BJ
jag vill jätte gärna ha en BJ men den är enormt stor om man genför med mina 2kaniner jag har nu x) hihi men iallafall vill jag få reda på lite nätt hur mycket dom väger som fullvuxna, minst yta i burstorlek,kostnaden, temramentet m,m?
tacksan för svar! =)
De ska iaf väga från 7kg och uppåt. Men min BJs pappa väger nu 8kg. Så hon blir nog runt 8kg som vuxen hon med.
Minsta yta för kaniner över 5kg är 0,9 kvm och kortaste sidan ska vara 70cm. Dvs minst 129*70*70. Men jag tycker en BJ ska ha större, eftersom de blir väldigt stora. Buren min dam ska få nu i vår/sommar blir 240cm lång, 80cm djup och 80cm hög.
Inköpskostnaden varierar lite beroende på uppfödare och "kvalitet" på kaninen. Min dam kostade 200kr, men hennes färg var inte godkänd att ställa ut. Men en BJ kan kosta allt från 200-1500kr allt beroende på hur "bra" kaninen är.
Kostnaden för att ha en BJ vet jag inte. Har ju 7 kaniner. Men kostnaden för allihopa varje månad är ungefär 630kr, och då ingår pellets, hö och spån. Grönsakerna brukar mamma stå för.
Men man kan även ge BJn kokt potatis, pasta eller ris om man får över hemma (ej kryddat eller annat).
Temperament beror också helt på. Uppfödare, föräldrar och uppväxt spelar in här. Men min tös är då alldeles underbar! Hon är precis som en dvärgvädur i sättet, enda klara skillnaden är ju storleken.
Ska alltid pussas är man hälsar på (fråga Hopi
), vill gärna att man sitter vid hennes bur och pratar med henne.
Enda nackdelen med en BJ är ju dess storlek, åtminstonde om man har en sprattlig en. Men annars tycker jag att den belgiska jätten är en helt underbar ras! 

okey tack för info. men skall föröka tjata mig till en, men undrar om pappa vill ha en kanin som är större än våra hundar x) haha

#2 Haha ;D