Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 433 ggr
Chippers
0

Fått en kanin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina grannar har kaniner, som vanvårdas dock men iaf. En hade rymt och varit ute i veckor, tillslut fångade jag in den med hjälp av en kompis/granne! Det är en hona … väldigt snäll, lugn och så, lite rädd och osäker bara. Hon är aningen mager, stel/spänd i kroppen och har en klo borta.

Kommer inte att lämna tillbaka henne eftersom att de ändå inte bryr sig, alls. De skiter i sina kaniner. När vi ringde på och sa att den rymt var killen inte alls chockad. Snarare ointresserad. Deras kaniner får ca 1 dl pellets alla tre kaniner att dela på ibland. De har aldrig hö, bara lite gammalt halm och sen går de i sitt eget skit jämt. Flaskorna är gröna och inget vatten i osv. Nu har vi iaf anmält dom så vi får se vad som händer!

Kaninen jag har ska som sagt stanna. Hon bor just nu i en tillfällig gallerbur på altanen, den är 90*45, men där i är hon bara om nätterna (hon kan bädda in sig i massa hö/halm). På dagarna får hon vara i en stor Hage gjord av kompostgaller med tak.

Japp .. ;P

Chippers
0

Diva :-)

SaraB
0

Va bra att du tog hand om henne då! :D

Stackars niner… :(

myriis
0

Skönt att ni anmälde dem! Du har egna kaniner va? =)

Chippers
0

#2 Jo .. väldigt synd om de. Nästan så att man bara vill gå och hämta alla men det går ju inte. :/

SaraB
0

Nä det är klart och du har väl en massa marsvin också?
Ska du behålla henne eller bor hon hos dig tillfälligt? :)

Elina.
0

Att 3 kaniner delar på 1dl pellets är väl inget? Pelletsen är ju egentligen bara ett tilläggsfoder, kaninerna skulle klara sig bra även utan pellets. Dock är ju höet jätteviktigt. Fint gjort att du tog dig an kaninen :)

myriis
0

Min dvv får 1 dl pellets, min dvärghare ca 0.25 ;p

Chippers
0

Nej, jag har inga egna kaniner. Fler alltså. Jag har nu 15 (?) marsvin, två möss, en hamster, en kanin och en hund. Diva (kaninen jag fångat in) ska stanna och vara utekanin! :-)

Hm, jag trodde utekaniner behöver pellets .. för att de ska ha bra hull o s v.

KajsaM
0

Joo Chippers ge den pellets.Och ett stoooort + elr vad man ska ge till dig för att du tar hand om den! :)

Hopi
0

Chippers: Jättebra att du tar hand om kaninen!!! Vad söt hon är oxå! Vilken tur att hon rymde då! hehe.

Chippers
0

Tack! Ja, och jag som alltid velat ha en ny kanin men inte fått, men jag får iaf ha kvar Diva *puh*  Hon måste vara minst 2-3 år, är det mamman som fick en kull måste hon vara 4-6 år… typ ..

I denna gallerbur bor hon i om nätterna, ska jag lägga i mer halm/hö eller räcker det att ha såhär mkt?

SaraB
0

Jag tycker att det räcker. ;)

Chippers
0

Här är hennes Hage som hon är i hela dagarna, har nu som ni ser ställe in en transportbur med hö och halm i, dit kan hon gå när hon vill om hon vill ta skydd eller bara värma sig. Blir det bra? Hon har även en filt som hon kan gå på för att värma tassarna eller så. Sen toalåda och sånt, hoppas hon börjar göra sina behov där sen ;P

Som tak är det ingen filt som det ser ut att vara.. har bytt ut pressenningen mot den där, men det är som pressenning
på undersidan ;P Den där vart större än det pressenning vi hade hemma så jag bytte ut. Den hjälper lite iaf mot att skydda mot vind o blås mm.

Chippers
0

#13 *ställt

Chippers
0

#12 Vad bra :-)

Chippers
0

Diva :)

Chippers
0

Diva försökte hoppa ut men fick inte så hon blev lite tjurig ;P

SaraB
0

Det ser jättebra ut tycker jag :D Vad söt Diva är.. :) har du döpt hene eller hette hon det innan?  ;D

Chippers
0

Det var jag som döpte henne, hihi.Räcka ut tungan

SaraB
0

Det var ett coolt namn. :D Min kanin heter Molly :D:P

Tina-A
0

Jättefint du har! Jättebra av dig att du tog hand om henne :)

Jag tänkte på att du kanske ska lägga in lite halm eller nånting roligt som.. En boll? En stor filt eller lite jord, lite kvistar eller nånting som hon kan leka med i hagen! Du kan ju bygga upp ett litet landskap :) *tipsar*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Så bra att du kunde ta hand om henne! Stackars kaniner som missköts sådär:/ Hoppas hon trivs hos dig!:) Diva var ett fint namn! Hoppas det går bra med henne!

Chippers
0

#21 Tack :) Ja, jag har ju transportbur med massa halm och hö i :) Ska snart ut o plocka några grenar till henne också! Filt har hon redan i hagen Glad Men kan försöka hitta lite fler roliga grejjer ..

#22 Ja, verkligen glad över att jag fick behålla henne med, så söt och snäll :) Inte agressiv eller så.

Tack! Hoppas att jag får åtminstonde några år med henne framöver Glad

Chippers
0

Gillar kaniner bollar? Räcka ut tungan

Chippers
0

Haha, var ganska nyss och köpte en liten boll till Diva, har även lagt in grenar.Glad

Chippers
0

Bollen :P Rosa och fin, haha :D

KajsaM
0

Bra Chippers :) Nån låda upp och ner att sitta och speja på, det brukar uppsakattas ;D

Chippers
0

"Va, vad hamnade i min Hage nudå?!" =P

KajsaM
0

Hon är såå söt :D