Dvärgväduruppfödning
Hej! Har funderat i någon vecka nu att jag skulle vilja starta uppfödning. Har tänkt det sen i våras egentligen och har läst på och hittat vääldigt mycke bra fakta om Avel och ungar.
Och efter mycke om och men så tänkte jag på att jag vill ha dvärgvädurar. Dom är populära, sociala och inte för stora.
Men då är det såhär att jag skulle vilja avla på en färg. Vilken färg? är snyggast/finast/sötast på dvv? Ska vara en Godkänd färg? som går att ställa ut! (: Ska avla renrasigt!
Denna uppfödning kanske inte startar nu men satsar på att börja till nästa vår! (:
Är den i fel kategori så ändra gärna :)
Jag antar att det är vitt
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
#1 okej (:
vet inte vilken som är lättast men havanna är så himla fint ! ;)

Vet inte vilken som är lättast men Blå är fint :)
En bild på min saknade dvv som är blå <3
Tycker du ska välja den färg du tycker om mest och inte välja någon färg bara för att den är "lätt".
#3 ja :D det är det som också är problemet…Jag har så många favoritfärger…
Okej, frågar istället Vilken färg? NI tycker är snyggast/finast/sötast på dvv (: Ska vara godkända färger då jag tänker avla renrasigt och möjligtvis ställa ut! (:
Viltgråa tycker jag om ;) http://www.trollasenskaningard.se/Petra2.JPG-for-web-large.jpg

#6 som sagt så tycker jag blått är jättefint och älskar färgen, men även havanna är sjukt fint :)
Mina favoritfärger på dvärgvädur, som är godkända, är:
- Vit blåögd
- Blå
- Isabella
- White zobel brun
Jag är inte så bra på att komma ihåg färger så skriv vilka ni tycker är finast/snyggast/sötast ;) kommer ihåg vit bö (och rö), havanna, madagaskar, blå, g/s japantecknad, g/b japantecknad,svart, zobel och chinchilla ;) och så olika mantelteckningar och brokat ;)
alltså blåa dvv är ju bara för söta! Har fastat för den färgen nu! ;D Men vit bö skulle jag också vilja ha…
en liten fråga bara: Om man parar en vit bö och en blå vad blir det för färger på ungarna då?

#11 haha ja nog är dom fina alltid :D Fastnade direkt för min kille när jag såg honom :)
Är inte så bra på det där men om dom inte bär på wiener så blir det väl wienertecknade, om dom bär på wiener kan det bli vit bö? :P

alltså om den blåa bär på wiener eller inte :)
#12-#13 det är det jag funderar på…personligen är weinerteckning inte fint på dvv…på teddyvädur är det sött men inte på vanlig dvv…

Okej, men då om du inte vill ha wienertecknade, och du skulle väl satsa på Avel till utställning? Då skulle jag personligen inte göra den parningen, men den kan vara bra för då ser man om den blåa bär på wiener eller inte, för om det bli vit bö bär den på wiener :)
#14 Har en vit blåögd dvärgvädurs hane som är ursnygg ;) Men han har bara härstamningsbevis.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Ninni får väl rätta mig om jag har fel (aa) Haha tyckte jag var lite duktig som kom ihåg det där :P Kaningenetik är så komplicerat så.. :p
#15 har inte tänkt göra parningen :P tänkte bara eftersom jag gillar båda färgerna ;)
#16 okej! :D måste som hitta en färg som mamma gillar och igår kväll kollade vi på en vit bö dvv och hon typ: det där såg ut som Snobben…och jag: okej..vit bö är vääldigt fina! :D

#18 haha okej :)
#16 määäh, han är ju MIN ;o
Åkt och titta på kaniner på utställningar ist :)
Det stämmer att vit blåögd + icke vit blåögd/wiener = 100% wiener, antingen tecknade eller bärare.
Vit blåögd + wienertecknad/bärare = 50% wiener och 50% vit blåögd.
Att para vit blåögd med icke vit blåögd inom utställningsavel, bör man enbart göra om man har tänkt använda till just vit blåögd Avel anser jag.
Till kel är det en annan femma, om inga avkommor märks och används i utställningsavel, med tanke på att alla inte informerar om att anlaget finns om det inte syns.
alltså åhh!!! Vill sitta och kolla igenom massa stamtavlor/h-bevis och planera kullar!
Om det blir så att jag startar till nu till sommaren så tror jag att det blir blå! :D har fastat för den färgen helt och hållet! :D