Tips/råd/bra att veta?!
Hej!
Fick hem min "lilla" Nino igår. Han är en belgisk jätte på 4 månder. Allt gick väldigt snabbt, och det känns nu ganska primitivt för honom.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips? på hur jag kan inreda min lägenhet bra och stimulerande för honom. Helst mkt egenpyssel, inte massa dyra grejer
Tanken är att han ska få leva "Hund-Liv". Alltså, ha sina toaletter inne, men ha tillgång till hela lägenheten.
Just nu, får han bo inne i garderoben, för att vänja sig lite. (en "walk-in-closet" på ca 8 kvm)
Tacksam för allt mellan himmel och jord, från burtips till mat, till lek osv!
TACK :D
min favorit är ju att köpa billiga tennisbollar som finns t.ex. på Jysk. De är egentligen till för att ha i torktumlaren, men fungerar utmärkt som leksak.
Ta en kniv eller en rejäl sax och klipp ett hål, sen kan du stoppa in pellets eller andra godsaker, och för att få ut maten så måste kaninen putta på bollen.
Min Lisen älskar det!
Sen är det ofta uppskattat att kunna hoppa upp på något eller ha något att krypa in under.
En tygbit som hänger ner kan kaninen springa fram och tillbaka genom och leka kurragömma med sig själv:P
Några grenar att gnaga på eller slänga runt kan vissa uppskatta.
En mjuk plats att ligga på, typ en filt eller matta.
Fast toalåda inne är mer vad jag skulle kalla kattliv faktiskt. Jag bloggar som sagt om mina frigående jättar. 
#1 Tack :)
#2, Jo, detklart :P Åh, vart hittar man bloggen? :D
#3 I min signatur, men här kommer adressen: http://kaninfamiljen.se Välkommen in och fråga gärna om du undrar något speciellt. 
Fattade det för en stund sedan xD haha… Har varit inne o kikat, väntar på nästa inlägg! :D
Ett aktiveringstipps är tunnlar, så otroligt roligt tycker mina kaniner!
Kan leka med dem hela dagarna. Bara att ta en tjock kartong och rulla den, tejpa så det blir en tunnel. Superenkelt, och det gör inget om dem råkar tugga på det, dem inser snart att det inte var så gott.
Iallafall mina :)
Kosttipps är väll att ge en varierad kost, pellets, grönsaker, frukter och öter av alla dess slag. Här kommer några av dem alla saker man kan ge dem:
Banan, Äpple, Paprika, Persilja, Morot, Ruccolasallad, Isbergsallad (små mängder), Torkade Brännässlor och Jordgubbar, Gurka, Russin, Solrosfrön (väldigt feta), Vindruvor, Dill och Havregrynsgröt (en favorit).
Lycka till med Nino!
Kom på att man enkelt kan torka äppelbitar, mina kaniner har tack vare dem lärt sig gå på bakbenen, snurra på 2 ben m.m.
Jag lovar dig, kaninerna gör vad som hellst för en torkad äppelring!
Om man inte vet hur man torkar själv, finns det att köpa som lösvikt på arken, fast i små tärningar. Har för min att det var väldigt billigt.
Tror det även finns torkade morötter, brukar oxå vara väldigt populärt!
Godisbitarna kan man även gömma på olika ställen i huset, kaninen får då lukta sig till godisarna, och får lite hjärngympa :) Mina kaniner som bor ute, brukar jag lägga ut små äppelbitar här och där i buren åt.
#8 låter mycket bra :) tack!
Det finns en tråd här också på kif, hur man kan torka frukter, grönsaker örter mm själv, torka själv heter den:)
#6 på biltema och byggaffärer finns det gjutrör som man också kan använda som tunnel om man inte har nått hemma att göra dem av =) Jag har inte testat än, för de har inte haft den storlek jag vill ha hemma.