Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1051 ggr
SaraB
0

Kanin & marsvin

Som ni kanske sett i mitt tidigare inlägg ska jag få en kanin imrgon och jag har två marsvinshanar också. Ska jag låta dom träffas redan första dagen eller hur länge ska jag vänta?
MVH Sara

SaraB
0

*putt*

myriis
0

Varför ens ha dem ihop?

Frida-L
0

Jag tycker inte heller du ska ha dom ihop!

myriis
0

Marsvin och kaniner pratar inte samma språk. Folk tycker bara det är "kul" att ha två eller möjligen tre djur ihop. En kanin mår mkt bättre ensam än med två marsvin springades omkring. T.ex. i djuraffärer är det nästintill omöjligt att hitta en kanin som inte bor med marsvin. Sen när marsvinen vill sova brukar kaniner vara vilda och tvärtom ;P

SaraB
0

Oj, jag glömde skriva det.. Sorry, jag ska INTE ha dem ihop,jag vet det att marsvin o kaniner inte pratar samma språk..

Men jag vill att de ska kunna träfas iallafall. Så har ni några tips??

Ursäkta att jag glömde skriva, mitt fel.. Oskyldig

myriis
0

Varför ska dem träffas?… Ser ingen "nytta" med det.

SaraB
0

För att de ska bo i samma rum men inte i samma bur och jag vill att de ska träffas, ialla fall pröva om det går, men går det inte så går det inte.

#6 varför tycker du inte att dom ska träffas?

myriis
0

#7: Varför ska dem ens träffas? Det är ju onödigt. Det kan bli bråk ganska lätt, om man säger så.

SaraB
0

#8, för att i sommar, om det går, ska dom få gå i en utebur tilsammans under min uppsikt.

myriis
0

#9: Varför inte bara fixa två burar?.. Det verkar som om du bara vill ha dem ihop för att få mindre jobb med att fixa ännu en rasthage, men jag kan ju missuppfattat.

SaraB
0

#10, nej så är det verkligen inte, jag fixar gärna 2 burar för att mina djur skall må så bra som möjligt!

SaraB
0

#10 varför tycker du att dom inte ska träffas?

myriis
0

#12: För att det är onödigt. Varken kaninen eller marsvinet kommer troligen må bättre, men möjligen sämre.

KvirrZ
0

Det går bra att ha dem ihop även om det kanske inte gör någon nytta, de kanske inte bryr sig och då spelar det ingen roll om de bor i utebur ihop. BARA om det är en liten kaninras då stora lätt kan skada marsvinen.

Alla kanske inte vill att sina djur ska träffas och det förstår jag :) Men om du har uppsikt hela tiden eftersom det är ditt ansvar så går det säker bra att ha dem tillsammans en stund.

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Tänk bara på att kaninen kan bära på sjukdomar som de kanske inte tar skada av men som kan smitta marsvin.

- Mvh Emma

SaraB
0

#12 jag har en kanin o två marsvin.

Och ja, jag ska ta ansvar, så om det inte funkar så särar jag självklart på dem! :)

KvirrZ
0

Det är bra :)

- Mvh Emma

myriis
0

Fattar fortfarande inte varför dem ska vara ihop mer än att hon inte ska behöva motionera dem en åt gången (marsvinen två då)

Cassie
0

Tror knappast du tänker på kaninens bästa. Du vill ha dem ihop för "åh, gulligt med djur ihop och jag slipper fixa två rasthagar" SJÄLVISKT!

KvirrZ
0

Men det är ju som att ha hund och katt ihop i samma hus. man måste hålla koll på dom så att de går ihop. Hon ska ju inte låta dom bo ihop som vissa gör, DET är själviskt. Det är inte säkert att de går ihop och då tror jag faktiskt att hon sätter dom i skilda rashagar.

#19 tycker du ska skriva på ett annat sätt, det ser taskit ut att skriva så och kan såra. Skriv och förklara dina åsikter utan att få henne att känna sig som en dålig djurägare, hon frågar ju bara om råd.

- Mvh Emma

SaraB
0

Efter era kommentarer här tänker jag inte skriva mer i denna tråden….!!

KajsaM
0

#19 Inga personliga påhopp!!

Jag tycker att du ska vänta några dagar :)

SaraB
0

Okej, och jag skulle verkligen inte göra ngt som skulle skada mina djur, jag vill mina djurs bästa!

KvirrZ
0

Det förstår jag faktiskt :)

Självklart skulle man sära på dom om det inte går, min ena kanin som nyligen dog var världens goaste mot marsvin men den andra som var lägst i rang av kaninerna tog ut det mot marsvin så hon går inte ihop med dom, därför särade jag på dom och kaninen går inte med marsvinen. Men om det är en liten kanin som inte har något emot marsvin så går det säkert bra :)

- Mvh Emma

SaraB
0

Ja, och gör verkligen inte detta för att jag inte ORKAR gör/köpa en utebur till för det gör jag gärna!

KvirrZ
0

Nej, det är ju lätt :)

- Mvh Emma

Chessan
0

Nu kommer jag här och går mot strömmen. Jag har kanin och marsvin ihop.
När jag har särat på dem så märker man att kaninen mår dåligt, hon äter knappt, vill inte göra något, etc.

Sen är det förstås olika mellan olika individer.
Och jämförelsen med hund och katt som man måste hålla koll på hela tiden om man har både och är ganska dålig. Mina katter och hund funkar bra, utan att man behöver ha koll på dem hela tiden. Har aldrig varit några problem. Och jag rä inte ensammen om att ha det så.

Blandar man olika arter får man ju tänka på att t ex kaniner och marsvin har olika språk och olika bakterieflora. Men, man måste se individen - vad trivs just det djuret med?

KvirrZ
0

#27 nej, jag menar bara i början när man presenterat katt och hund för varandra :P inte hela tiden.

- Mvh Emma

Earny
0

Men gud va taskigt. Dom sitter och anklagar dig för att vara självisk när de inte vet något om hur mycket du älskar dina djur. Myriis sitter också och komenterar mig med dåliga och onödiga saker fast hon inte fattar. Håll ut och säg till henne att dra

myriis
0

#29: Vad har jag gjort för elakt mot dig?..

twinnie
0

Kanin & marsvin brukar gå bra ihop ^^ Förstår inte varför ni säger att det är onödigt/elakt? Man kan framföra sina åsikter på ett trevligt sätt!

Elina.
0

Kaniner är inte flockdjur, och de trivs som oftast bäst för sig själv. Det är dock upp till var och en vad man utsätter sin kanin för.

Earny
0

jo myriis du får ursäkta mitt språk från tidigare inlägg men det är just det att du komenterar på ett lite stötande sätt som gör folk upprörda. Du får ursäkta mitt humör som sagt… jag vill inte bråka för alla här på forumets skull…

twinnie
0

#32 Det är fortfarande inte onödigt/elakt mot kaninen att sätta den tillsammans med ett marvsin om de trivs ihop.

myriis
0

Kaniner är kolonidjur :P Bara en påminnelse. Dem bor alltså ensamma =)

twinnie
0

#35 Det är jag mycket väl medveten om, men vissa kaniner vill hellre ha sällskap.

KajsaM
0

Kom ihåg skriv reglerna :)

SaraB
0

Jag tyckte också att vissa av kommentarerna var onödigt arga och så, men alla tycker olika. Jag har haft kanin förut och vet hur en kanin ser ut när hon mår dåligt och då separerar jag ju SJÄLVKLArT på djuren.
Och sedan tycker jag inte man har rätt att säga att jag är LAT och inte älskar mina djur och tänker på deras bästa, att jag inte vet vad jag håller på med osv, men det är en annan sak….

Nereida
0

SaraB - Jag tycker att du bara ska lyssna på dom som ägnar åt sig och säger vad dom tycker och tänker/ger exemplar till dig, så bara ta och försök att inte kunna bry dig om vad dom som inte skriver snällt, skrivit. Om du förstår vad jag menar nu ^_^

Marsviin
0

Alltså jag tycker inte dte är något fel med att ha kanin och marsvin tillsammans. Det vicktigaset är ju bara att marsvinet måste ha en artfrände men det har ju saraB. Men ni som är så inställda på att det är taskigt att ha en kanin tillsammans med marsvin, varför är ni så säkra på det. Kaninen kan ju tycka det är roligt att slippa sitta ensam. Man har ju ofta flera kaniner tillsammans.

Jag tycker inte att man ska säga att INGEN kanin trivs tillsammans med marsvin och att ALLA trivs bäst ensamma. Jag tycker att djurälskare alltid säger "just så här är det". Man måste ju se till individen , alla kaniner är olika och vill leva på olika sätt. Och man har ju katt och hund tillsammans och det går bra.

SaraB
0

Nereida, jag förstår inte vad du menar..? ;)

[sweetestperfection]
0

Mina marsvin tycker att det är spännande med min kanin, och min kanin bryr sig inte så mycket om dem. Har dem i varsina burar fast de står bredvid varandra och oftast står marsvinen och tittar in till kaninen och tvärsom och gnager på gallret. Jag antar att de gör så för att de vill träffas. Fast eftersom jag inte pratar marsvinsspråk eller kaninspråk så kanske det betyder att när kaninen ligger och sover och marsvinen ligger i en hög ovanpå kaninen att de inte trivs tillsammans.

Jag är väl som Rosseaus förklaring till en vilde, jag lär av erfarenheter, men givietvis ser jag till att inget djur tar skada.

Jag tror att du märker om det går bra att ha dem tillsammans i en rastgård, på mitt äldsta marsvin knut hörs det när min katt eller kanin är för jobbiga. Och har man haft djur märker man ganska fort om något är galet, man får helt enkelt hålla ögon och öron öppna. Det enda problemet jag har är att min kanin är lite paranoid och skuttar till när marsvinen kommer och nosar han i rumpan, eller när han är riktigt lycklig och gör rejäla krumsprång

[Niike]
0

Marsvin och kanin kan trivas jättebra tillsammans, eller så gör de inte det. Det är olika från kanin till kanin, och marsvin till marsvin… Vissa kanske tycker det är jobbigt med sällskap och hellre vill vara själva, medans andra kan ha det hur mysigt som helst med en kanin/marsvinskompis. Men det är som sagt olika..

ciss
0

Jag tycker att Tilda har rätt. Ifall marsvin & kanin trivs ihop - varför inte låta dem träffas en stund varje dag?

Min kompis har 4 kaniner & 2 marsvin. Ett av hennes marsvin älskar hennes löwenkanin, så fort marsvinet får syn på kanin kuttrar hon högt och vill hälsa. Kaninen vill träffa marsvinet också, det hade ju varit tråkigt om de inte fått träffas?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se