Fri tillgång?
Har en liten kille på 5 mån. Enligt hans uppfödare så bör han få fri tillgång på Lotties pellet tills han blir ungefär 1 år.
Låter det som en god tanke?
Jag upplever de senaste dagarna att han äter dåligt med hö, kan det bero på att han "äter sig mätt" på pellets. Har faktiskt inte mätt upp hur mkt han faktiskt äter varje dag, kanske läge att göra det. Jag fyller på om det är slut när jag tar ut/in honom på dagarna.
Han har också börjat med ett beteende jag inte riktigt vet varför han utför. Jag brukar lägga ner några få godisbitar (torkad frukt el. sån godis som ser ut som en liten pelletskudde fylld med honung alt annat. liten som en 50-öring) i buren på lite olika platser så han får leta. Så nu när jag släpper in honom i buren far han runt som en galning innan han stannar upp och börjar leta.
Kan det vara stressande med detta? Hur ofta är det lämpligt att kaniner får lite godis. Nu är det absolut inga mängder. Ska snart sluta med att lägga ner godisbitarna då jag ska klicka in honom istället och godisbitarna kommer då ges vid dessa tillfällen. Finns det bätre lämpat godis att ge när man ska träna?
½ dl - 2 dl brukar vara det vanliga, skulle inte rekomendera fri tillgång på pellets om han äter mindre hö då, för det är ju trots allt viktigaste basfödan.. Skulle nog tro att det även är lite "tonårshormoner" som spökar i hans beteende..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag har haft ett levande bevis på att unga kaniner inte ska ha fri tillgång till föda. Hon var under ett år och vägde 3kg normalt i den åldren är 1 till 1,5 kg (en dvärgvädur var det). en halv till en hel dl max men fri tillgång på hö och vatten.

Hos den jag har köpt min senaste kanin hos, sa att jag skulle minska ner maten vid fyra månader.
Paulina Borg

#2 Men detta måste ju även bero på hur mycket de rör sig. Min är ute på väldigt stora ytor flera timmar per dag och är väldigt aktiv.
Han är absolut inte tjock och jag skulle nog fortsätta ge fri tillgång, men bara om han äter hö ordentligt vilket han inte gjort sista veckan.
Men jag har börjat nu med att ta bort pellets direkt på morgonen, sen får han bara hö under dagen och så en full skål pellets på kvällen. Då måste han äta hö ordentligt under dagen.
Vad är det för ras?
Nja jag har hört att man bör ha fritillgång till pellets tills de blir 3-6 månader om jag minns rätt sedan kan man minska till ½-1dl/dagen.
Men jag upplever att mina kaniner äter mkt mindre hö om de får för mkt pellets, mina kaniner får istället bara 1 msk pellets (hermelin) och hon äter hö som en tok! Och min dvv får 3 msk och äter också hö som en tok! De äter betyydligt mkt mindre hö under vintern när jag ökar till ½-1dl. Därför ökar jag inte så hemskt mkt med pelletsen under vintern - för att de istället ska äta hö'et.
Prova att ge begränsat, ex. ½-1dl.

#5 Dvärgvädur/harkorsning
#6 Kanske ska testa detta då, men håller de hullet ändå även om man minskar pellets? Jag är rädd att han tunnar ur och han ska ju växa ytterligare innan han är klar. Han är ju absolut inte tjock nu, utan ganska perfekt i hullet. Han är glansig, len och fin i pälsen och man känner revbenen när man stryker honom lätt över sidorna.
#7 Det beror helt på hur lätt han har att hålla hullet, vår hermelin håller hullet jätte fint, medan min dvv behöver liite extra men klarar det ändå ganska bra.
Jag skulle aldrig ha fri tillgång till ungar.
Dom får ganska mycket mat, mina, men absolut inte fri tillgång. Då spricker dom nog. Skulle jag ge fritillgång till min 4 månaders ja då skulle jag få sveriges tjockaste kanin.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Och som du skriver, nu händer detta inte mig av någon konstig anledning, så dissar dom ofta höet om det finns massa god pellets. Och hö är viktigare än pellets. Min dissar tvärtom - hö framför pellets.
Men det är väldigt vanligt att dom äter bara pellets istället för hö
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Tack för Era svar. Nu äter han hö som vanligt igen. Måste varit hö som inte var gott som jag gav. För nu är det nästan helt slut igen varje morgon. Så nu äter han bra av både hö och pellets.
Så hade en av mina kaniner också när han hade fri tillgång av mat, Han åt inte så mycket hö.. men när jag minskade ner på maten så åt han mycket hö istället! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com