Albino / Vit rödögd.
Jag har hört att Albino och Vit rödögd är helt olika färger.
Albino är ju ingen färg direkt. Det är ju nästan en "missbildning" kan man säga :P Missbildning kanske inte är perfekta ordet.. men iaf xD
Vit rödögd är ju en färg. Men vad är skillnaden? Och hur ser man skillnaden? :P
Vit rödögd och Albino är helt samma sak. Men man säger inte så ofta Albino åt kaniner ..
#1: Ok :P Tack Elli ;)

Förklara då varför tex Califonian som har pigment har röda ögon.
Annars är det ju pigmentlösa (albino) som harröda ögon.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
De e svårt att se ögonfärgen på din california genom bilden.
Men Californian är inte Albino eller vit rödögd utan rysstecknad. Rysstecknade kaniner har annan färg på ögonen.

Tribe, hon vet väl bäst, hon har ju kaninen hemma hos sig..
Hallå, jag säger bara Albino..
#5: Det behöver hon ju inte göra :P En del frågar ju om Vilken färg? deras kanin har, och då vet ju dem som kan färgen bäst x)
Candys mamma var Albino, eller, Vít Rödögd :P Är det inte dumt egentligen att avla på sånt? ^^
Misbildning är det sista man ska kalla en albino! Jag har en liten teddylöwen hona med ungar brevid mig och hon är rödögd och helt vit i pälsen. Hon är den vackraste och mest underbaraste lilla kanin jag någonsin haft! Så tänk på vad du säger för att det finns säkert massa albinoägare där ute som läser ditt inlägg och blir sårade.
// Earny
#7: Det var inte mening a tt det skulle tolkas på det sättet. Men Albino är ingen färg, så vad är det då?
Vill inte ta del av denna diskussion, men elli, rysstecknade kaniner har röda ögon. Också färgen lutino har röda ögon trots att kaninen är färgad.
Visst har rysstecknade röda ögon men man säger väl då inte albino till det! Men Albino kan man kalla kaniner med rödaögon om man vill, men har ALDRIG hört en utställningsmänniska elr liknande säga att de är de..

Califonian har röda ögon, precis som mina av Vit Lant tex. Skillnade är att de har pigment vilket inte Vit Lant har. - någon som vet varför??
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Att vara albino innebär att man saknar pigment och det är ett recessivt anlag som man hos många djur, bla. kaniner, har "renodlat". För att bli albino måste båda föräldrarna med andra ord bära på anlaget men det kan även uppkomma genom mutationer (som är en slags missbildning men behöver inte vara något negativt för det).
Jag vet att hos människor finns det olika former av albinism och en av dem är att endast ögat "drabbas". Kan det vara så för kaniner också tro?
#12: Ingen aning. Men du verkar duktig på detdär ;)

#9 Finns det en färg hos kanin som kallas för lutino? Jag har bara hört att det finns lutino hos undulater. Jag har en lutinoundulat hona hemma som heter Dee-Jay. Hon har röda ögon… Men är lutinokaniner gula eller är lutino en annan färg hos dem än hos undulater?
#:14: Kaniner med färgen lutino är ljust gula, och de har röda ögon.

En vit kanin med röda ögon kallas Vit med Albinoröda ögon ^^
#16: Nej, färgen heter vit rödögd.

Det finns alltså ingen färg som heter Albino bland kaniner. Vit m. Röda ögon, Vit m. blåa ögon eller bara Vit (=bruna ögon).

#17 Alla lär sig olika. Röda ögon på kaniner har jag lärt mig att det heter Albinoröda. Så jag har alltid sagt Vit med albinoröda ögon ^^

Rödögd vit säger jag, som på marsvin. ^^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
JAg säger Vit rödögd ^^
hehe,, jag säger också vit rödögd! =P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#19: Alla färger har ett egentligt namn. Att kalla en vit kanin med röda ögon för "Vit med Albinoröda ögon" är precis lika fel som att kalla en viltgrå kanin för "brun och vit med svarta hårstrån" ;)

#24 Okej, men som jag sa har jag lärt mig att röda ögon på kaniner heter Albinoröda ögon. Så säger jag helt enkelt, struntar i om det är rätt eller fel :)

Jag vet att rödögd vit är fel, men så heter det på marsvin & ifall jag säger "rödögd vit" så vet folk ändå vad jag menar. :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se