Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5048 ggr
Pylva
0

Färg-Lek!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, nu tänkte jag att vi kunde ha en liten färg-lek!

Detta går till så att det första inlägget lägger ut en bild på en kanin (helst en bild man fotat själv).

Sedan ska övriga medlemmar försöka att lista ut vad det är för färg/teckning som kaninen har. Den som först har rätt, får sedan i sin tur göra samma sak- lägga ut en bild och låta andra få gissa färg/teckning på kaninen.

Du får gärna passa på att skriva lite om kaninen på din bild, om det är din egna kanin, eller en kanin du känner. Men namn på kaninen åtminstone, är väl uppskattat!

Jag börjar med en bild som jag fotat på min underbara dvv korsning Nisse! Från Bromma Zoo.
Jag tävlar hoppning med honom, där vi har väldigt roligt tillsammans :) Nisse kan vara lite av en "slarver" på banan ibland, och riva ner nån bom helt i onödan när jag faktist vet att han kan klara det.
Men för det mesta gör han som jag vill! :)

Men frågan är nu, vad har Nisse för färg & teckning?

[h-malm]
0

Rolig tråd, men tyvärr suger jag på färger och teckningar så jag vet inte ;)

Rozza
0

#0 Madagaskar mantel? (ser solbränd ut dock)

Pylva
0

#1 Vad roligt att du tycker om tråden! Gissningar är alltid roligt, så kom med allt du kommer på!

#2 Nepp, han är inte Madagaskar, men du har rätt i att han är mantlad ;) Nån mer gissning? :)

Julia-H
0

G/S Japan mantlad:)?

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Pylva
0

Alldeles riktigt! Nu är det din tur att lägga ut bild på en kanin så att vi andra får gissa färg :)

Mvh Ylva Persson, Pajaritos Hoppkaniner

Julia-H
0

#5 Yaay:D

Detta är då min fiina kanin Eldsjälens Syskonkärlek "Charm/Charmören". Han är en vädurskorsning ifrån Elin Husberg (www.eldsjalenshoppkaniner.tk), han är underbar och super duktig på att hoppa! Längtar efter att få komma ut o tävla med honom:)!

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Paulinaborg
0

Viltgrå brokad? ;)

Workingdog
0
#6 han är faktiskt viltzobelbrokad ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Julia-H
0

#7 Tyvärr:)
#8 Fuskis, du vet ju, men rätt xD

Pylva
0

#6 Åhh, en bebis från Elin :) Visste du att brorsan (Dutch) tog pinne i helgen hos ulkh? :)

#8 Då är det din tur att lägga ut bild ;)

Workingdog
0

#9 jag fuskar inte ;)

Detta är min fina lejonhuvade kanin Ulanea's Sunny Holiday "Geisha" från Julia Hallberg. Hon är en kaxig liten tjej då hon är inne i sin tonårsperiod just nu, men annars mysig och vi ska satsa på hoppningen så förhoppningsvis komemr vi ut och tävlar nästa år :D

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

Och Julia får självklart inte gissa ;)

/Mvh Jennifer

Julia-H
0

#12 MEEH:O!

Julia-H
0

#10 Yes, jag fick höra det:D Heja heja:D!

Rozza
0

Brun Zobel?

Workingdog
0

#13 haha men såklart det är ju du som fött upp henne xD

#15 japp rätt :)

/Mvh Jennifer

Julia-H
0

#16 Hahah, Jajaja xD

[Wera]
0

Ny bild?

Rozza
0

En av förra årets ungar lite svår man jag har svaret :P

[Wera]
0

#19 Herregud vad söt och fint kanin! :D

Rozza
0

#20 ja super söt sålde henne som kel kanin till en tjej i Stockholm. Hon är en av 7 ungar min rekord kull. Men gissa färg en ledtråd är att hon har flera färger.

Julia-H
0

Havanna holländar wiener xD?

Rozza
0

Wienertecknad är hon men hon har en teckning under och det är inte havanna eller holländare.

Pylva
0

#19 Jag tycker att det ser ut som att hon är brun/vilt zobel wienertecknad ut?

Rozza
0

#24 nja nästan du får rätt för zobel & wiener men den korrekta benämningen ska vara white brun zobel wienertecknad (hon har både brunt och blått i sina ögon) en häftig fröken.

Pylva
0

Okej, då var jag nära iaf ^^ Men eftersom att vi nu vet färgen/teckn. på henne, så fortsätter jag tävlingen och lägger ut en bild på min lilla egen uppf. bebis på bara 16 dagar (nu). H*n är född 5/10 (detta år) och är efter Glädjens Härlig och Silverados Estanzia.

Du kan läsa mer om kullen på min hemsida!

Men nu får ni  gissa på som galningar, vad har min pyttelilla gulleplutt för färg?

Onslow
0

#26 Zobelblå?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Wera]
0

#26 Bebisar är svårare, fusk haha :) Viltblå chansar jag på. Även om det inte syns så mkt vilt på bilden men mamman är vilt x)

Jennymaria
0

#26 men gud va söt! rumpan mot kameran XD (jag har ingen aning om färg/teckning)

[bebba]
0

Viltblå

Pylva
0

#28 Alldeles riktigt, den lille rejsaren är viltblå! Så nu är det din tur att komma med bild!

#29 Ja, visst e h*n! :D

jossan84
0

:)

Onslow
0

Isabella?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Rozza
0

#32 den där e svår men kanske järnegern?

[Wera]
0

#31 Sitter på fel data så har inga bilder ;) så #år gissa på #32's bild :)

#32 Älskar färgen hihi :) riktigt fin!

jossan84
0

Ingen har haft rätt hittills. Lägg märke till att den sitter i en utställningsbur. Den ställdes som isabella och blev dömd och godkänd av chefsdomaren, men den är inte isabella.

Loverabbits
0

#32 Scwartswargrannen?

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Rozza
0

Då lär det väll vara viltisabella?

jossan84
0

#38 Det stämmer. Att man kan ha svårt att skilja mellan viltiasbella och lux kan jag förstå. Men en chefsdomare borde väl se att den är viltfärgad?

Rozza
0

#39 ja men vissa domare missar mycket har ställt kaniner som saknat klor som gått igenom med till och med på 95p helt otroligt. sen går ju zobel havanorna igenom som havana också. Och viltzobel som chinchilla och så vidare.

Ny Bild en lätt.

Kassy
0

# 39 & 40 Inte kan dom väl missa ett "ärr"/jack i örat?

Har en kanin härhemma som varit med om en liten olycka, men han har ju stamtavla och är utställd tidigare osv..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Rozza
0

#41 bror på hur illa skadan är och vad det beror på och hur mycket det syns. Ska ställa två kaniner som tagit skada av vinterns kalla kyla och fått frys skadade öron. Sista gången för båda blir det för att se att dom inte kan få mer en vad det redan fått. Fick 94p på honan när hon just fått skadan och fick avdrag för just det. Men nu har det växt över men kanten är ju inte som den skulle ha varit men ett försök blir det allt så att jag kan regga henne med gått samvete.

Kassy
0

# 42 Närbild på när såret såg som hemskast ut, numer är det "övervuxet" och endast kanten av örat om man känner där är lite konstig

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Rozza
0

#43 hade han inte varit utställd och du villat avla på honom hade kunnat ställa honom för att kunna regga. Men annars finns det ingen mening eftersom att det blir rätt så mycket avdrag. om vi säger att en kanin som inte har sår eller annat får 93p så kan det ge 91,5p för en lika fin kanin som har sårat öra :/.

Pylva
0

#40 Viltgul gissar jag på ^^ Jätte gullig liten parv iaf :) Har 10 såna hemma just nu, hahah ;)

Kassy
0

# 44 Skrev fel till dig förut, han har inte reggat's tidigare..men har 94 och 94,5 i släkten..

Tror jag ska ställa ut bara för att se hur det går och för att det var meningen att han skulle gå i Avel härhemma. Har dock bara h-bevis på honorna så det är inget akut direkt ;)

Rozza
0

#46 kanske var lite otydlig med reggad menar jag att man registrerar en kanins poäng för att kunna undvika luckor i stamtavlan. Är han då ställd innan skadan kan man registrera hans poäng för att kunna göra en stamtavla fulländad utan luckor. men är han inte utställd är det ju värt ett försök för skadorna är ju inte medfött kan få snygga ungar efter sig. Mamman till honan på 95p hade bara 89,5p för att hon fått ett sår längs hela ryggen som gjort att hon fått vita hår runt skadan som väl syns på en svart kanin och för många att rycka bort. Bild på "mamman" syns kanske inte så bra just på denna bild men i alla fall.

Så att avla med en kanin som inte har med födda fel men skadad går jätte bra det :).

Rozza
0

Kan också tillägga att det finns vissa utställningar där man kan ställa "utom tävlan" och få bedömd och dom bortser grova omedfödda fel.

jossan84
0

#40 Viltbrun?

Pylva
0

#49 Finns det verkligen viltbrunt?

Rozza
0

#49 Rätt

#50 ja det finns viltbrun och det är till och med en Godkänd färg? att ställa ut i om man så vill. ska ställa min lille gosse nu i November och se vad domaren säger.

jossan84
0

#50 Kaninen på min avatar är viltbrun, fast lite rödförstärkt.

Paulinaborg
0

Kommer det någon ny bild? :)

Pylva
0

#53 Känns som om hela tråden "trasslat" in sig lite. Vet inte riktigt vilken bild man ska titta på.
Men du 53, får gärna lägga in en bild och låta oss andra få gissa så att vi kan gå vidare med leken ^^

Paulinaborg
0

#54 Okej ;)

Paulinaborg
0

Det här är min lilla hopptjej Sparfs Totally Twisted "Nessie". Inte så jättebra bild och så är hon mycket större nu. Men det är iallafall denna bild som visar hennes färg bäst ;)

[h-malm]
0

Är jättedålig på färger och teckningar men jag gissar på mantelteckand viltgul?

Tror inte att det är viltgul men jag har ingen aning om färger som sagt ;P

Paulinaborg
0

#57 Tyvärr, inte rätt ;)

Kassy
0

# 56 Isabellfärgad manteltecknad?

Paulinaborg
0

någon slags isabell ja men inte manteltecknad ;)

[Majasmamma]
0

#60 Är helt kass på färger men chansar på isabella brokad?

Paulinaborg
0

#61 Nästan rätt bara ett ord framför som fattas ;)

gickan87
0

#56 viltisabella brokad?

Dålig på färger :/

MVH Erika :)

Paulinaborg
0

#63 Rätt! ;)

Rozza
0

#64 den där kaninen är mantlad hade den varit brokad hade den inte haft så snygg mantel på kroppen bara för den inte har så mycket färg i ansiktet är den inte bokad för det :/

gickan87
0

Detta är min kastrerade kille Tiger.

Workingdog
0

#66 gul/svart japantecknad? :)

/Mvh Jennifer

gickan87
0

#67 Rätt :D

Workingdog
0

Vad är den här fina killen för färg? :)

/Mvh Jennifer

Pylva
0

Svårt att se med all päls, men gissar på viltblå ^^

Paulinaborg
0

#65 Uppfödaren sa brokad men hon kanske hade fel. Men bilden visar inte heller hennes teckning så bra ;)

Workingdog
0

#69 nepp inte viltblå ^^

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

#70*

/Mvh Jennifer

Sashhi
0

Svart? Fast nosen ser så underlig ut. :p

Not your mom, not your milk.

Pylva
0

Fast den är ju lite åt det gula hållet på bogen också..

Paulinaborg
0

#69 Väldigt dålig på färger men en gissning iallafalll, svart otter?

Workingdog
0

#76 rätt :) Han är svart otter :)

#75 det är bara ljuset :p

/Mvh Jennifer

Paulinaborg
0

Detta är en av mina kaniners systrar, men jag har fotat bilden ;) Antagligen en ganska lätt färg att gissa.

gickan87
0

#78 Viltgul?

Workingdog
0

Madagaskar? :)

/Mvh Jennifer

Paulinaborg
0

#79 Tyvärr fel

#78 Nästan ;)

Rozza
0

Madagaskar otter

Paulinaborg
0

#82 Rätt :)

Rozza
0

Jag tror jag börjar komma runt blad mina få bilder jag har på datorn just nu. Men lägger upp en bild på min före detta kanin Goliath som på bilden är ny klippt och måste ha tröja ;)

[Wera]
0

#84 Åh så söt, madagaskar?

Rozza
0

#85 En charmgosse i högsta grad :) nej inte madagaskar

Paulinaborg
0

#84 Havanna?

[Wera]
0

#86 Nehe då läre väl kanske vara havana :P Hade en teddy dvv förut som var madagaskar men hon var rätt så mörk så hon såg ut som din gosse nästan :P

Rozza
0

#87 nästan

[Wera]
0

#89 Zobel havana

Rozza
0

#90 helt rätt

[Wera]
0

Börja gissa Skrattande

[ninnakm]
0

Nu suger jag på färger men kanske Tan svart?:)

Paulinaborg
0

#92 Svart tan?

[h-malm]
0

#92 Svart tan hermelin, känner mig rätt säker för en gångs skull ;)

[Wera]
0

#93, #94, #95 rätt :)

[ninnakm]
0

Då kör jag då:) Okej jag har ju nästan bara niner i samma fär, men jag tar den här då, inte så svårt kanskeX)

Onslow
0

Svart wienertecknad?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[ninnakm]
0

#98 Japp:)

Onslow
0

Då jag bara har en liten kanin så blev det en lätt. c:

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

#100 Kass kvalite p.g.a mobilkamera. xD

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

gickan87
0

#100 Viltgul?

Pylva
0

#100 Svårt att se pågrund utav bildkvaliten, men jag chansar och gissar på svart/gul japantecknad ^^

Onslow
0

#103 Japp. c:

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Pylva
0

Då är det upp till mig då ^^ Här kommer det en bild på min kompis kanin, Granhammars Empress. Essan, som hon kallas, är svårklassad i både rak och krok och har mycket studs under tassarna ^^ En väldigt fin kanin! Det är min kompis som fotat bilden, och jag är den som "håller i kopplet" elr vad man ska säga ^^ hahah

Frågan är nu, vad är Essan för färg/teckning?

[bebba]
0

blå/gul japan

Pylva
0

#106 Fel!

gickan87
0

#105 Vit/svart japan?

[ninnakm]
0

Japantecknad g/s?

Workingdog
0

japantecknad blå/vit?

/Mvh Jennifer

Pylva
0

#109 Rätt!!

[ninnakm]
0

#111 ojoj, hmm om tråden ska rulla på, så kan någon annan lägga ut, är bortrest och kommer hem på tis, kan inte lägga ut götens då;)

[h-malm]
0

#112 får vem so helst lägga ut? :/

Sashhi
0

Lägger ut då!

Onslow
0

#114 Jag är sämst på färger, men kanske brun chinchilla?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Rozza
0

Egern eller Lux tror jag.

Workingdog
0

Blå?

/Mvh Jennifer

jossan84
0

Hm, en vild gissning; järnblå? Svårt att se om det är blänk eller viltfärg :)

Sussii92
0

Gissning: Viltblå eller grå av något slag :P hahah nej jag vet inte, svårt att se antingen blå eller grå med ev. inslag av vilt?

Pylva
0

#114 Du vet att jag är usel på färger Sara, men jag gissar på viltzobel..? Hahaha ^^

Sashhi
0

#118 - Alldeles rätt :)

#120 - Men Ylva då, det är ju Toffla som bebis :P

jossan84
0

Denna då :)

Workingdog
0

Chinchilla? (stavning (aa) )

/Mvh Jennifer

Peak303
0

Chinchilla? :D

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Onslow
0

Ser ut som chinchilla men jag säger väl viltblå eftersom ingen har sagt det. ^^

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

jossan84
0

Chinchilla är påväg att vara rätt och viltblå är inte heller långt ifrån :)

Workingdog
0

Vilt chinchilla? Haha finns det? :P

/Mvh Jennifer

Onslow
0

Är inte chinchilla vilt redan eller har jag fattat fel? xD

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Bolten]
0

chinchilla zobel om de finns? xD

[Bolten]
0

chinchilla zobel om de finns? xD

jossan84
0

Fel hittills :) Och ja, chinchilla är redan viltfärgad.

Det är en färg som är godkänd för utställning.

Onslow
0

Blå chinchilla?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

jossan84
0

#132 Rätt :)

Onslow
0

Yaay! Men jag har nog ingen bra bild på denna dator som jag inte har använd, så någon annan får lägga in istället. c:

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Pylva
0

#121 Ojoj, hehe..har ingen bra bortförklaring, hheh xD

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.