar det om du parar med renras eller inte för dom kommer ändå inte kunna ställas ut. Om du ändå inte vill ha rasrent utan att de ska användas för utställning och Avel. Jag föredrar alltid renrasigt även om ungarna ska till kel.
Men Avel inom hoppning kanske man bör satsa på bra kroppar och ben osv. vet inte vad för korsning du har men ta den hane som lämpar sig bäst för hoppningen då om det är det du vill satsa på.
#14 Tack för att du svara!
Min hona har härstamningsbevis och den viltgråa har stamtavla, kan uppfödaren som dom kommer från skriva stamtavla på ungarna då? För jag kan ju iaf skriva härstmningsbevis väl :)?
#15: Det går, om båda föräldrarna till den med härstamningsbevis själva har stamtavla.
I sådana fall blir det enbart en lucka för den med härstamningsbevis, vilket är OK.
#15 Jaha ;)
Men jag kan skriva härstamningsbevis väl, om jag har härstamningsbevis/stamtavla på honan och hanen som har parata?
#17 Du kan alltid skriva h-bevis om du vill.
Min hane har stamtavla, min hona har ingenting men jag skriver h-bevis :)
#18 Okej :)
Hur stor chans tror ni det är att ungarna kan gå bra i hopning (om jag parar med hoppkaninen alltså) min hona har inga hoppgener alls i släkten vad jag vet..