Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2910 ggr
Binis-f
0

Skaffa kanin

Funderar på att skaffa kanin, vad tänka på?

Vaccination

Försäkring?

Har två små hanmarsvin här hemma, har redan haft en tråd om detta så behöver inget mer… men tanken är att dom ska kunna vara ute lite tillsammans så småningom. Vilken kaninsort är då bästa?

[nataschaj]
0

Ta någon mindre ras som hermelin. (mindre risk för skada ex)

Försäkring kan vara bra och att vaccinera med. (ja har inte gjort nått av detta, men kmr att vaccinera mina nästa år, om ja får köpt mig min 4dje.)

Du har massa Artiklar du kan läsa här, och sen en massa trådar.

Mer förslag kommer du att få. =)

Binis-f
0

Hur ståra bli lejonhuvad dvärgvädur om man jämnför med hermelin?

Binis-f
0

och lejonkanin jämnfört med hermelin?

Zvintos
0

#2: Lite drygt 1kg mer i vikt och dubbelt så stora skulle man kunna säga.
Dock finns det både små och stora varianter av båda raserna.

Zvintos
0

#3: Den lejonhuvade skulle man väl kunna säga ligger mitt emellan hermelin och dvärgvädur i storleken.
Dock närmare dvärgväduren än hermelinen i storlek.

Men sen beror det lite på vad man är ute efter för temperament också, då hermeliner och lejonhuvade i regel har lite mer fart i sig än dvärgväduren (undantag finns alltid!) vad jag uppfattat det som.
Har aldrig haft lejonhuvad, så kan bara jämföra de hermeliner och dvärgvädurar jag ägt.

hjartelyckanskaniner
0

Jag skulle valt dvv som första kanin då de är så himla lugna i sitt sätt. Jag kan göra exakt vad jag vill med min dvv utan att han gör någonting. Mina kompisar tar honom på tävlingarna och han älskar uppmärksamhet.

Jag skulle inte säga hermelin som första kanin av vad jag varit med om.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Binis-f
0

Detta är inte min första kanin men det är flera år sen jag hade kanin, då tänkte jag inte lika mycket utan köpte en i en djuraffär och så var det med det… nu vill jag vara mer säker

[Wera]
0

Hermelin tycker jag du kan satsa på som är mindre - Då är chansen mindre att marsvinen blir rädd för kaninen. Mitt förra marsvin blev iaf. rädd för min dvv men den gick bättre ihop med hermelinerna. Dock tyckte inte just den hermelinen om marsvinet men :P

Jag varken försäkrar eller vaccinerar mina kaniner. Men om du bor neråt i landet som Skåne kanske det är bättre att vaccinera om den kommer vistas runt omkring andra kaniner - på utställningar, träffar eller andra tävlingar anars tycker jag det är onödigt.

[ninnakm]
0

Lejonhuvade säger jag bara! Som sagt dom är inte lika stora som dvärgväduren men inte lika små som hermeliner, temperamentet är oftast (finns undantag) lugna, men även fart i. Tex så älskar mina att mysa, men när dom är ute i hagen så är det mycket rejs;)

[Becca-]
0

Tycker inte du ska satsa på dvv, okej den är lugn och trygg, men det beror faktiskt på individen.
Man kan ha en superlugn hermelin, och en orolig och sprattlig dvv.
Tycker du ska satsa på Hermelin, eftersom, som många redan nämnt att marsvinen inte blir så rädda och att förhindra kraftiga sparkar. 
Dem är superhärliga, tempramentet och personligheterna är underbara. Har själv 2 hermelinkorsningar, och dem är helt underbara. Och passar klockrent i storlek för småbarn dessutom :)

PrinzeZz
0

det jag upplevt av flertalet hermeliner är att de är ettriga, kaxiga och väldigt självständiga och i mina ögon passar dom ofta inte som kelkaniner. (även om där finns undantag)

jag skulle nog satsa på en mindre dvv,

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Becca-]
0

#11: Som sagt, tror jag du har haft oturen att träffat ettriga hermeliner, för dem finns det inte många av, vad jag vet.

I mina ögon tycker jag att hermeliner passar minst lika bra som kelkanin, som dvv.
Det beror ju helt på hur föräldrarna är i temprament, individen är, och hur ägaren behandlar den. Så jag skulle nog satsa på hermelin, eftersom den oxå är mycket mindre = lättare för barnen att handskas med.

hjartelyckanskaniner
0

#11 har varit med om samma som du. Skulle bära fram kaniner till dommarna och antingen var de så rädda att de trycker upp sig mot gallert eller så kastade de sig efter händerna.

Men dessutom ska man inte ha kaniner och marsvin ihop då marsvinen blir sjuka av kaninerna. Vet inte exakt hur kaninen smittar marsvinen.

Mvh Emma

Binis-f
0

Är det någon skillnad på lejonhuvad dvärgvädur och lejonkanin?

Har pratat med en veterinär om detta med kanin och marsvin och han sa att det var ingen fara så jag tror att detta med bakterien är väldigt överdrivet.

hjartelyckanskaniner
0

Lejonhuvad dvv ska vara ungefär som dvv men med lång päls och lejonhuvad kanin ska ha lite mer temprament, om man säger så. Det är vad jag hört. Men min lejonhuvade kille var helt fantastisk. Från att vara vettskrämd till att bli som en hund som hoppade upp i knät och åt upp salladen på min tallrik.

Mvh Emma

Binis-f
0

Tack =)

hjartelyckanskaniner
0

om du vill ha lite päls men ändå inte behöva sköta pälsen så ofta så finns det dvv fuchs (cashmere vädur har de ändrat till nu). Jag har en hona och jag borstar henne Max 4ggr/år. När hon fäller av vinterpälsen, ska få sommarpäls, fäller av sommarpälsen och när hon får vinterpäls:)

Mvh Emma

Binis-f
0

tack igen =) Men var hittar jag dessa? Bor i Skåne

hjartelyckanskaniner
0

#18 Jag ska ha en kull i April:) finns ingen annan i Skåne som föder upp denna underbara ras. Annars finns det i Danmark och Göteborg.

Du kan pm:a mig om du vill veta lite mer om föräldrarna som

ska träffas:)

Mvh Emma

[Wera]
0

Massa fördomar om att hermeliner är så kaxiga, ättriga osv, precis som att boxrar och rottweilers skulle vara agressiva? Kanske vanligare ja men… Allt beror på ägaren! Och till viss del även stammen. Jag har haft världens mest goa hermelin lika så min syster. Vi har ägt 4 st hermeliner samt haft två kullar = 7 st till. Och alla har vart sbälla och goa precis som våra dvärgvädurar.

[Becca-]
0

#20: Håller verkligen med dig, skapa er inte fördomar om rasen när ni bara träffat några.
Detta beror inte på rasen, och jag tycker det är fel av er som säger att hon inte ska satsa på hermelin.

Ni har då haft en ganska otur att träffat på ettriga hermeliner, men antagligen så har väll något gått fel när det gäller föräldrarna eller hantering av kaninen.
Det är verkligen inte rasen det är fel på.
Så om jag skulle varit du, skulle jag lugnt satsat på hermeliner. Dem är jämnstora med marsvin, och sparkarna och skadorna blir inte lika hårda (om det skulle hända).